вторник, октомври 15, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Света на Диска: Вещиците

Света на Диска: Вещиците

Добре дошли в Ланкър, където троновете се отстъпват на незаконно родените, а вещиците се женят за крале. Но не се притеснявайте, защото Леля Ог и Баба Вихронрав са тук и всичко е под контрол. Почти…

Вещиците е настолна игра за 1 до 4 играчи на дизайнера Martin Wallace. Играта е публикувана и преведена от Паладиум и MBG Toys (Да, тук ще си говорим за изцяло българското издание на Вещиците).

Компоненти

  • Правила
  • Игрално поле
  • 4 пионки/шапки (вещерски шапки!)
  • 4 зара
  • 4 игрални плочки на обучаващи се вещици
  • 55 карти
  • 3 токена с умения на вещици
  • 80 най-различни маркера

 

 

Тук е може би мястото да кажа, че компонентите са с добро качество. Картите са добра изработка, токъните и маркерите, както и игралната дъска са от хубав твърд, дебел картон, а пионките/шапките на вещиците макар и пластмасови са хубаво направени. Също така не трябва да пропускам факта, че с българското издание идва хубава и удобна кутийка, в която да си държите картите.

Метли, магии и проблеми

Както вероятно ви е известно, историите и света на Тери Пратчет са силно вдъхновени от реални места, личности, истории и случки. Ланкър и Вещиците не са изключение. Мястото е вдъхновено от Северна Англия и множество други планински райони, а трите главни вещици (Маграт, леля Ог и Баба Вихронрав) са вдъхновени от идеите на модерния паганизъм.

Поради тази причина и в Диска вещиците не са зли магьосници, които превръщат хората в жаби, а такива, които решават проблемите им, използвайки знанията и уменията си. Това ще е и вашата роля в играта, като обучаващи се вещици. Да, точно така, вие няма да се нагърбите с тежките задължения на звездното трио, а ще влезете в ролята на някоя от четирите им ученички – Анаграма Ястребска, Тифани Сболки, Петулия Хрущялкова и Тюла Суматохова. Всяка със свое специално умение (Вярвам, всички сте съгласни, че да започваш първи в играта няма как да не е специално умение).

Но не си мислете, че понеже сте млади и неопитни вещици, ще се занимавате само с малки, ежедневни проблеми. О, не, не, това по никакъв начин няма да ви подготви за суровата действителност на вещерската професия и за това ръцете ви ще са заети с всичко – от болни прасета и овце до инвазията на крадливи елфи и борба със зли духове като Роилника и Хитреца.

Независимо от Проблема, пред който сте изправени, вие ще трябва да направите едно и също, за да го решите – да хвърлите определен сбор с помощта на четирите вещерски зара. Сбора за всеки вид Проблем е различен и е отбелязан на маркерите на Проблемите.

Както всички знаем, заровете могат да бъдат доста своенравни, а и Големите Проблеми изискват доста високи числа, за да бъдат разрешени. За това тук на помощ идват различни карти, които да се опитат да обърнат нещата във ваша полза. Картите, които ще могат да ви помогнат са няколко вида.

  • Карти, които ви добавят към сбора(като тук влизат и някои карти, които ви добавят само, ако се използват срещу определени Проблеми)
  • Карти, които ви дават възможност да хвърлите наново един от двата си чифта зарове
  • Главознание, което добавя едно към сбора на заровете ви, какъвто и да е Проблема
  • Магия, която добавя две, но за всяка магия взимате по едно пулче Кикот(какво правят те, ще обясним след малко).

Ако въпреки всички тези благинки не успеете да разрешите Проблема, с който сте се захванали (повярвайте ми, понякога и 7 е много голямо число, дори и да хвърляте четири зара), то вие трябва да отстъпите до едно съседно на този проблем, празно поле и взимате едно пулче Кикот. За жалост, понякога, ако не успеете да разрешите Голям Проблем има по-сериозни последствия.

agnes_nitamanitadeath

Също така, ако смятате, че вашата вещерска чест не е голяма саможертва можете да избягате от проблема, с който сте се захванали и ако имате метла, можете дори да отлетите на където ви видят очите.

