сряда, ноември 20, 2019
Заглавна страница » Настолни игри » Shifting Realms – Игра с бъдеще
Shifting Realms – Игра с бъдеще

Shifting Realms – Игра с бъдеще

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

След Smash Up компаниите избухнаха с модулни игри, които ако използвате само част от тях и в различни комбинации ще получите напълно уникални игри всеки път. Не се оплаквам. Най-добрите примери, които се сещам за това са Unfair и особено First Class, в която модулите са реално цялата игра.

В Shifting Realms е нещо подобно. Играта пристига с пет модула, а всяка игра се игра с три. Гарантирам, че синергия между трите винаги има, а как точно се подредят трите модула спрямо един друг също дава отклонения в това как играта ще протече. Дизайнерите на играта – братята Джеф и Крег Ван Нес наричат тази сливаща механика на модулите – Realm Engine.

В базовата игра (казвам базова, защото се задава и разширение) пет раси се сблъскват с цел надмощие – знаете, класическите фентъзи клишета – елфи, джуджета, орки, гоблини и магьосници. Е, за да бъда по-конкретен, тук са наречени с други имена и има някои малки изменения, като например гоблините, които никога преди не си ги бях представял като пирати.

Тук играчите не са нито една от тези раси. Вместо това, те се възползват от конфликтите между расите и се опитват да доминират над света.

В основата си, Shifting Realms e икономическа евро игра с работници, но има тук-там движение по картата и бой с другите играчи. Боят всъщност се случва изключително рядко, дори и когато играете с трима или четирима играчи. Освен това механиките на въпросния бой не биха могли да бъдат по-евро. Няма да навлизам в тях, но там няма никакъв късмет, нито се хвърлят зарчета. Всичко е ясно отдалеч.

Бих категоризирал Shifting Realms като семейна интро игра в евро игрите, защото въпреки сериозните размери, които заема на масата ви, в основата си тя е изключително елементарна и интуитивна. Не бих я нарекъл елегантна само заради едно нещо – управлението на твърде големи количества ресурси.

Всеки модул от въпросния Realm Engine идва със следните неща:

  • Голяма дъска с полета, върху които се строят сгради и където ще разхождате човечетата си.
  • Три вида сгради под формата на плочки.
  • Тесте карти с действия
  • Фигурки и токъни
  • Условие за финал на играта

По този начин ще имате три условия, от които само две да се изпълнят, играта завършва и броите точки. Точките идват основно от сгради, карти и действия, които правите по време на игра.

В играта има няколко вида ресурси, които ще събирате от сгради и мини по картата. В началото може да ви се струва, че нямате достатъчно ресурси, но още на втори ход ще се залеете от доход.

Това е и основният ми проблем с играта – имате твърде много ресурси през цялото време, а сградите също изискват различни видове ресурси по много. За мен щеше да е много по-добре една сграда да изисква нещо от типа на 1 от това, 2 от това и 2 от това, вместо по 5 и 6 от всичко. Имате 9 сгради всяка игра и по 10 – 15 от повечето ресурси във вас през почти цялото време, което дори и малко да ви накара да се замислете понякога, никога няма да усетите икономическото удоволствие от оптимизация на ваш двигател. Вие просто събирате купища и ги харчите по каквото можете.

Втори проблем, който имам с играта е липсата на взаимодействие между играчите. В доста евро игри също няма, но тук самата идея на играта изглежда като нещо, в което бихте очаквали да има повече сблъсъци или поне някакви дребни конфликти. Като добавим ситуацията с ресурсите излиза, че винаги има нещо друго, което също би могло да се свърши.

Последният ми проблем е, че въпросните неща, които „се свършват“ не са достатъчно смели. Уменията на сградите и картите са толкова обрани, че вълнение през повечето време липсва. Струва ми се, че е изпусната възможност, защото Realm Engine-a звучи като нещо, което би могло да подпали поне някаква доза страст.

Компонентите в играта са добри, въпреки че кубчетата за ресурси не са достатъчни и ще трябва да импровизирате, като свършат, защото по идея нямате лимит на ресурсите.

Най-готиното нещо в играта са картите с действия. Обикновено не съм фен на рандъм карти с действия, но тук са подходили готино – изисква цяло действие да теглите такава карта, което си е жертва, за да изтеглите някакво шармантно умение. Освен това, всяко тесте към определен модул има само няколко вида карти в него и знаете какво горе-долу да очаквате, което дава баланс. Въпреки това… отново, повечето карти не са нищо особено. Да, обикновено си струват, но в цялата игра липсват вълнуващи ходове и уау комбинации.

Последният проблем съм го срещал и в други игри, като най-скорошния представител на такова странно решение е Altiplano. В началото на играта получавате мисии, които ще ви дадат точки в края на играта, но тези точки са толкова малко, че едва ли ще ви насочат в каквато и да е стратегия. По-скоро ще се надявате да ги случите между другото. Да, тези точки може и да са решаващи за края на играта, но повечето от картите изискват събирането на конкретни ресурси, а както казахме, ресурси ще имате бол, така че няма да ви отнеме и една капка пот, за да ги направите. Тоест – в повечето случаи, всички играчи ще са си направили целите.

Заключение

Shifting Realms пристига със страхотно обещание и, макар и не толкова иновативна за колкото се представя, то вълнуваща система, в която смесвате модули. Компонентите са чудесни, артът е як, механиките са интуитивни и биха могли да се разберат от всеки, но в  играта е изпусната огромна възможност. Тук липсват смели решения, свързани с уменията на сградите, картите и местата по картите. Всичко изглежда твърде базово и директно, което прави ходовете ви машинални и често очевидни. Икономиката на играта е твърде разпусната и винаги ще сте заляти от ресурси, за които ще ви е почти все едно как ще ги изхарчите. Не мога да кажа, че играта е глупава. Напротив – никой не се оплакваше, докато я играе. Но и никой не крещеше от ентусиазъм. Това, което дизайнерите са уцелили на 100 процента е дължината. Рядкост е за такъв тип игра да продължи под един час, но някак си са успели. С други думи, да – играта ми харесва и има огромен потенциал, който въпреки че засега не е в десятката, има шанс да бъде поправен с разширенията.

ПЛЮСОВЕ:

  • Страхотна система Realm Engine, която предоставя възможност за безброй разширения и възможности
  • Готини компоненти и свеж арт
  • Перфектна дължина
  • Можете да играете с всеки

МИНУСИ:

  • Разпусната икономика
  • Липса на смели решения в уменията на сградите и картите
  • Липса на взаимодействие между играчите

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*