- Argent: The Consortium – великата американска Евро игра - април 28, 2015
- Купих си Smash Up, а сега какво? - април 21, 2015
- Heroes of Normandie – игра с миниатюрки … без миниатюрки - април 7, 2015
Миналата седмица ви представих една много, много добра цивилизационна игра в лицето на Clash of Cultures (CoC) и завърших представянето на играта с един бърз списък на нещата, които играта прави наистина добре и нещата, които ми се щеше да бяха само маааааалко по-изпипани. За да припомня кои бяха тези недоизпипани неща, ето ги и тях:
– Няма различни цивилизации
– Няма слонове и коне (а на кутията отпред ги има!!!)
– Всички градове с максимален размер са еднакви откъм сгради
Е да де, но вече има СоС: Civilizations (СоСС) – разширение към играта – което добавя всички тези неща, които ми липсваха!
Тъй като можете да си прочетете ревюто на самата игра, в тази статия ще ви кажа само какво е новото. И тъй:
Цивилизациите …
… са 14 на брой. Имайки предвид, че играта се развива в антични времена е много уместна липсата на Англия, Германия и Русия в полза на Египет, Картаген и Финикия. Начините, по които цивилизациите променят играта са 2 основни и 1 условен. Основните начини, по които играта се променя е с въвеждането на цивилизационните технологии и лидерите. Цивилизационните технологии са 4 нови технологии, които не се взимат вместо някоя друга, ами имат дадено технологично изискване, което когато се изпълни, те автоматично също биват придобити. Повярвайте ми, когато ви казвам, че всяка цивилизация играе доста различно (на китайците им е благо в нивята, а финикийците газят по вода например).
Лидерите са по 3 на цивилизация и всеки от тях има по 2 умения – едното обикновено е военно, а другото някакво по-генерално. Тези желирани бонбонки (да, това са фигурките, които показват къде е даден лидер) не са чак толкова централни колкото новите технологии (имало е игри, в които не съм се възползвал особено от уменията на лидерите си), но когато успееш да вмъкнеш уменията на настоящия си лидер в стратегията си определено помагат.
Условното нещо, което променя играта е, че част от цивилизациите (5 по-конкретно) имат собствени начални региони, които заменят стандратния такъв.
Слоновете и конете …
… не са еднакво достъпни за всички. По принцип всяка една нация може да се сдобие с тези единици, но това изисква да си построи пазар (за него след малко) в някой град, което ѝ дава възможност да „внася“ тези редки зверове. Индийците за сметка на това си имат достъп до технология, която не само им позволява да строят слонове където си решат, но им дава да ги използват, за да установяват и търговия.
И все пак това са военни единици. Пешаците вече са само 1 от 3 такива и единствените, които нямат специално умение. Без да навлизам в подробности, конете са по-офанзивните единици, а слоновете – по-дефанзивният избор. Също така, 3-те вида единици струват различни ресурси, което ги прави различно трудни за наемане.
А да, вече и варварите си имат конница и слонове, така че когато някой реши да разраства варварски селища вече може да ги направи по-стряскащи от просто пешаци (Келтите например – те много обичат всякакви варвари).
В тази част може би е мястото да отбележа, че вече освен варвари на сушата има и пирати в морето, които могат да обират градовете ви ако не се справите с тях.
Новите сгради …
… са 3. Вече има и пазар, монумент, и аптекар. Тези сгради се отключват с първите технологии в трите сфери, които до сега нямаха такава роля, което само по себе си отваря много нови варианти за развитие. Освен това, тези сгради имат и собствени специални умения (пазарът например контрира доста силната търговия, която се наблюдава в базовата игра). Това, което лично мен ме радва най-много в новите сгради, обаче е фактът, че вече два максимално развити града могат да съдържат различни сгради, в зависимост от това каква специализация е търсена за всеки.
Другото …
… са още карти, които се добавят към тестетата с цели, събития и картите, които играчите играят. Тези неща добавят още разнообразие, но не са нещо, което заслужава огромно внимание.
И сега какво, играта перфектна ли е?
Ами … не. Има още някои мънички неща, които ми се ще да бяха по-различни, но определено много добрата базова игра става феноменална с това разширение. На играта ѝ давам 9.8/10 и вече единствената ми забележка към нея са чудесата – както подобава, тези архитектурни постижения са много скъпи за строене и носят повече от два пъти повече точки от постигането на цели, но … бонусите, които дават по време на игра са доста посредствени. Това води до факта, че в повечето игри чудеса се строят в последни 1-2 рунда само за точките и няма голям смисъл да се опиташ да направиш чудо по-рано.
В крайна сметка СоСС се нарежда твърдо в личния ми топ 5 за игри по принцип и едва ли има случай, в който бих отказал игра на някой, който предложи. Препоръчвам я с две ръци, три копита и един хобот, с уговорката, че играта все пак е цивилизационна, което значи, че е по-тежичка и човек трябва да ѝ отдели около 3 часа. Ако това не ви плаши, няма смисъл да дочитате това изречение, ами направо отивайте да си направите този подарък за новата година – заслужава си!