В началото на хода на всеки играч се поставя нов проблем и евентуално криза. Ако всички маркери за кризи свършат и се наложи да се постави нова, то всички вещици губят играта веднага. Криза става, когато на място където има проблем трябва да се сложи нов такъв.

Вещиците печелят, когато всички проблеми наредени в долният край на дъската са поставени в игра. Тогава всяка вещица си смята сбора от точките. Те са отбелязани на всеки маркер с проблем. Възможно е играта да се играе и кооперативно и така накрая всички вещици печелят, а не само една.

Пиене на чай, Кикот и Черната Алис

Вещиците по принцип не харесват магията и рядко я използват дори и да притежават голяма дарба за нея. Може би това е причината използването на магии да има отрицателен ефект (пулчетата Кикот). А може би защото някога е имало много могъща вещица, владееща магия, наречена Черната (защото имала черни нокти и зъби, заради многото шоколад, който ядяла) Алис, която в крайна сметка се е побъркала.

example_8_sm-4 example_8_sm-5 example_8_sm-6 example_8_sm-7 example_8_sm-8

С други думи, правенето на магии е бавно, но сигурно ще ви побърка, а когато това стане вие ще се превърнете в следващата Черна Алис, което ще доведе до загуба на точки, ако продължите с магьосничеството.

Разбира се, има и начин лудостта ви да се предотврати. Това става, когато се срещнете с друга Вещица и седнете да пиете по чаша чудесен чай, обсъждайки последните клюки от Ланкър. Но дори и да не сте тръгнали по пътя на Черната Алис, ако срещнете друга ваша посестрима ще трябва да спрете и да пиете чай, защото етикета ви задължава. А както Леля Ог ще ви каже: „етикета е нещо много, много важно“.

Заключение

Вещиците е много тематична игра за малкото (или не чак толкова) кралство Ланкър и неговите… Вещици. Правилата на играта са лесни и бързи за обясняване, както на хора, които имат опит с настолни игри, така и на нови играчи. В същото време, Вещиците е безпощадна игра, която няма да ви позволи да се измъкнете, ако оставите Проблемите да се разпространяват из Ланкър и за това въпреки, че накрая може да има само един победител, ще ви се наложи да работите заедно за да не загубите всички вкупом.

Играта е за 1 до 4 играчи и честно казано е интересна с всяка бройка играчи, с изключение на соло игра няма и голяма разлика във времето което отнема едно изиграване

Компонентите също са с добро качество и хубаво изрисувани в стила на Диска.

О, за превода… Все пак тук става въпрос за преведеното на български издание. Като цяло аз лично нямам какво лошо да кажа за превода освен, че уменията на някои карти бяха написани малко странно и заради това бяха трудни за разбиране в първия момент. Като изключим това, нямам забележки. Имената на героите са правилни, на местностите в Ланкър също. Личи си, че тези, които са го правили или познават Диска добре или са си написали добре домашното.

Но…

В играта няма почти никаква стратегия, решавайте проблемите и не оставяйте кризите за дълго на полето. Обаче не е това проблема. Проблемът е това, че играта може да я загубите тотално само заради лош късмет и то не заради заровете, а заради механиката, с която се слагат нови проблеми. Това, разбира се, лесно може да се реши с едно „домашно правило“, но…

Също така, в първият момент може да решите, че играта е подходяща за деца, но…това не е точно така. Причините за това са точно две – „Скапан задник“ и „Дългуча“.

И накрая, но не на последно място, една особеност, която не съм сигурен дали спада към добрите или лошите страни на играта – тематичност. Вещиците е изключително тематична игра, която се обляга извънредно много на историите на Тери Пратчет. Докато механично е напълно независима от тях, то удоволствието е много по-голямо, ако и вие сте запознати с тях.

Препоръчвам ви я, особено ако сте фенове или ако познавате такива.

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Ако ви е харесала тази статия и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра!

Дарение за сайта

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Георги Димитров 'BigBoxSharki'

Здравейте, аз съм Георги или BigBoxSharki, ако предпочитате. От пет шест години съм фен на Magic: The gathering, а от 2-3 се увличам и по други настолни приключения. Вниманието ми го грабва всичко фентъзи (друг въпрос е дали го задържа).
Big Box Gamers