вторник, октомври 15, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Lords of Xidit – настолна игра, в която бардовете ви възпяват!
Lords of Xidit – настолна игра, в която бардовете ви възпяват!

Lords of Xidit – настолна игра, в която бардовете ви възпяват!

Latest posts by Недислав Стойчев (see all)

Много, много отдавна преди светът да стане такъв, какъвто го познаваме имало само тъмнина и хаос. Добрите и праведните Стари Богове успели да надвият царуващата тъмнина и я затворили в свещена урна. В този ден хората започнали да управляват. Легендите разказват, че последният от Старите Богове тръгнал на юг, за да предаде свещената урна на първия водач на магьостниците в Човешкото царство. По-късно това царство прерастнало в царство Xidit. Много време минало от тогава и по време на празненствата по случай 500 годишнината от раждането на най-великия магьосник в Xidit, Рагнор Нелфаро, балансът бил нарушен. Вестителите на злото покварили различните създания в царстото. Водени от желание за разруха, те се обърнали срещу своите господари и хорските градове. Така, единствените които можели да спасят кралстово били Идраките.

Lords of Xidit е игра за 3-ма до 5-ма човека със средно време за игра от 60 до 90 мин. В играта всеки играч поема ролята на Идраки, който ще пътува из царстото Xidit , събирайки войска и чрез нея ще освобождава градовете в Xidit . Lords of Xidit се води като духовен наследник на играта Himalaya и геймплея й се базира на едновременно „програмиране“ на хода и специфична точкова система. Геймплеят върви плавно, няма много забавяне по време на ходовете. Lords of Xidit се развива в света на играта Season, затова в играта ще намерим 2 бонус карти за самата игра. 🙂

Компоненти

В кутия можем да намерим:

  • 70 фигурки (единици)
  • 75 фигурки кули (магьостническите кули)
  • 39 плочки с градове (чудовища) и 6 плочки титани
  • 5 програмни табла
  • 5 паравана, поставки и Идраки
  • огромно количесто (ама наистина са много!) токенчета
  • игралната дъска, правила
  • 3D замък – касичка 😀
  • куп още други компоненти (токенчета и маркери)

Още докато гледаме самата кутия на играта, тя крещи „красив арт“. Рисунките по дъската, чудовищата, Идраките … красота. Също така в кутията на играта ще намерим карта на Xidit, която е … уникална, а фигурките са супер симпатични и детайлни.

Програмиране … Как?!

Всеки играч получава свое програмно табло, чрез което ще „програмира“ своя Идраки. На таблото има място за 6 команди, като играчът избира на всяка команда какво действие да се изпълни. След това командите се изпълняват в последователност от 1 до 6. Възможните действия, които могат да бъдат зададени са:

  • синя/червена/черна лента (движение) – героят на играча се премества към съседен град по синята/червената/черната лента
  • X (wait) – героят изчаква. Не прави нищо.
  • стрелки (действие) – ако героят се намира в град с войска, играчът се сдобива с нова единица. Ако героят се намира в град с чудовище, следва битка.

Точкуването. Защо е толкова интересно?

По време на своите странствания из царството, героите ще трупат репутация към магьостническата гилдия в Xidit, ще бъдат възпявани от бардовете и ще трупат свое лично съкровище. Това са трите критерия, по които на края на играта се оценява кой е победител. В началото на всяка игра на случаен принцип се избира в какъв ред ще се оценят героите. Например, първо ще се оценя богатство на всеки играч, после бардовете и накрая репутацията му сред маговете. След оценяването на всеки критерий, играчът с най-малко от дадения критерий, бива елиминиран. В случая, ако златото на играчите е: 25, 20, 15, 12, то играчът с 12 злато отпада от играта. Ако играят 5 човека, то на първия критерий отпадат 2-ма. После останалите трима сравняват кой колко е бил възпяван и от тука отпада още един играч. Последните 2-ма срявняват репутацията си с маговете и този с повече -печели играта. Точкуването е хитро измислено, защото „принуждава“ играчите да трупат и от трита „вида“ точки … и да, по време на игра, че и накрая – има Драма. (да, наистина е драматично :D)

Няколко думи за правилата

Както написах по-рано, играчите поемат ролята на Идраки, които ще странстват из Xidit и ще трупат злато, репутация и слава, чрез които накрая на играта ще се обяви единствен победител. Играта трае максимум час и половина, като геймплея върви гладко, без голямо изчакване между различни действия и т.н.

