- Руммикуб – видео представяне - август 17, 2015
- Игри с вълнуваща кулминация - август 6, 2015
- Res Publica: 2230AD – Kickstarter превю - август 3, 2015
Най-често, като си вземем нова игра, едно от нещата (може би първото), което правим е да прочетем правилата. Има нещо специално в това да се отдели човек някъде и да чете правилата на новата си игра. След това, разбира се, намираме хора, с които да я играем и им обясняваме правилата. В началото на всеки му е било трудно да обяснява правила. Разбира се, това е умение, което се усъвършенства с практиката и въпреки това, не винаги е гаранция, че колкото игри си изиграл или имаш, то толкова по-добре ще обясняваш. В това число бих вметнал и себе си, защото всеки път си казвам „ей това можеше да го обясня по-добре“. С тази статия, искам да споделя с вас моите разсъждения за това, какво са „правилата“ и как да подходим към въпросите „От къде да започна?“ и „Как да обясня играта?“.
Що е то “правила”?
Правилата на една настолна игра са множество от ограничения и непротиворечиви, но зависими едно от друго условия, които регулират дадени действия и поведение.
Какво исках да ви кажа с горното “твърдение”. Нека приемем, че настолната игра е абстрактно представяне (симулация) на дадена ситуация, в която всеки играч има своята роля и цел. Имаме известни условията за възникването на ситуацията (setup или сценарий) и знаем нейния край. Или с други думи – началото на играта и условията за победа на един играч или всички. То тогава можем да приемем, че правилата са „пътя“, по който можем от началото на играта да стигнем до нейният край.
Няколко примера:
- Red November – играчите се поставят в ролята на гноми, които трябва да оцелеят в атомна подводница.
- Начало: Всички играчи разполагат с 60 минути, в които трябва оцеляват. Всеки играч получава по 2 предмета.
- Край: След изтичането на 60-те минути, идва спасителна подводница и спасява оцелелите гноми.
- Civilization – играчите са поставени в ролята на лидери, които трябва да развият своите цивилизации.
- Начало: Всяка цивилизация има столица, начални ресурси, армия и т.н.
- Край: Печели най-развитата цивилизация в някой от 4-те критерия: технологично/културно/икономическо /военно развитие
- Ticket to Ride – играчите са поставени в ролята на инвеститори, които трябва да изградят железопътната мрежа на дадена държава или континент.
- Начало: Всеки играч разполага с 3 маршрута, които може да построи и 45 вагона.
- Край: Изчерпването на вагоните на един играч.
Преди да продължа, нека да направя едно уточнение.
Къде е разликата между тема и ситуация?
Темата е нещото – обект, сюжет, предмет и т.н., което дефинира, изгражда и/или откроява играта спрямо други игри.
Ситуацията = темата на играта, началните условия, в които са поставени участниците в нея и желания краен резултат.
Добре де, от къде да тръгна?
След всички размисли и страсти описани по-горе, бих определил няколко важни аспекта на правилата на една настолна игра:
- Ситуация:
- Тема
- Начало
- Край
- Ограничения и условия, чрез които можем да се “движим” в играта
Преди да тръгнем да обясняваме играта на някой друг, първо трябва да сме сигурни самите ние в горните 2 аспекта. Затова:
- Прочетете книжката с правилата и си изяснете предварително за вас самите:
- Каква е темата на играта? – Ако трябва се зачете отделно за какво става въпрос. Няма да е излишно 🙂
- Как печеля? Как губя?
- С какво започвам?
- Как се движи играта? Рундове, ходове и т.н.
- Какво мога да правя по време на моя ход?
- Пробвайте да обясните правилата на себе си. Да, звучи странно, но наистина помага. Така предварително ще забележите неясните моменти в правилата.
- Подредете играта предварително за вас си. И това звучи странно, но помага. 😀
- Изиграйте един ход/рунд за себе си. Това може би звучи най-странно, но така ще разберете какъв е основния поток на играта и най-вече основните правила, които трябва да спазвате.
След “теорията” и съветите по-горе, вече мога да пристъпя напред и да ви кажа
Как да обясним правилата на останалите?
