- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Не съм играл Liar’s Dice, на която е базирана Spoils of War, но съм се скъсвал да пляскам лъженка като дете и всякакви вариации в съвременното хоби като по-голям. Лъженка не е от типа Resistance, в която трябва да си изкусен лъжец и често след играта се чувстваш кофти… защото обикновено си постъпил кофти с предателство (все пак това е фокуса на играта). Лъженката е класическа блъф игра, в която просто трябва да познаеш колко точно си вярва човека до теб в намерението да те излъже или да те изманипулира.С други думи – лъженката си е по-скоро покер тип игра, отколкото каквото и да е друго.
Говоря толкова за лъженка, защото Spoils of War носи такова усещане… но не с карти, а със зарове. Така де, тук също има карти, но те са по-скоро наградата за този, който блъфира най-добре.
Други игри, наподобяващи лъженка, на които съм писал ревю, можете да откриете отдолу.
Mystigo Печенька 2.0 Hart an der Grenze (Митничарската игра)
Spoils of War е викингска игра, каквато е и вълната тази година. Можете и да ме наречете лицемер, защото все още си обичам зомбитата, но викингите отдавна ми се изчерпаха и темата започна да ми скучнее.
От друга страна Spoils of War не е особено тематична игра… да не кажа хич. Това е игра, в която (с помощта и на доста късмет) вие просто се опитвате да надхитрите другите играчи.
Играта се развива в девет рунда, като в началото на всеки рунд се обръщат различни карти в средата на масата. Това е плячката, която трябва да разделите между всички вас. Всяка карта дава различни точки, а ако съберете комплекти, ще се къпете в разкош. Освен това може да ви се паднат артефакти, но ако такива има сред плячката, тогава те са с лицето надолу и ще си избирате на случаен принцип.
Артефактите са силни, дават различни умения и като цяло правят играта брилянтно счупена. Да, те не участват в комплектите, но в началото на играта ще искате да имате колкото се може повече, за да можете да манипулирате ходовете.
Освен това, всяка игра на масата ще влизат горе-долу половината карти на случаен принцип, така че никога не се знае за какво ще се борите. В последното ми изиграване, за цялата игра имаше не повече от 6-7 артефакта. Да не говорим, че не всички карти от плячката се събират.
Всеки играч получава параван, купичка, зарове и пари. Парите са краен ресурс, тъй като по време на играта не можете да печелите повече от това, с което сте започнали, но можете да губите. И ще губите. В края на играта парите са ви точки.
Всеки играч хвърля заровете за параванчето си и не ги показва на никого (ала Roll for the Galaxy, Dice Town). След това започва наддаването, наподобяващо Лъженка. Шефчето (който е спечелил предния рунд) решава кой пръв ще открие наддаването и след това този играч прави предположение (на база това, което вижда пред себе си и възможността за блъф) колко зара от конкретно число има общо между всички играчи (Пример: Четири тройки). След това следващият играч трябва или да качи (пример: пет тройки, седем единици…) или да предизвика предния играч ала „Лъжеш“. И тук идва най-интересната част.
Всеки друг играч тайно заема страна (или на предположилия или на този, който го е предизвикал) и всички, също тайно (включително и участниците), залагат тайно пари.
След това се махат параваните и се гледа кой кум, кой прав, кой вече не е богат. Всички, които не са познали губят залозите си, а от всички останали се гледа кой е заложил най-много. Този човек има право пръв да вземе карти от плячката, че и малко повече.
Рядко се хвърлям в такова подробно обяснение на правила… и вече съжалявам, но общо взето така протича играта, като както виждате шансът играе основна роля. Ако хвърляте „Средна работа“ – от всички зарове по равно, тогава блъфът ви ще е почти случаен, понеже нямате кой знае каква информация. Ако хвърляте само по пет-шест четворки всеки път (ВЛАДО!), тогава ще усетите фокуса на играта и нейния пълен вкус. Защото като нищо можете да блъфирате, като вдигате на число, което нямате, с намерение другите да ви повярват и да прекалят с вдигането, като после ги предизвикате, или пък да изчакате правилния момент, когато да изсипете голямото предположение с четворките в опит другите да си помислят, че е блъф.
Артефактите в играта са изключителна сила, тъй като често променят изхода от залозите драстично, но като недостатък открихме, че някои от артефактите са си направо безполезни, или поне крайно ситуационни. Така че това ви е още един момент на случайност в играта.
Трябва да предупредя, че крайните резултати са непредвидими и непостоянни. Във всичките ни игри разликата в точките между първия и последния е потресаваща. Понякога дори и между първия и втория. Още първата ми игра аз бях с 216 точки, вторият беше със 115, а третия с 26. Да, играта изисква умение, но шансът е не по-малко важен.
Също така и не мисля, че Spoils of War е отлична с всяка бройка играчи. Според мен с трима играчи е най-случайна (а понякога и счупена заради умението, с което всеки ход можете да гледате зад паравана на някого), защото всеки ще има по десет зара и не можете лесно да хванете някого с блъф, ако е добър на няколко числа. Ако сте с повече хора обаче, ще откриете зависимост, в която можете да разчетете кога някой рискува или е уверен. С други думи – покер играта ще е по-добра. Играл съм както с три, така и с пет играчи, така че знам за какво говоря.
Заключение
Spoils of War е страхотна игра, не мога да си кривя душата. Тя влиза в личната ми топ класация, въпреки скучната си тема и ужасяващото количество шанс.
Играта се обяснява лесно, интуитивна е и взаимодействието между играчите ви позволява да се надхитрявате без да има сърдити или такива, които да се чувстват излъгани.
Някои се оплакват от дължината на играта – малко под час, но мен лично не ме притеснява, защото през цялото време се чувствам ангажиран в битката. Да, не е яко няколко рунда поред да не вземеш нищо от плячката и да ти е ясно, че губиш с много и няма какво да направиш, но приключението, което ще изминете и възможността за готини блъфове се отплащат с добрата компания. Нямало е нито една игра, в която да се чувствам, че съм си изгубил времето.
С други думи, гордо твърдя, че Spoils of War влиза в категорията BigBoxGamers Гарантира!
ПЛЮСОВЕ:
- Интуитивни правила
- Огромна доза взаимодействие
- Възможности за задоволителен блъф
- Уау моменти и обрати
- Голяма приграваемост
МИНУСИ:
- Висока доза шанс
- Има какво да се желае от баланса на артефактите
- Играта е баш-бая шумна (чашки и зарове)
Можете да закупите Spoils of War на повече от приемлива цена за това, което получавате, като посетите сайта на готините ни партньори Pikko Games или пък им „дофтасате“ на място на Неофит Рилски 31.