- Новогодишен разбор на BigBoxLan - януари 9, 2018
- Разбор на BigBoxLan и Соло игри - септември 8, 2017
- Разбор на BigBoxLan + Top10 за 2016 - юли 25, 2017
Първото ревю което написах за BigBoxGamers беше за евро-игри с елемент на сръчност – „Не много известни евро игри с елемент на сръчност“. Сега ще става дума за друг хибрид на еврото – с разказване на история. Above and Below е от дизайнера Райън Лаукат, който е също така и илюстратор на игрите си. Стила му както в гейм-дизайна така и в илюстрациите е уникален, топъл и интересен. С тази игра той опитва да направи иновативна комбинация от тези два не много съвместими жанра.
Аз както и много други младежи през 90-те години на миналия век бях запален по книгите игри. Четенето на приключенска книга, в която обаче ти избираш действията на героя е запленяващо изживяване. Напоследък има опити да се възобнови издаването на тези книги, но това е друга тема. Играта Above and Below се характеризира с основен елемент точно механиката на книга-игра – отваряш книга на определен епизод и прочиташ абзац, след което имаш избор какво да направиш. Обаче тук играта не е грандиозно приключение, а е развиване на село, като изследването в пещерите (частта подобна на книга-игра) е помощна част, която разказва истории. Ако направиш добър избор и преминеш изпитанието получаваш полезни ресурси.
Играта се развива във фентъзи свят, който е развит и в някой от другите игри на Лаукат. Играчите са семейства, чието село е било опустошено от бандити. Те бягват изоставяйки имуществото си и търсят благоприятно място, в което да се заселят наново. В близост до новия си лагер те откриват огромна пещера, която е пълна с тайни подземия и зали, както и мистериозни същества. Те не могат да пропуснат възможността да я изследват.
Всеки играч започва с по 3 селянина – строител, учител и изследовател. Играчите се редуват да изпълнят по едно действие. Всеки селянин може да се използва само по веднъж на ход – след това отива в графата изморен на дъската на играча. Строителят може да построи някоя от наличните сгради, като плати нужната цена. Учителят наема нов селянин като отново плати определена цена. Хората могат да се използват и за получаване на пари – по една монета на човек или да събират ресурси от някои от сградите, които сте построили.
Последното действие е най-интересното – изследване на пещерата. Трябва да пратите поне двама селянина – опасно е да се броди из пещерата сам. Колкото повече и колкото по-опитни изследователи са – толкова по-добър шанс има за успешна и ползотворна експедиция. Но пък тогава те няма да може да правят нищо друго полезно в селото този ход, а играта е само 7 хода. Тегли се карта от дека с експедиции, на която има 6 числа съответващи на зарчета със стойност от 1 до 6. Играчът хвърля зар и от книгата с експедиции ще се чете епизода съответстващ на това зарче от картата. Играчът в ляво на активния чете от книгата, така че активния играч да не знае какви награди има срещу всеки избор.
След като се прочете въвеждащия текст, следват обикновено два възможни избора за активния играч. За всеки от тях трябва да постигне определени точки за изследване (фенери). След като направи избора си, играчът хвърля по едно зарче за всеки от членовете на експедицията. Според какво се падне на зара и умението за изследване на селянина – толкова фенери се получават. Има и допълнителна опция за получаване на фенери, но да не навзлиаме в подробности. Ако събереш нужните фенери за избора който си направил – експедицията е успешна и „четецът“ ти казва каква е награда ти – обикновенно ресурси, пари, репутация или пък нещо друго. Получава се и картата за изследвана част от пещерата, върху която после може да се построи една от подземните сгради, които са малко по-изгодни от надземните. Ако не постигнеш минимума фенери експедицията е неуспешна. Според епизода от книгата може да има негативни последици, ако не, просто не получавате картата за изследвана пещера, но не печелите награди.
Основните начини за печелене на точки (които, разибра се, дават и победата) са чрез предметите и чрез сградите. Сградите са 4 вида: стандартни – подземните и надземните като цяло са подобни, но подземните изискват изследвана секция от пещерата. Другите два вида са ключовите и звездните. Ключовите дават специално умение и са много полезни, но има само по едно за играч. Звездните сгради дават доста точки в края на играта според определени условия (например по 2 точки за всеки селянин, който имаш), но пък са доста скъпи. За разлика от стандартните, за ключовите и звездните сгради не се открива нова след построяването им, та има надпревара кой ще построи най-полезните пръв.
Предметите са 8 вида, като някои са по-редки (аметист) а други се срещат често (гъби например). Когато се сдобиеш с някой предмет може да го сложиш в първия свободен слот за предмети. Ако после получиш обаче пак същия предмет трябва да го сложиш в същия слот. Колкото повече запълнени слотове имаш, толкова по-голям ще ти е дохода на пари в началото на хода. Но по-важното е, че колкото по-преден слот е предмета, той ще ти носи повече точки. Така ако успееш да събереш 6-7 различни предмета като от последните имаш по няколко бройки може да натрупаш огромни точки. Точки се печелят (или губят) и от репутацията на играчите в края на играта.
