- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Игрите за двама в моята колекция започнаха да се увеличават. Особено тактическите военни игри. Мисля, че скоро ще е време да се разделя с някоя от тях, тъй като рядко играя подобни. След като се запознах с Titan Tactics… трудно ще взема това решение.
Titans Tactics е от компанията Imbalanced Games и както името предполага, играта е доста небалансирана. Много хора по форумите се оплакват от това, но какво очаквате! Не е като да са ви излъгали. Мен това не ме дразни поради две причини. Първо, не приемам играта твърде на сериозно и второ – разширението (за което също ще поговоря) пооправя малко този проблем.
Преди да пробвам за пръв път играта, бях леко скептичен към нея. В интернет четох и гледах всякакви мнения, повечето от които не я изкарваха в особено добра светлина. След като я пробвах и особено след втората игра се зарадвах, че не съм позволил на мнението на другите да повлияе на моето. Да, играта има някои малки проблеми, но като цяло, мисля че това е една солидна игра, на която трябва да се обърне нужното внимание и уважение, които заслужава.
Какво е Titans Tactics?
Това е тактическа игра за двама, в която играчите си избират една от 5 фракции, след това си избират три от „шампионите“ (героите) на тази фракция и се сбиват на разграфено поле. Темата? Всъщност няма такава. Няма история, няма предистория, дори няма кой знае какво обяснение на това кои са и от къде са тези фракции. Фракциите са следните:
- Created – демоновидни създания, които разчитат на чиста сила и могат да смачкат противниците в близък бой.
- Crew of the Returner – пиратска фракция с всякакви разбойници, които разчитат на трикове и странни номера, за да надвият опонентите.
- Dreamers – астрални магьосници, воини и дракони, които разчитат на контрола си над противниците.
- Crubicle of Order – ангели и елементи, които се концентрират в защитата и бъфовете на своите шампиони.
- Black Brigade – къде без немъртвите! Това е армия от умрели същества… но с доста напреднали и футуристични оръжия. Разчитат предимно на атаки от разстояние.
Summoner Wars вдигна летвата, като се установи като тактическата игра за двама, с която трябва да се сравняват всички следващи игри. Ориста на Titans Tactics беше точно такава. Когато някой говори за нея, винаги SW излиза на показ. Съжалявам колеги, но не мога да се съглася. Това изключително различна игра. Единственото общо е, че има карта и по нея се движат единици. Всъщност, ако трябва да се сравняват, мисля че Titans Tactics има някои неща, които прави доста по-добре от Summoner Wars и заради които бих я избрал пред SW. Първото нещо, това е…
Лек и бърз геймплей
Titans Tactics е бърза игра. На кутията пише 30 минути, но мисля, че без проблем, ако сте запознати с играта, можете да я свалите до 20.
В началото на играта всеки си избира трима шампиони от своята фракция и ги поставя пред себе си, след това си намира токъните, които ги представляват и ги поставя някъде на стартовата си линия. След като и двамата играчи са направили това, един по един поставяt две големи стени, които възпрепятстват движението на шампионите и които взаимодействат с някои от уменията им.
В тази игра, вие не можете да убиете шампион. Вместо това, всеки път, когато направите щета на някого, вие директно я правите на другия играч. Тоест, винаги ще целите да удряте по-слабите, за да влизат по-лесно ударите. Щетите се следят по tug-of-war тип таблица. Тоест, когато вие направите щета се движете към противника, когато той на вас – маркера се връща назад. Шампионите се активират един по един и след като всички са действали, рундът свърша.
Играта свършва след като едно от двете условия са се изпълнили:
- Докарали сте играч до 0 живот
- Събрали сте 3 моментума. Моментум се нарича, когато в края рунда вие сте нанесли повече рани на противника, от колкото той на вас.
Как действат героите? Ами… това е другото нещо, което много ме привлича в играта.
В Titan Tactics няма никакъв късмет
- Вие си избирате с какви шампиони да играете.
- Вие поставяте стените.
- Вие определяте как да работите с уменията на шампионите.
Всеки от играчите има тесте с ресурси. Това са карти с различни цветове. Тези ресурси задействат уменията на шампионите.
Всеки шампион има три умения, които се задействат с различен ресурс.
