неделя, октомври 13, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Tzolkin – Любимата ми игра! (BigBoxLan)
Tzolkin – Любимата ми игра! (BigBoxLan)
Tzolkin

Tzolkin – Любимата ми игра! (BigBoxLan)

Latest posts by Цонко 'BigBoxLan' Цонев (see all)

Дойде времето да напиша ревю и на любимата ми игра. Според мен винаги има субективен елемент в определянето на най-добрата игра от всички. Сред толкова много невероятни игри с отлични механики, теми и компоненти няма как изборът за най-добра игра да не е повлиян от емоциите свързани с преживяването на изиграванията и разборите. Често любимата игра на един е средна според друг, дори и вкуса им като цяло да е сходен. Все пак, Ако механиките те удивляват и откриваш нещо ново при всяко изиграване, темата те вкарва в омайващ свят, който би посетил и би играл играта всеки път, когато ти се отдаде възможност, значи това е най-добрата игра за теб.

В „Tzolkin – The Mayan Calendar“ играчите са вождове на индианци от племената Мая. Те ръководят хората си като ги пращат да се обучават и работят в някой от древните градове на маите. Областта Паленк осигурява храна и дърва, а Яксчилан останалите ресурси – камъни, злато и митичните кристални черепи. Град Тикал специализира в технологично и архитектурно развитие. Уксмал е разнообразен – религиозно развитие, увеличаване броя работници и обмяна на ресурси за храна. В Чичен Ица се поставят сините черепи в специални жертвени олтари което носи престиж и увеличава благоразположението на боговете към вас. В края на играта племето развило се най-добре печели играта.

Зъбните колела на майския календар

Зъбните колела на майския календар

Правила и Механики

Това, което веднага забелязвате в играта са петте зъбни колела, всяко от което е свързано с огромното централно зъбно колело. Точно това голямо колело е „майския календар“ – всеки ден то се завърта с една стъпка, което показва края на деня. Играта е издадена през 2012-та година, когато се шумеше, че според календара на маите ще е края на света – за щастие се оказа че това не е вярно, но пък добавя към тематичност. Уникалната механика в играта е „динамично поставяне на работници“.  Всеки ход можете или да поставяте работници (започвате играта с 3) в първия свободен слот на някое от петте колела (петте града на маите) или да вземете някои от работниците, които вече са на колелата. Когато поставите работник не получавате нищо, а плащате храна според това колко работника поставяте на веднъж и колко напред по слотовете от колелата ги поставяте. Ако вземете работник от слот, получавате ресурсите или възможност за строене на сграда, развиване на технология, религиозно развитие, обмен на ресурси и други.

Паленк е винаги натоварен, тъй като царевицата е най-вървежния ресурс

Паленк е винаги натоварен, тъй като царевицата е най-вървежния ресурс

В динамичното поставяне на работници е гениалността и уникалността на играта. След като поставите работниците си и хода на всичкии свърши, колелата се завъртат и вече работниците ви са на по-преден слот, който дава по-добри опции. Дали е време да вземете някой, или да поставите още? Когато всичките ви работници са по колелата задължително трябва да вземете поне един от тях. Ако пропуснете слота, от който искате да вземете бонуса може да се „върнете“ срещу една царевица за слот назад, но пък царевицата е ценна и ви трябва за какво ли не. Изключително удовлетворяващи са моментите, в които нагласяте работниците си точно така, че в „деня за хранене“  вземате работник от Паленк осигуряващ ви нужната храна, от Яксчилан получавате работник за злато и камъни и от Тикал – за да построите ценен монумент с току що получените ресурси. Може да не звучи толкова трудно, но другите играчи постоянно заемат местата, които ви трябват. Но пък ако някой заеме първия слот на някое колело, вие може да поставите работника на втория слот и така той по-бързо ще стигне до най-ценните слотове. Отново „но“ – трябва да платите допълнително царевица. Ако нямате достатъчно храна в деня за изхранване губите по 3 точки за всеки ненахранен работник. Точките не се печелят никак лесно – често спечелилият играта е с под 50 точки.

Четирите трака на технологиите

Четирите трака на технологиите

В играта има още доста „движещи се елементи“. Нелеките избори започват още с началото на играта, когато всеки получава по 4 стартови плочки с ресурси, храна или технологии, от които трябва да изберат две, с които да започнат. Играчите могат да се развиват по 4 различни технологии. Те предоставят различни бонуси и облекчения при получаване на храна и ресурси, при строене на сгради, както и в трака с Чичен Ица – олтарите с черепите. Колко ще инвестирате и в коя технология е много важно. Ако инвестирате твърде много, няма да има време технологиите ви да се изплатят. Ако инвестирате твърде малко, другите играчи ще ви издухат с полезните си умения.

Технологиите правят и вашето племе различно от останалите – едно може да е добро в добиване на храна, друго да е специализирано в строене, а трето в религия. Религиозните храмове (тракове) показват благоразположението на трите бога – Кетцалкоатл, Кукулкан и Чак, към племената на играчите. Благоразположението се покачва по различни начини – чрез Чичен Ица и други слотове от някои колела, както и чрез сградите. След ¼ и ¾ от играта играчите получават ресурси според позицията си по храмовете, а след половината и края на играта получават доста точки за престиж, пак според това докъде са стигнали.