Анализ
Въпреки, че спестих някои подробности от правилата описването им се оказа обемисто, а всъщност играта е лека и се обяснява лесно и сравнително бързо. Най-интересната част са експедициите, където очакваш с нетърпение какво ще се случи и какво ще получиш. Случките са разнообрази, интересни, добре описани и с подходящата дължина – не твърде кратки, за да са скучни, нито пък твърде дълги за да отегчат играчите. Варират от среща с огромен скорпион, възможност да влезеш в подземна библиотека срещу заплащане и избор между това да помогнеш на невинен, или пък да отвориш съндък със съкровище. Често изборите са морални – да ограбиш някой или да му помогнеш, обикновено ако си зъл губиш репутация, но пък печелиш повече ресурси. И двете опции са валидни стратегии за победа. Определено експедиците правят играта успешна и уникална и й вдъхват много тема и живот. Те предразполагат разказване на истории не само по време на четенето от книжката, но и в останалата част на играта – можете да развиете отношения между хората си, да измислите и разкажете истории за строителството на сградите и за обучението на новите попълнения. Може и да доразвиете случващото се в експедицията, тъй като те не предлагат развръзка, а само дават каква награда получавате.
Дотук може да предположите че препоръчвам играта на всички. Всъщност не е така. Ако играете играта като „абстрактна“ и приемете експедициите само като „текст за вкус” и не му обърнете внимание, играта не е нищо особено. Ако поне малко не се „вживеете“ в историята играта няма да блесне. Тук идва и друго ограничение – ако се играе с 4-ма играчи играта става твърде дълга, за да може спокойно играчите да се впуснат в творческия процес на разказване на истории. Ако 3-мата играчи преди теб решат да ходят на експедиции може да минат 15 минути докато дойде твоя ход, на който ти просто събираш една гъба – малко е фрустриращо. Затова играта е най-добра с 2-ма или 3-ма според мен. И с 4-ма може, но хората трябва да обмислят хода си предварително и да са готови, както и да са добри в четенето на английски, за да може експедициите да протичат бързо и гладко, както и да си отделят над 2 часа особено ако искат да вкарат и по-малко „разказвачество“.
Другият проблем на играта е късметът. Можете да играете и въобще без да правите експедиции, но освен че тогава изпускате най-интересното, успешните експедиции дават доста повече пари, репутация или предмети от сградите, и то без да плащате! И тук идва късметът – лоши хвърляния на заровете ще направят екпедицията в най-добрия случай средно успешна, за което наградата е доста по-малка. Но и дори това да се пренебрегне – някои мисии дават предмети, други пари, трети репутация – на случаен принцип. В момента ви трябват пари, за да купите звездна сграда, която ще ви даде много точки, но експедицията макар и успешна, решава да ви даде само репутация и предмети. Друга ситуация – трябват ви гъби или гърнета, които сте успели да сложите в последните слотове и ще ви донесат много точки, но експедицията ви дава по-редките аметисти и хартия, които в случая ви дават малко точки понеже са в първите слотове. Иначе избора на сградите (ключови и звездни основно, но и стандартните) и цялостна стратегия (например наемане на повече хора и сградата за точки за хора, или да караш с малко хора и да се фокусираш над предмети) предразполагат типичните за евро игра планиране, тактика и стратегия, което се бие с късмета.
Финални Мисли
Всичко това допълнително накланя кораба към това играта да се приема по-скоро като обща дейност и удоволствието да идва от историите и темата, а не толкова от победата. Така, че аудиторията на играта клони повече към семейна, и сравнително нови в хобито, отколкото към хардкор и стратегически геймъри. Това за мен далеч не е лошо, имам нужда и от разпускане от тежките стратегии и играта идеално запълва „сърбежа“ ми към разказване на истории при положение, че нямам нито време, нито желание да навлизам в DnD роулплея. Въпреки недостатъците свързани с късмета, неочаквано играта ме заплени и продължавам да мисля за нея. Очаквам с нетърпение доста нейни изигравания при подходящите условия (не с хардкор геймъри и за предпочитане с двама или трима играчи). И все пак не мога да не се замисля какво би било ако идеята се развие по-стратегически – например ескпедициите не са само един епизод а кратки истории от по няколко свързани такива, и изборите ти насочват към това какви награди ще спечелиш следващия път. Но е добро начало!
Положително:
- Уникално и стабилно “разказване на истории” съчетано с евро
- Създава обстановка за вживяване в играта и допълнително „разказване на истории“ от играчите
- Лесни и елегантни правила с достатъчно случващо се по масата
- Красив и уникален арт
- Добра преиграваемост и чувство за откриване на нови неща, поради разнообразните сгради и книжката с над 200 различни експедиции
Неутрално:
- Най-добра с 2 или 3-ма (3-ма най-добре) играча
- Не е за стратегически геймъри
Отрицателно:
- Ако не се вживеете в историите играта е само средно добра
- Късметът в експедициите играе голяма роля, което не си съответства добре със стратегическото от „евро“ частта от играта.
Източник на снимките: Boardgamegeek.com