Lords of Xidit се развива в 12 години (рунда :)), като играта започва най-старият играч. В началото на всяка година играчите „програмират“ своите Идраки и след това започва изпълнението на действията по таблата. Реда на изпълняване е последователен, като всеки играч изпълнява първата си команда, после всички втората и т.н., като това започва от този, в който се намира токена за първи играч. Пример за една година, като приемаме, че играем 4 човека. Всеки програмира действията си, после се изпълняват по този ред:

  • Играч 1 – първо действие, Играч 2 – първо действие, Играч 3 – първо действие, Играч 4 – първо действие
  • И1 – 2, И2 – 2, И3 – 2, И4 – 2
  • И1 – 3, И2 – 3, И3 – 3, И4 – 3
  • И1 – 6, И2 – 6, И3 – 6, И4 – 6

След като всеки е извършил шестте команди, годината свършва и токена за първи играч се предава на играча в ляво. След това започва другата година. На края на 12-тата година се извършва точкуването и се обявява победителя.

П0 време на играта играчите ще набират войска и ще бият „лошите“ из градовете в Xidit. Съответно, ако играете 4 или 5 човека, ще играете с 21 града, при трима има dummy играч и се използват по малко градове (18). Играта има и кратък вариант – 9 години.

Когато играчът набира войска в град, то той трябва да вземе най-слабата налична войска (фигурка) в града. По сила войските се нареждат: селяни, стрелци, пехота, клерици, магове. Когато играчът набира войска, то той взима фигурката и я слага зад паравана си. Ако играчът вземе последната налична фигурка от дадения град, то плочката отива в тестето с вече изчерпани recruitment плочки и след това се тегли нова и се постява на дъската (в различен град, разбира се). На един играч се позволява само 1 път годишно да взима войник от даден град.

Когато играчът се бие с чудовище в даден град, то за да го убие, той трябва да изхвърли от наличната си войска зад паравана посочените единици върху чудовището. След като играчът изхвърли нужните войници, то той е победил чудовището и може да си избере 2 от 3-те налични награди, които дава чудовището. Наградите са:

  • даден брой злато
  • даден бой бард токени, чрез които играчът вдига репутацията си сред бардовете
  • построяване на етажи към магическата кула в града. Ако няма кула, то играчът си построява в града магьостническа кула. Ако вече някой друг е построил кула в този град, то играчът няма право да „разруши“ неговата и да я замести. Но ако играчът има вече кула, то той може да я допълне, като една магьосническа кула може да е максимум 4 етажа.

Лично мнение

Още с първото изиграване на Lords of Xidit, играта веднага се нареди в моята топ листата. Първото ми впечатление беше „О, колко много компоненти … тука ще има сложни правила.“ Обаче грешах. Играта не е сложна, лесно се обяснява и е много достъпна. Допада ми „програмирането“ на всеки ход. Какво би направил еди-кой си, от къде би минал, дали ще успея да взема първи някоя единица. В последствие, това  довежда до различни драми, проваляне на стратегии и … комични ситуации. Играта се играе за приблизително час – час и половина и не натоварва играчите. Арта на играта е просто великолепен и ако играете с някой , който за първи път играе Lords of Xidit, то със сигурност ще има „Ах“. Чудовищата, картата, фигурките, Идраките … красота.


Картинки: BoardGameGeek

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Недислав Стойчев

Казвам се Недислав и съм от Казанлък. Запалих се по настолните игри преди около 5 години, когато излязоха настолните игри по WoW, но от тогава до сега открих че обичам да бродя из тъмници, да убивам дракони, да хвърлям зарове, било то сам, с приятелката ми или с компанията от храбри приключенци. Обичам да играя както с приятели, така и с нови хора, просто защото е винаги забавно да доведеш нови жертви в тъмниците!
Big Box Gamers