Наличните за строене монументи - горе и сгради - долу

Наличните за строене монументи – горе и сгради – долу

Архитектурата е представена чрез сгради и монументи – отриват се по 6 от двете при игра с 4 играча. Сградите дават най-различни облаги като ресурси, технологично или религиозно развитие, точки, автоматично изхранване на работник (или работници). Монументите са изключително скъпи – рядко ще успеете да построите повече от един, освен ако не се концентрирате основно върху тях. Те, за разлика от сградите, след като веднъж се построят не се откриват нови на тяхно място – това може да въведе елемент на състезание – кой ще построи определен монумент по-бързо от друг. Монументите ви предоставят голямо количество точки, но според различно правило – например по 4 точки за всяка зелена сграда, или пък толкова повече точки колкото сте се развили технологично или религиозно.

Има и интересен монумент, който носи много точки ако имате 6 (максимума) работници, за 4 и 5 също дава точки, но не чак толкова много. В играта, за разлика от доста worker placement игри, вземане на допълнителни работници не винаги е изгодно, тъй като изхранването им и използването им изисква много храна , а и самото им получаване от Уксмал не е никак евтино. Но с правилно планиране и, например, въпросния монумент може да се окаже печеливша стратегия. Въобще, в играта всевъзможни стратегии и пътища към реализирането им – с лопата да ги ринеш.

Трите храма показващи благоразположението на боговете

Трите храма показващи благоразположението на боговете

Интеракция

Интеракцията в играта не е никак малка, макар и в повечето случаи да е индиректна, което е типично за евро игра. Съществува в заемането на слотове за поставяне на работници и това кой ще построи по-бързо наличните сгради и монументи. Следва съревнование за допълнителни точки за първо и второ място по религиозните храмове. Харесва ми, че за тези места се печелят малко допълнителни точки, но ако сте инвестирали много в някой храм, но двама други играчи са ви изпреварили пак ще получите доста точки а няма да останете съвсем с пръст в уста (както в някой други игри… Тера Мистика, теб имам предвид). В играта даже има и малък „take that” елемент – веднъж в цялата игра, всеки играч има право да направи допълнително завъртане на колелото, ако е взел този ход слота за получване на „първи играч“. Това може да провали сериозно плановете на друг играч, особено ако това се случи преди ден за хранене или пък на края на играта. От друга страна се случва само веднъж на игра за играч и може до някъде да се предвиди. Не съм имал усещането, че съм спечелил или загубил игра само заради този агресивен елемент.

Финални мисли

Е, няма нужда да повтарям какво мисля за играта. Основните правила на играта са си направо прости и не са толкова много, но предоставят безгранична дълбочина. Не знам какво повече може да иска играч, за който планирането, оптимизирането и реализирането на стратегии са най-интересните неща в една игра. Ресурсите в играта се печелят трудно, сградите не са евтини а монументите са безумно скъпи. Работниците ви хрупат измъчено събраната царевица като нищо. Затова пък удовлетворението от постигнатото си заслужава. Компонентите и арта на играта са сред най-добрите, които се срещат в евро игри, а ако си боядисате добре зъбните колела се получава уникално.

Все пак играта далеч не е за всеки. Познавам геймъри, които я намират за средна работа и съм написал защо може да се получи това в секцията „Играта може да не ви хареса, ако“ малко по-надолу. Последно, което смятам е важно да се отбележи – това е игра, която има нужда от няколко изигравания за да блесне, за предпочитане със същите играчи.

Детайли от илюстрациите на борда

Детайли от илюстрациите на борда

Защо това е любимата ми игра:

  • Иновативна и предоставяща огромна дълбочина механика за динамично поставяне на работници по зъбни колела
  • Много различни стратегии, които са добре балансирани – може да спечелите със сгради, с религия или пък като се концентрирате над сините черепи.
  • Трябва да планирате няколко хода напред, все пак без това да натоварва прекалено
  • Играта продължава изненадващо кратко за сложността си – под 2 часа.
  • Разнообразие от сгради, монументи и технологии, които правят игрите различни. Най-вече обаче дълбочината на механиката прави играта високо-преиграваема (ако това не ви е достатъчно – има и разширение – „Племена и Пророчества„)
  • Удовлетворение от успехите, които се постигат много трудно
  • След всяка игра ставате малко по-добър
  • Отлични компоненти и арт
  • Темата за мен силна за евро игра, поради свързването с майския календар, монументите и религията, както и заради отличните и тематични илюстрации
Колелото със кристалните черепи - Чичен Ица

Колелото с кристалните черепи – Чичен Ица

Играта може да не ви хареса, ако:

  • Не харесвате евро игри или евро игри с над средна сложност
  • Brainburn-а не ви понася, не обичате да планирате и обмисляте много възможности
  • Не харесвате „трудни“ игри, в които получаването на ресурсите и прогреса са трудни и бавни, и трябва да изхранвате работниците си
  • Не харесвате “Sandbox” игри, в които сами трябва да си изберете стратегия. Играта не ви насочва силно към определена стратегия (въпреки че заради стартовите плочки и наличните монументи това не е напълно така).
  • С двама играчи играта за мен е добра, но не колкото с 3 или 4, тъй като слотовете заемани от неутралните работници са предвидими и има по-малко съревнование по храмовете и монумените.

Ако ви е харесало това ревю, можете да си закупите играта от нашия партньор:

Time2Play

Източник на снимките: boardgamegeek.com

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Цонко 'BigBoxLan' Цонев

Привет, казвам се Цонко. В хобито съм сериозно от около 5 години, но съм играл не малко Катан, Каркасон, Цитадели и Пуерто Рико още от 2005-та. На сърце най-вече са ми по-тежките евро игри, но ми харесват също и леки, парти или тематични игри, все пак удоволствието е в разнообразието. Обичам да играя и с геймъри, и с не-толкова нагазили в настолните игри хора, като съм запалил не малко приятели и колеги. Въпреки, че нямам достатъчно време, за да злоупотребя с игране, прекарвам доста такова и в гледане и четене на ревюта и подкастове.
Big Box Gamers