- BANG! BANG! – домашен вариант за Bang! The Dice Game - януари 27, 2015
- Space Hulk: Death Angel – мод за настройка на трудността - януари 13, 2015
- За модването, домашните правила и ереста - януари 6, 2015
Преди всичко, какво означава мод, модинг, модване – Това е промяна на правилата на някоя игра или просто изкривяването им, с цел да се получи по-добро преживяване, когато я играем.
Сигурно сте чували романа на братя Стругацки – „Трудно е да бъдеш Бог“. Това е тема, която вероятно е предизвиквала дискусии във всяка активна бордгейм групичка и обикновено модинга има своите привърженици – хора, които не се страхуват да експериментират и да приложат свой или чужд мод или поне някое мъничко домашно правило, което променя повече или по-малко нещо си. От другата страна на барикадата са хората, които с книжката с правила в ръка анатемосват и заклеймяват всеки дръзнал да се отклони от ортодоксалния канон на правилата. Маркирах крайните позиции в този проблем, но кои са все пак праведните и грешните, и къде се намира истината?
Както обикновено, отговорът на такъв екзистенциален въпрос е по-сложен и не толкова категоричен. Всеки има своя отговор за себе си и аз веднага ще се съглася с него. Защо така? Защото уважавам всяка страна в този диспут и всяко обосновано мнение, защото всеки е оформил позицията си на базата на личния си опит и аз го приемам.
Ако се върнем към алегорията с романа на братята Стругацки и си представим, че ние модвайки променяме основни физични закони в един свят – то ние се превръщаме в божеството, което може да надгради този свят, да го облагороди и промени към по-добро или обратното – да разруши напълно всичко. Така че в този смисъл, може да се твърди, че модинга е богоравен акт на креационизъм в малкия свят разположен на масата… с всички произтичащи оттук последствия и отговорности.
И така, ако те влече да не ходиш по правия път на писаните правила, постоянно си съблазняван от помисли да промениш това или онова, лъстиво си представяш как ще бъде ако някой закон е „по-иначе” – ерес ли е това и зло покълнало в душите ни? – Да не бъде!
Тук ще изоставя псевдо-философски-теологичния си стил, за да споделя нещо искрено. Както съм казал и в описанието си за мен…
Настолните игри са извор на креативна енергия и вдъхновение, поле за творчество с безкраен хоризонт
За разлика от истинския свят тук можеш да експериментираш на воля и без нужда от кой знае какво оборудване или пък определени сложни познания и умения за работа с графични енджини, както при видео игрите например. Всичко е буквално в ръцете ти и само ти и твоите идеи и въобръжение са нужни. Освен това за щастие хобито ни става все по-популярно и вече не е проблем да си поръчаш в специализираните у нас магазини някакви специални компоненти, които са ти нужни за осъществяването на модинг-проекта.
Но ще обърнем по-долу внимание и на подводните камъни, които ни чакат – модинга съвсем не е лесна работа, приятели. Особено когато го правиш ти. Трудна, отговорна, но и несъмнено удовлетворяваща работа е, когато резултатът е позитивен и имаш вдигнат палец от хората, с които играеш. Тук впрочем е момента да благодаря на всичките мои приятели, които са били дълготърпеливи, давали са ми кураж, вдъхновявали са се с мен, нерядко са давали гениални идеи и въпреки неуспехите не са се отказвали да експериментираме, така че те имат своя голям принос в модинг проектите ни, увенчали се с успех. Освен това е налице малко и елемент на зараза, във възможно най-добрия смисъл на думата. Ще издам сега, че повечето ми приятели в групата имат в момента собствени проекти не само за модове, но и за цели игри.
Добре, решаваме нещо си да модваме, но идва…
Първото предупреждение
Към всяко правило в книгата с правила трябва да се отнасяте с необходимото уважение и никога не си позволявайте с лека ръка и лекомислен ентусиазъм да промените нещо си само защото смятате, че така ще е по- ..яко.