Преди да представите играта на приятелите си:
- Нека играта е предварително подредена. Забелязал съм, че когато обяснявате и подреждате едновременно, играчите се разсейват и са по-заети да гледат какво правите, отколкото да слушат вашите обяснения. Още повече, докато подреждате, шанса да пропуснете или объркате нещо е огромен.
- Ако вече някой ваш приятел знае играта, то помолете го да ви слуша и ако вие пропуснете нещо, нека ви допълва.
- Подайте на играчите да си въртят нещо из ръцете докато вие им обяснявате. Отново, звучи странно, но помага.
- Заредете се с търпение. 🙂
След като съм се подсигурил с горните 3 стъпки, пристъпвам към обяснението. В повечето случаи използвам алгоритъма, който ще опиша по-долу:
- Темата
Винаги се старая да разкажа на играчите за какво става въпрос в играта. Дори и това да отдели малко повече време. Играчите задължително трябва да знаят и разбират темата на играта. В повече случаи, темата диктува някои от правилата на играта. Ако темата е добре аргументирана и добре поднесена на играчите, бъдещите правила ще имат повече смисъл за тях, което ще доведе до по-бързото им осъзнаване и запомняне.
- Условията за победа
В повечето случаи, стъпка 1 и 2 се вплитат. Но и дори да са разграничени, задължително се подсигурете, че играчите ви разбират тяхната крайна цел. Дали трябва да събират точки, пари или да изпълнят определени условия, просто се подсигурете, че всички останали на масата, знаят каква е тяхната цел. Отново, ако играчите осъзнаят това добре, всяко бъдещо правило, което ще им обяснявате ще ги води към това “как да достигна победата”.
- Елементите по компонентите на играта
В тази стъпка представям на играчите компонентите на играта и обяснявам всички “елементи” по картите, игралните табла и игралната дъска. Обяснете на играчите различните токънчета за какво служат, какво отбелязват. Обяснявам елементите по игралната дъска – зони, тракове и т.н. Ако играчите имат токъни по игралната дъска, обяснявам защо са там, какво отчитат на това място.
- Главният “алгоритъм” за това как протича играта
Може би най-важната стъпка от целия алгоритъм. Тук представям на играчите как протича един рунд/ход на играта. В тази стъпка се съединяват всички изминали стъпки до сега. Играчите трябва да разберат какво трябва да правят по време на своя ход, какви действия могат да извършват, как могат да “моделират” играта. Задължително направете един или 2 примерни хода пред тях. Покажете им добре различните избори, фази и т.н. Колкото повече примери използвате в тази стъпка, толкова по-добре. Дори ако е нужно, за да се подсигурите, попитайте всеки лично дали е разбрал. В повечето случаи, хората се притесняват (особено ако не ви познават, нови са в хобито и т.н.) и не си признават. Попитайте всеки, ако е нужно направете само за тях един примерен ход отново. Или поне обсъдете това, което не са разбрали. Но най-важното – ПРИМЕРИ! Използвайте примери, дори и да ви отнеме повече време.
- Изключенията
В тази последна стъпка покажете на играчите различните изключения и случаи, които “счупват” основния алгоритъм. Всички различни изключения и правила, които влизат в “пряк” разрив с “алгоритъма”. Отново използвайте примери, задължително. Честно да си призная, в тази стъпка винаги успявам да изтърва някое изключение. Затова в момента, когато се досетя за нещо изтървано гледам да го споделя с останалите, защото е наистина неприятно, когато в последния момент се появи някое малко правило, което да ти отнеме победата.
Финал
Без значение как сте се справили с обяснението на правилата, важното е да ви е забавно. Ако играчите се забавляват, ако настроението е добре, то тогава няма значение дали сте пропуснали 1 или 2 правила. Другата игра ще ги имате предвид. Все пак, да не забравяме, че настолните игри са за забавление.
Искрено се надявам да съм ви помогнал с моите съвети и се надявам да ви помогнат следващият път, когато обяснявате правила. Разбира се, това е моят начин по който обяснявам правила. Ще се радвам, ако и вие споделите вашите методи и съвети, защото съм сигурен, че всеки от нас може да сподели нещо от неговата практика.
Ако ви е харесала тази статия и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра! Дарение за сайта
Източник на снимките: Boardgamegeek.com