- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Скоро ме обвиниха, че моят личен топ 20 често се бил променял, щото видиш ли, постоянно съм полудявал по нови игри. Направих един реалити чек и осъзнах, че всъщност не е така. Въпреки че 2018-та е годината, в която съм играл най-много игри, сред любимите ми 20 няма нито едно заглавие от тази година… до този момент.
Да се изразим така – пригответе се за тазгодишния брой на „бърши жено пода, че да не лъзгам дяцата по лиги“.
War Chest ми беше в топа на очакваните игри от Есен (въпреки че на практика беше излязла седмица преди фестивала) и съм безкрайно екзалтиран, че този шедьовър в настолните игри надмина очакванията ми.
Изразявам се малко гръмко, но всичко в дизайна – от феноменалните компоненти, до безупречния чист дизайн гърми със сто процентова точност.
До този момент, дизайнерите Дейвид Томпсън и Тревър Бенджамин не са успели да вкарат гола на живота си (макар и Orc-lympics да е сред любимите ми филъри), но сега си мисля, че скъсаха мрежата от центъра.
War Chest е абстрактна игра с пулчета, която на пръв път може да ви наподоби игри като The Duke и Jarl (или обратно, все забравям кое беше членуваното), като всяка единица има специално действие и движение, но заедно с това, War Chest добавя bag building или deck building, който вкарва в играта лек елемент на случайност. Тази случайност дава точната доза вълнение и очакване.
Първото нещо, което ще забележите, щом видите играта е феноменалната презентация. Кутията е магнитна, артът е стилизиран и идеален за целта, а пулчетата, с които ще играете са от специална глина, която ще тежи в ръката ви и ще трака задоволително в шепите ви и в торбичката.
На кутията пише, че играта е от 2 до 4 играчи и както знаем от опит такива игри обикновено са само за двама, а играта с 4 е повече от недопустима (Neuroshima Hex, Theseus). При „варчеста“, както ние започнахме да го наричаме, ситуацията не е такава.
Вие можете да играете или само двама или четирима в отборен вариант. И двата мода са еднакво вълнуващи, като отборният вариант дори добавя естествено взаимодействие между играчите и дори единиците.
Да кажем обаче, че искате да играете двама души. Какво се случва?
В кутията има 16 различни единици, като вие ще си раздадете по 4 на играч. Може да ви звучи като малко, но всяка една комбинация между 4 единици предоставя различна уникална машина, която да управлявате. Дори да смените само една от тези 4 единици всичко би се променило. Не само това! Дори и да играете с един и същи отбор от 4 конкретни единици, стратегиите и тактиките ви могат да бъдат различни, защото както в повечето декбилдъри – вие не можете да използвате всичко в играта. Понякога си купувате повечето единици, а друг път играете само с три от тях оптимално.
Освен това!
В играта има препоръчителни стартови сетове от 4 единици, които ни опитахме първо. Има и доста допълнителни исторически сетъпи, които можете да пробвате. Най-добрият начин да се играе тази игра обаче е с „драфт система“, в която всеки играч си избира единиците една по една. В тази игра е особено важно да имате оптимален и ефективен отбор юнаци.
Играта в общи линии е следната. Всеки играч (или отбор) има определен брой токъни, които трябва да сложи на възлови места по табло в средата на масата. За целта ще се сблъсква с другия играч (или отбор) и ще си разменя шамари с него(тях).
Както казах, това е баг билдър. Всяка единица пристига с карта, която обяснява умението на единицата и 4 или 5 чипа, 2 от които ще сложите в торбичката си.
В началото на рунда, всеки тегли 3 чипа и трябва да ги изиграе един по един, като ход след ход се въртят играчите. Има няколко неща, които можете да направите с чиповете в ръката:
- Да сложите нова единица на място с контрол токън (не можете да имате повече от една единица от един и същи вид на две места)
- Да подсилите единица, като сложите същия чип върху оригиналната единица
- Да движите единица, като изхарчите същия чип като единицата
- Да атакувате с единицата, като изхарчите същия чип като единицата
- Да използвате специалното умение на чип, отново – като изхарчите същия чип
- Да вземете инициативата и следващия път да сте първи, като изхарчите какъвто и да е чип с лицето надолу
- Да вземете контрол върху поле, като изхарчите чип с единица, която е застанала върху съответното поле.
- Да наемете нова единица от свободните чипове, като изхарчите какъвто и да е чип с лицето надолу
Уменията на всяка единица са ясни и толкова изчистени, че няма да имате проблем да ги запомните, особено, когато иконографията е токова добра.
Някои единици са добри в движението, други в атаката, трети в контрол на торбичката ви, четвърти са съпорт и така нататък. Във всеки един момент вие не трябва да мислите върху това как да използвате някакво умение, а трябва да се опитате да видите цялата картинка – как да задействате целия отбор следващите няколко хода, за да можете да направите това, което искате.
Взаимодействието между играчите очевидно е на високо ниво, тъй като тази игра е шахо-агресивна. Понеже убитите единици излизат от игра, често си струва да хвърлете по някой друг ритник.
Заключение
War Chest e рядка десятка. Още с първото изиграване подозирах, че така ще се случи, но си дадох време. След още няколко разигравания и пробване на играта както с двама, така и с четирима, ако можех, щях да дам и повече.
Играта е подходяща както за геймъри, така и за хора, които никога не са играли игри, тъй като идеята ще им напомни на шах.
Да, War Chest е абстрактна игра, така че ако за вас най-важното нещо е темата, вероятно в момента ме мислите за префърцунен дрисльо, който не знае какви ги бръщолеви.
Аз обаче имам любими игри от всички жанрове и почти никога не подхождам скептично преди да съм пробвал играта.
War Chest е с фантастични компоненти, които придават тежест на така или иначе перфектната игра. Тежест – и буквално, и преносно. Преиграваемостта е извън всякакви графики, но тук говорим за AEG, така че предполагам ще видим и разширения. Подсказвам – в кутията има излишен инсърт, който ако се махне има място за точно още една кутийка с нови двайсетина единици! А ако и тя се напълни… могат просто да следват стратегията си със Smash Up и да издават все по-абсурдно големи кутии всяка година.
Велика игра.
Всъщност, що да не мога.
11! Не… 12! Не… 13! Не…
ПЛЮСОВЕ:
- Фантастична презентация
- Фантастични компоненти
- Познахте – фантастичен геймплей
- Елегантни правила
- Безкрайна преиграваемост
МИНУСИ:
- Обозначенията за контрол върху картата са недостатъчно големи и когато има единица върху тях не се виждат… ааа, кви ги говоря – фантастична игра!
Добре, разбира ви, играта е скъпа. Ако обаче така или иначе сте смятали да купувате настолна игра, не бих могъл да ви препоръчам нещо друго. Това е играта! Можете да си я купите от магазина на нашите партньори от Time2Play.