- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Като стане въпрос на добри дизайнери с голям опит, Уве Розенбърг е от сравнително предвидимите. В това няма лошо, защото с всяка следваща игра от неговите два типа той подобрява механики и концепции, с което качва значително нивото на дизайна.
Тази година Уве завърши третата от трилогията си тетрисови игри – Spring Meadow, но аз спрях още на Cottage Garden и не съм изпълнен с безобразен ентусиазъм за следващите… въпреки че чувам хубави неща за последната от поредицата.
Днес ще говорим за другата голяма любов на дизайнера – стопанската тематика – кравичките, кокошките, морковите, зелките, доматиту … изобщо всичко, за което европейския съюз пуска добри пари последно време.
Вие се намирате в Исландия, където отглеждането на зеленчуци не е на голяма почит. И понеже явно никой не се е сетил, вие отваряте ферма за домати, марулки, моркови, гъбки и карфиол, с които се надявате да изхраните задаващата се тълпа гладници, защото познайте какво – туристическият сезон започва!
Ако сте запознати с игри като Agricola, Caverna и La Havre, ще усетите приликите на събиране на ресурси, засяване на градинки, жънене и… карти със специални умения.
За разлика от предните три игри обаче, Reykholt e доста лека и привлекателна за нови хора в хобито. Правилата са елементарни и най-вече – тематични.
Имате три работника, които пращате да събират ресурси, да обръщат ресурси, да вземат оранжерии, да засяват в тези оранжерии или да жънат от тези оранжерии.
В тази игра трябва да оптимизирате добре ходовете си, за да имате точно определени ресурси в края на рунда.
И тук, в края на рунда, идва най-интересната част. В Reykholt няма точки. Тук имате седем рунда, в които се състезавате по специфичен трак и в края на играта който е най-напред печели. Окей де… предполагам имате нещо като точки, но не ги наричаме точки, а маси с туристи.
Освен това… за да се придвижите до всяка маса ви трябват определени ресурси.
В последната фаза на всеки рунд се гледа кой какви ресурси е спечелил и се движи в конкретен ред. С други думи, дори и някъде напред да ви искат домати, ако в момента пред вас стоят едни три моркова, сори. Първо занесете морковите на гладниците, пък после доматиту.
Но… не е задължително. Тук е внесена една доста абстрактна механика, която на теория е елементарна, но може да допринесе за сериозно комбиниране и планиране.
Веднъж на ход във фазата с туристите вместо да дадете ресурсите, които се изискват, вие трябва да ги вземете. Това от една страна ви спестява мъките по събиране на всичко всеки ход, но от друга ви позволява така да направите, че тези, които сте взели сега да ги използвате още същия ход и да изхвърчите през масите.
Тази доста приятелска механика е подсилена с още дружелюбни концепции, заложени цялостно в идеята на Reykholt.
Повечето от местата, които ще заемате с работниците си имат няколко различни версии, като често различните версии за заключени за ползване от един и същи играч.
В играта има карти с умения, които можете да си вземате, но дори и да са ви взели това, което искате, има механика, с която можете да споделяте тази карта с ваш съсед.
Приятели фермери да искаш.
Като споменах карти… Reykholt пристига с най-различни сетове от умения, като всяка игра вие си избирате само един сет, от който пък вадите на случаен принцип само няколко карти, които ще влязат в геймплея ви. Това на теория дава огромна преиграваемост. Да, истина е, че някои видове карти могат да определят начина по който играете, но в повечето случаи местата по таблото са много по-важни, а харченето на едното ви от общите 21 действия за цялата игра трябва да си струва. В нашите игри никой не си е вземал повече от две такива карти за играта. Освен това, често тези карти са – получаваш бонус ресурс, ако направиш еди какво си. С други думи, тук не говорим за счупени умения, а за нещо мъничко и ситуационно, което евентуално би ви помогнало в някои случаи.
Играта пристига и с още едно стряскащо тесте с думата „СПРИ!“ Казват, че е добре да го отворим, като сме запознати с играта. Това тесте вкарва Story Mode, който на описание звучи много по-претенциозно от това, което е. Всъщност… говорим за пет различни мода на играта, които леко променят малки правила, като освен тях играта добавя и случайни Евенти… Тези евенти не са особено вълнуващи и са по-скоро дразнещ случаен елемент. За стретегическа игра с много планиране, това не е нещо, което бихте искали.
Обикновено подобен тип игри не са особено добри с двама, но в случая открих, че Reykholt работи отлично така. Причините са няколко. Първата – чисто козметична – когато играете с двама, готините картонени кошнички с ресурси се слагат върху дъската и всичко става доста по-компактно.
Втората причина е, че местата за работници са много по-малко и шансът да сте забравили за някое важно място става по-малък. С повече изигравания този проблем изчезва така или иначе, де.
Третата причина е, че с двама не споделяте карти. Това превръща решенията ви за уменията в по-важни, особено когато мястото, откъдето се вземат такива умения е само едно.
Четвъртата причина е, че времетраенето на играта е под час. По принцип нямам проблем с дългите игри, но само когато това време е оправдано. Reyklholt е семейна игра, която не би трябвало да се влачи повече от час и половина, а когато играете с четири човека е твърде възможно това да се случи.
Заключение
Reykholt е добра икономическа игра, която макар и да не ми изби зъбите от оригиналност предоставя някои свежи идеи, с които да впечатли мъгълите. Това е семейна игра, която можете да играете с нови хора, които не са изтормозени със стотиците фермерски игри на пазара. Гарантирано е, че ще се впечатлят от това колко тематично изглежда всичко.
Съпругата ми хареса много повече играта от мен и то не само, заради фермерската тема, която тя по принцип обича. Хареса я, защото е лека, приятелска, играе се бързо и предоставя задоволителни оригинални ходове, които зависят изцяло от вашето добро планиране.
Аз също открих играта прилична за двама и честно казано, за мен, това е най-добрият начин за игра. С четирима може и да се проточи, но ако играете в подходяща лежерна обстановка мисля, че това няма да се забележи.
В общи линии – Reykholt не е най-великата игра, но се радвам, че мина през мен и не бих отказал разцъкване, ако някой предложи. Ако трябва да я категоризирам, бих я нарекъл – Дзенът на фермерските игри.
ПЛЮСОВЕ:
- Добър арт и компоненти
- Тематични механики
- Голямо разнообразие от умения
- Подходяща е за нови хора
- Отлична игра за двама
МИНУСИ:
- С четирима може да се проточи повече от нужното
- Разнообразието от умения и модове е по-скоро фиктивно
Ако се кефите на бай ви Уве и искате да запознаете още хора с неговите творение, ви препоръчвам да си поръчате играта от нашите партньори Pikko Games. Скоро ще я имат. По-добре си запазете бройка.