- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Vast беше играта на годината за 2016 за мен и стои в моята лична топ класация, предполагам за години напред.
Така, както играта си беше… нямаше нужда от разширения. Самата й идея предразполагаше преираваемост – асиметрични и различни роли, десетки комбинации, винаги различните тъмници. Играта беше… идеална.
До този момент.
Аз съм идеалният балък за всяка една рекламна агенция. Нямам представа, че имам нужда от нещо, докато не ми го покажат. Е… в случая с Vast… разширенията стават толкова неделима част от моето копие, че винаги ще играя с тях.
Експанжъните са два – Miniatures Expansion и Fearsome Foes. В общи линии първият вкарва миниатюри за всичко в играта (не само за ролите, а вторият – три нови роли (с алтернативен начин на игра). С други думи – 6 нови роли.
Miniatures Expansion
Очевидно е какво вкарва това разширение. Първоначалното играта имаше картонени фигурки, после мийпълчета, а сега – в ерата на Кикстартър и CMON, вече изкарването на детайлни пластмасови фигурки сякаш стана задължително.
Миниатюрите в това разширение обаче не са стандартните страшно изглеждащи дракони и рицари със сърдити физиономии. Тук получавате фигурки с характер. Всяка една излъчва свеж и идиотски полъх, който отива напълно на непретенциозния подход към визията на играта.
Освен фигурките на героите обаче, това разширение ъпгрейдва всички обикновени токъни – от маркера за активния играч през ковчежетата, че чак до дори драконовите руни.
Да, функционално можете и без това разширение, но гарантирам, че то ще направите играта ви с пъти по-истинска!
Fearsome Foes
Това е основното и голямо разширение на Vast: The Crystal Caverns
С това разширение идват 3 „двойни роли“, които могат да се играят по два начина. Виждал съм всички как работят, освен Shadow Unicorn, който е автоматизирано NPC и се използва предимно в соло игрите, въпреки че можете да си го включвате дори мултиплеър вечерите си. Ще наредя ролите от най-малко любимата ми до тази, с която бих играл всеки път… без Shadow Unicorn, разбира се.
The Vile Ghoul
Ролята не е лоша, но от всички персонажи до този момент, The Vile Ghoul разчита най-много на шанс. Тази роля замества напълно Гоблините, макар че има вариант, в който ако настоявате можете да счупите играта. Проблемът на тази роля е, че не можете да си правите далечни планове, защото огромна част от хода ви разчита на хвърлянето на заровете, които ви определят статистиките за хода.
Да, тематично, the Vile Ghoul e хазартният тип роля, която съществува във всички класически дънджън кроулъри, но Vast не е точно дънджън кроулър, а по-скоро един голям и сложен пъзел, който тактически трябва да разгадаеш. А когато сложиш такова количество шанс в един пъзел… има шанс за разочарование.
Ако търсите нова Harass роля, бих ви препоръчал другия Ghoul.
The Ghost
Това е нова и напълно независима роля. Призракът минава през стени и мести предмети. Подобно на the Ghoul, ролята стои встрани от случващото се и тормози останалите роли, като размества артефакти из картата.
Проблемите на тази роля са два. Първият е, че трудно се започва с тази роля, тъй като има дооооста правила и разбирането им изисква време. Щом ги разберете обаче идва вторият проблем.
Всъщност ходовете на Призрака са сравнително прости и понеже интеракцията с него е доста малка, на моменти се усещат скриптирани.
Това не означава, че ролята е лоша. Бих играл с него, но просто не толкова редовно.
Nightmare Unicorn
Тази роля замества дракона от базовата игра и има известни прилики с дракона на хартия. И двете роли използват ръка от карти, която трябва да контролират. Също така и двете роли имат различни тракове, които разместват по време на игра. Вземат кубче от един и слагат кубче върху друг.
Въпреки това, еднорогът е уникален в начина си на игра. Той удря мощно, тъй като се засилва по дълги коридори, но се хваща трудно, защото се телепортира.
Освен това, шансът при еднорога, за разлика от зара при дракона, тук се крие в картите, но ако добре прецените ходовете си, можете да си направите играта различна всеки път.
The Ghoul
Това е класическа Harass роля, която се движи по сенките, минава през цепнатините на дупките, хапе и бяга. Тези гуулове са сякаш взети от Descent (филма) и целта им е да натрупат ярост. По време на играта те вдигат различни умения и въпреки че също хвърлят зарове за статистики, този стандартен Ghoul има повече контрол върху ходовете си. Ми – лайк!
The Cave Ghost
Ето това е роля, която бих искал всеки път да е в игра… ако търсим играч с Пещера де. Пещерният призрак замества Пещерата, като това е не просто алтернатива, а според мен – по-добра версия.
Да, някои от функциите на Пещерата се изгубват, но най-голямото допълнение е, че Пещерата вече има фигурка на картата, което дава много повече характер на самата роля.
Освен това, самият геймплей има доста специфики и тактики, тъй като трябва да сте далеч от всички, за да събирате сила, но трябва да сте близо до всички, за да можете да действате с гадните си призрачно-пещерни гадости.
Велика роля!
Заключение
Ако имате пари само за едно разширение… бих ви препоръчал ролите, тъй като добавя още и още към играта. Но това е само ако ви е писнало да играете със старите роли. Ако толкова ви омръзнала играта, то тогава е добре да си вземете и фигурките, защото гарантирам, че освежават всичко. Изобщо… не знам. Не искам да съм на ваше място.
С други думи – мисля, че това е всичко, което ще видим за Vast: The Crystal Caverns (освен евентуално някакви Crossover-и от Spin off-и, които се задават). Ако се кефите на играта ви препоръчвам с две ръце да си запълните Vast колекцията. Само не знам как ще съберете всичко в базовата кутия. Аз някак си успях, но очаквам скоро тя да се пръсне. От игра.
Източник на снимките: Boardgamegeek.com, geekdad.com