Споделям го от личен опит и още при първите си наивни експерименти за модинг се убедих колко рисковано може да бъде това и до какви неочаквани нежелани последствия може да доведе промяната на само един привидно дребен елемент от правилата, особено пък когато не си запознат в детайли с механиката на играта. Ефекта на „къде го чукаш – къде се пука” съм го виждал тогава при свойте първи опити за модване и ме караше винаги след това да поглеждам с респект книжката с правила.
И тук ще изведа първата и единствена аксиома в модинга:
За успешен модинг е нужно да познаваш играта в детайли!
Трябва да познаваш играта до болка добре, да речем както познаваш например „Не се сърди, човече”. Да си я играл достатъчно брой пъти и да си формулирал ясно за себе си проблема, който намираш като недостатък в играта или обратното – елемент, който харесваш и смяташ, че може да бъде доразвит и обогатен. Добре, решаваш, че знаеш какво искаш и имаш потенцията да се намесиш в устоите на този свят (играта на масата) и да направиш своя модинг. Какво следва след това?
Плейтест, плейтест, плейтест!
Достатъчно плейтест, за да се изпитат различни игрови ситуации, такива за които не си и помислял, че могат да се случат – и ако има установен проблем следва добре обмислен фикс, пач, ъпдейт – както искаш го наречи, но само не си прави илюзията, че ще бъдеш безпогрешен от първия път и няма да се налага такъв. Вярно че зависи все пак до колко дълбоко си бръкнал във вътрешностите на играта и ако си се съобразявал с първата аксиома може и да успееш евентуално от първи път. Е, аз не мога да се похваля с това до момента.
Неуспешните опити за модване ме накараха истински да оценя труда, който е вложен в една настолна игра. Идеята за създаването на една успешна игра в главата на някой гейм-дизайнер е безспорно вдъхновение, дарба, талант, благословия ако щете. Тя обаче ще си остане там ако не последва материализирането си(буквално) и изтощителен, продължителен плейтест и баланс, следван от фин баланс, като всичко това обикновено не е по силите на един човек.
Сетете се за някоя известна, достатъчно сложна, игра – да речем „Mage Knight”, помислете сега за множеството й компоненти и за тези, например, които имат някакви цифрови стойности. Сега помислете и че тези стойности са съобразени всяка една с друга, за да работи всичко заедно и че те са плод на този продължителен, упорит труд на създателите й. Това разбира се, принципно е ясно на всички ни, обаче истински го осъзнаваш и оценяваш когато се опиташ да пипаш, променяш нещо в играта и виждаш, че едно нещо да пипнеш, една стойност да промениш и това води до каскаден ефект в цялата игра (обикновено нежелан ефект) – е, тогава просто започваш да изпитваш признателност и уважение към труда на тези хора.
Така че изводът е – наистина се отнасяй с респект към оригиналните правила (включително тези, които те дразнят или просто не харесваш) и се постарай да разбереш защо автора ги е направил именно такива. След това вече ще ти е ясно точно какво можеш да направиш и дали го искаш изобщо. Дори сега, понякога се поддавам на импулса и решавам, че нещо мога да променям без да съм се съобразил с първа аксиома и след това само се убеждавам в истинността й.
Примери за успешни модове, за които е чел или чувал, предполагам може да посочи всеки от вас, особено който е в активна играеща група. На нашия сайт има дори обособена секция за модове. Някои от тях добавят или променят само визуално някакъв елемент, докато други прекрояват играта просто.
Убеден съм, че има много хора които имат идеи и искам да ги окуража да експериментират и да не се отказват. Дори да имат не съвсем сполучливи първи опити ще дойде несъмнено после успеха и самочувствието че могат.
В заключение отново бих искал да ви насърча да не се страхувате да експериментирате с любимите си игри, та какво рискувате – може би да създадете нещо още по-добро… може би.