В началото на играта започвате с 5 ресурса по ваш избор, а по време на играта ще теглите още. Ето и интересната част – никога не теглите карти на случаен принцип. Вие си избирате ресурсите, когато трябва да теглите.
По време на хода си, активирате един от шампионите и можете да направите две действия. Можете да се придвижите до две полета (включително и диагонално), можете да ползвате и умения на героите, като харчите ресурс. След тези две действия имате избор – дали да направите още едно, трето, действие или да теглите три ресурса. В повечето случаи ще теглите, защото ресурсите бързо свършват, а не се запълват в края на рунда.
Уменията на героите често се повтарят и въпреки, че са много, след няколко игри ще ги запомните, защото са интуитивни и тематични. Обвиняват играта, че не е тематична, но и тук мога да поспоря. Всъщност, точно уменията създават атмосферата на играта. Силният бияч с чук прави много щети ако хване някой в ъгъла и няма други покрай него, някои пък правят много щети като блъскат другите в стените, други пък пускат мини атомни бомби, други стрелят и избутват, други призовават създания… и още десетки умения, много от които поставят статус ефекти върху героите. Някои забавят опонентите, други предпазват своите хора и така нататък.
О! Щях да забравя. Всеки шампион има едно пасивно умение, което е изключително счупено. Някои попиват 1 щета, други дават цяло допълнително действие, други пък подпалват съседните шампиони. Когато си правите отбор, често това ще е първото нещо, което гледате. Ще искате тези три пасивни умения да се връзват едно с друго в добър синхрон.
Summoner Wars може да бъде доста дълга игра – 40-50 минути за такъв тип игра понякога ми се струват доста, като добавим досадния късмет от зарчето… рядко ме е вбесявала толкова една игра. Titan Tactics няма нито един от тези проблеми… но за да бъдем честни, си има и своите…
Кусури
Първото нещо, което прави впечатление още с отварянето на кутията – УЖАСНО СИТЕН ШРИФТ! Пример: Снощи играхме игра в 21 вечерта, когато бяхме силно уморени – аз след цял ден на компютъра и очите ме боляха, а съпругата ми след цял ден борба с децата и без сили да гледа. Беше мъка да прочетем всички умения. Добре че аз имах опит с играта и някои умения ми бяха познати. Ако искате да си правите стратегически отбор обаче ще трябва да изчете всички 6 (+3 от разширението) героя с по три умения всеки. Това не е просто тегавина, това може да откаже някои хора от играта. Наистина, толкова е зле.
Оказва се също, че първият играч има доста предимство. Това е така, защото всеки рунд той ще започва пръв и ще има шанс да доведе противника до 0 живот по-бързо. Но… да кажем, за това си има решение в разширението.
Тактическото движение в играта е малко фалшиво. Когато се приближите до някой в „меле“ обсега му, вие се заключвате с него и когато някой се опитва да се измъкне, той поема две щети. Освен това не можете да нападате друг, когато сте заключени един за друг. За разлика от повечето подобни игри, тук обсега „меле“ е във всички посоки, включително и диагонал. Две щети са много. Тоест, вие често няма да искате да се измъкнете, освен с някое умение, като телепорт например.
Цялата дъска е малка и почти няма да къде да избягате. Тоест, съвсем е възможно след няколко хода да си заключите всички шампиони. В този момент играта се превръща в една стратегическа игра с карти и управление на ресурси. Кой шампион да активирате първо, кое умение и така нататък. Това не е лошо, просто имайте предвид, че играта не разчита толкова много на позиционирането, колкото вероятно би искала. Ето това е нещо, и то много важно, което Summoner Wars върши по-добре.
Може би прекалих със сравненията със Summoner Wars, но всички знаем колко са скъпи игрите и вероятно не бихме искали да отделяме пари за две еднакви игри.
Ето какво ще ви кажа – това са съвсем различни игри. Знам, че това е предпазливо и популистко мнение, но наистина – това СА две различни игри. От друга страна, аз имам само Titans Tactics. Summoner Wars я продадох отдавна поради двете причини, които споменах – голямата случайност и дългата продължителност. Е, все още я имам на телефона с всички разширения, но… не съм я играл от месеци. И честно казано, ако имах Titan Tactcs на телефона, бих играл нея по-често.
Това не означава, че TT е по-добра от SW, в никакъв случай. Дори си мисля, че аз съм единственият в света, който прави дори лек намек за нещо такова. Просто аз предпочитам по-кратката и по-малко зависима от късмет игра.
Преди да стигнем до заключението, ще кажа няколко думи за…
Titan Tactics: Champions
Базовата игра е на няколко години, но разширението е съвсем прясно от тазгодишния Gen Con.
Разширението е съвсем малко, но ако си вземате играта ви препоръчвам да си я вземете направо с него.
Най-голямото нещо, което добавя, това са по три нови героя от всяка фракция. Може да ви се струва малко, но основната функция на тази добавка не е просто, за да имате по-голям избор.
Вече има мод за Турнир. Всеки си избира една фракция и три героя от нея. След една игра, всеки си избира още три героя от същата фракция, които не трябва да се повтарят. Така се играе до две от три игри.
Звучи простичко, но всъщност това обогатява играта и прави изборът на отбор изключително тактически. Както споменах, играта не беше балансирана преди това, но така ако направите някоя твърде счупена комбинация от герои, в следващата игра ще са ви останали само слабаци, които ще се чудите къде да си ги денете.
Споменах за проблема с първия играч. Е, и това е оправено. Разбира се, това е само правило и можете да го ползвате и в базовата игра. То просто е включено в новата книжка… която така или иначе можете да свалите от сайта на Imbalanced Games. Правилото е следното – наддавате със стандартен търг за това кой ще започне пръв. Ето и готината част – наддавате със собствения си живот. Ако смятате, че да сте пръв е ценно, трябва да определите точно колко е ценно и колко сте готов да жертвате за това първо действие.
В книжката е обяснена и нова форма за драфт на героите, което също прави играта стратегическа, но това правило ще ви е от полза само, когато и двамата играчи са до болка запознати с всички шампиони.
Заключение
Titan Tactics е лека тактическа игра за двама. Тя разчита не толкова на движението по картата, колкото до правилно разпределените на ресурсите, с които да използвате уменията на своите шампиони.
Всъщност, TT е толкова лека, че би се харесала и на хора, които обикновено не харесват конфротационните игри. За пример – жена ми. Коментар след първата ми игра с нея: „Това не е толкова лошо, колкото си го представях“. И това, дами и господа, се нарича комплимент. Не мога да я накарам да играе с мен Neuroshima Hex, нито Theseus, да не говорим за игри като C&C и други подобни, но това… вероятно и него няма да мога да пробутам отново, но поне ако няма друго може би ще имам шанс да я залъжа.
Titans Tactics награждава повторните игри, тъй като уменията са много, фракциите са не само разнообразни, но и се усещат съвсем различно.
Разширението добавя малко, едновременно с това и много. Личи си, че IG са разбрали къде играта им издиша и са работили върху това. Ако си купувате играта, препоръчвам да си купите директно и разширението.
С едно изречение – харесвам играта и често бих я избрал пред много други от конкурентите й, точно заради нейната изчистена форма и бърз геймплей. Ако успеете да превъзмогнете липсата на достатъчна свобода в движението по картата и сте готови да си купите голям диоптър очила, за да четете уменията по картите, мисля че ще откриете, че Titans Tactics е едно чудно бижу за вашата колекция.
ПЛЮСОВЕ:
- Лесни правила
- Бърз геймплей
- Рисувани на ръка илюстрации
- Никакъв късмет
- Разнообразни фракции
- Интересни и счупени комбинации от умения
МИНУСИ:
- Счупените комбинации, понякога са твърде счупени
- Първият играч има голямо предимство
- Фалшиво усещане за свобода на движението по картата
- Ситен шрифт
Ще остане ли в колекцията ми?
- О, да!
- Засега
- Не
- О, не!
Защо?
- Това е бърза игра, която мога да науча някого за 5 минути
- Има нещо в TT, което ме кара да я предпочитам пред много други подобни игри
- Искам да изпробвам колкото се може повече вълнуващи комбинации между шампиони
- Имам отлично зрение
За повече информация, посетете сайта на играта: