петък, септември 22, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Raid and Tade – особено ревю
Raid and Tade – особено ревю

Raid and Tade – особено ревю

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Преди да започна, трябва да ви предупредя. Играл съм играта само веднъж! Това се случва много рядко преди да правя ревю. За съжаление, случаят е такъв, защото бързам да ви запозная с играта, докато върви Кикстартър на първото голямо разширение. За щастие, няма да се налага да я играя пак скоро време.

Не е това, което прави ревюто ми особено обаче. Странното в ситуацията е, че това е игра, която на теория звучи добре, на правила звучи супер, дори сега като се сетя за принципа на игра си представям една страхотна игра! На практика обаче, нещата не стоят съвсем така. Отбелязвам факта, че съм я играл само веднъж, но знам какво ще се подобри в опита ми с нея от повторно изиграване и какво не.

В играта има някои много яки идеи, има хвърлен и много труд по компонентите. Защото нека ви кажа – Компонентите са повече от страхотни!

IMG_7607

Raid and Trade е приключенска игра с модулна карта и фигурки. Плочките са с отлично качество, а фигурките са детайлни. Картите имат изчистен арт дизайн, а артът е чудесен и създава атмосфера. Стилът и темата ще ви напомнят на Borderlands, а самата историята малко на Bright Future.

Raid and Trade е постапокалиптична игра, в която играчите са самотници  бродещи из трудния и празен от ресурси свят след третата световна война. Те се опитват да влязат в заветния „Златен град“, но за да го направят трябва да бъдат достойни. Или да са твърде умели, или да са твърди морални или да са твърде лоялни.

Играта на пръв поглед е сложна, но като разберете правилата всъщност е простичка. После като поиграете осъзнавате колко малки правила сте изпуснали и пак разбирате, че е сложна. След като свърши играта осъзнавате колко малко неща сте правили и пак разбирате, че е простичка. Абе не е много просто да е сложна и просто едно временно… Твърде сложно изречение.

Искам да кажа следното: Играта е доста особена и усещането за игра тотално се разминава с интересните правила.

Нападения и търговия

IMG_7603

Играта спазва името си, защото 90 процента от времето си ще прекарвате точно в това – нападение и търговия.

За съжаление, нападението не е толкова интересно, колкото звучи. Всичко, което ще правите е да застанете до маркер с къщичка, да похарчите малко енергия и да теглите карта от тесте с къщички. Картите са два вида.

  • Хвърляте зар и имате 50 процента шанс да вземете нещо много добро или нещо, което е… ами… и това става.
  • Имате избор да поемете лош морал и да ограбите нещастните хорица, но пък да вземете яката плячка или пък да вземете 1 точка добър морал и да оставите хората на мира.

Плячката

IMG_7606

Плячката всъщност са ресурси. Всичко в играта ще се върти около безброй токъни с ресурси, които ще теглите от торба, когато грабите. Ресурсите ви трябват, за да можете да си изобретите нещо, което да ви помогне в играта или пък за храна, която ви дава допънителни действия.

Фактът, че ресурсите се теглят на сляпо бута играта към постоянна търговия, която ние рядко правихме. Всъщност тя е изключително важна, защото вие може да имате всякакви безполезни боклуци в раницата си, а някой друг нагъл тип да прахосва ненужните за него и безценните за вас чорапи, които е намерил в нечия кухня.

Ако не се разберете за ресурсите, винаги можете да се нападнете и победителят да отмъкне два куфара куршуми и детски потничета от другия.

Битките

IMG_7598

 

Няма какво толкова да се каже за тях. Една от основните точки в кикстартър кампанията на MAGE бяха уникалните зарове за всеки играч. Наистина, те са нещо различно, защото всяка страна има два символа – един за атака и един за защита. Освен това всеки персонаж си има свой зар, където може да се открие един специален символ – той може да активира специалното умение на персонажа. Точно така, специалните ви умения важат само в битка.

За съжаление битките страдат от два големи проблема:

  • Те са абсолютно случайни. Атакуващият хвърля един зар, а защитникът може да хвърли, може и да не хвърли зар. После се сравняват символите и има малък шанс за победа. Разбира се, могат да се случат и специалните умения.
  • Случват се изключително рядко! Съвсем е възможно да изкарате цяла игра без битки. Първо, те са скъпи за инициирани (ще стигна и до енергията) и второ, играта предоставя доста начини за отбягване (било с умения или карти).

Всъщност, липсата на битките между играчите е една от основните причини играта да е такова разочарование за мен. Защо? ЩЕ разберете в заключението.

Използването на енергия за ходове е интересна идея… само идея. Играта е на рундове. Всеки рунд свършва, когато всички са си изразходвали всичката енергия. По време на хода си можете да правите едно движение и едно действие. Всяко действие изисква различно количество енергия.

Ето къде е и големият проблем. Диапазонът на количество енергия, което изискват действията е огрооомен. Измайсторяването на предмети и търгуването изисква само 1 енергия, битката 5, а честната работа за лоялност към Златния град(тестване на лекарства) изисква 8 или 10!

За един ход вие имате 15 енергия. Ако направите едно тестване на лекарства за 10 и няколко движения (те също изискват енергия), тогава вие можете да чакате 20 минути, докато другите си изиграят техните ходове само в крафтване и търговия. Най-лошото в случая е, че крафтването е с пъти по-интересно от работата за лекарства!!! Крафтването е като вдигане на ниво – избираш си нови умения. Тестването е просто вземане на токън „услуга“ – или както го наричаме, вдигане на морала.

Персонажите и крафтването

IMG_7602

Може би най-интересната част от играта е разнообразието на персонажите. Освен, че всеки си има собствено специално умение (което почти не се ползва), всеки си има и собствено тесте с предмети, които би могъл да изработи (craft). Това, на практика са специалните умения. Тестето е голямо, но всеки има около 4-5 различни вида по няколко пъти. Защо по няколко пъти? Ами… защото са еднократни. Да, понякога трябва да събирате ресурси в продължение на три-четири хода и да харчите много енергия за това, само за да си вземете карта, която ви дава малко енергия.

Основната причина да си вземате крафт карти е да си вдигате точки „умение“ (всяка карта има определен брой точки бонус), което е единият от начините на победа, но щеше да е по-задоволително уменията да си струват повече. Добре де, трябва да призная, че някои са по-добри от други и може би си заслужават, но в общия случай, ако не смятате да печелите с точки умения, тогава едва ли ще имате много предмети. От друга страна, можете да ги търгувате… Ммм, пак не съм сигурен колко точно си заслужават.

Начините за победа са три. Или събирате 20 точки „умения“ по начин, който вече обяснихме, или събирате 10 точки морал или изпълнявате три задачи, които винаги са на разположение в страни.

Някои от тези задачи са по-силни, други по-слаби и всички ви дават някакво умение. Изпълняват се изключително трудно и човек трябва да се замисли дали изобщо иска да се занимава с тях. Всъщност, това важи за всичките три начина на победа. Всеки от начините за победа изисква отдаденост и въпреки „свободната“ форма на играта, ако не се насочите рано към някое от тези три неща, има опасност играта да се затлачи.

IMG_7604

Правилата са като цяло лесни за научаване… ако има кой да ви ги разкаже. Книжката изглежда лесна за разбиране с много примери и картинки, но истината е другаде. Всъщност има доста малки правила, които имат нужда от разясняване, а в книжката са отбелязани с две изречения. Някои супер важни правила пък са удавени в средата на някое малко изречение в океан от текст. Освен, че не са много ясни и добре подредени, най-големият им минус е, че в кутията няма никакви референции. Нито отзад върху книжката, нито на плочки, нито на карти. Всяко малко правилце, което изникне като съмнително трябва да се рови из не особено добрата книжка. Това си е трудоемко.

Заключение

Raid and Trade има някои доста интересни идеи. Пътуването по картата е оригинално и иновативно, въпреки, че на други хора от компанията им беше дървено и странно. За мен пък доста от другите неща ми бяха такива. Много от механиките звучат интересно на теория, но на практика се оказват ръбати и неизпипани.

Повтарям, бързах да изкарам това ревю и не съм играл много пъти играта, но усещането, което създава играта едва ли ще се промени със следващо изиграване.

Очаквах това да бъде силно тематична игра с приключенски елементи и развиване на история. Вместо това, тя се оказа безкрайно вършене на едно и също нещо, което трябва да се направи. Да, играта ви предоставя избор от неща и ви казва – „ваш избор, светът е отворен“, но истината е следната: Ако искате да сте успешни, трябва да си изберете път в началото на играта и всичко, което ще ви докара до целта ви ще се усеща като работа. Най-логичните действия понякога са скучни и на всичкото отгоре трябва да чакате дълго преди да дойде следващият ви ход.

За мен, Raid and Trade е от онези игри, които имат твърде голям хайп в Кикстартър, но накрая не се оказват нищо особено.

Признавам си, аз също бях зарибен от същия хайп. За съжаление, играта не може да намери място в колекцията ми, но пък тя би имала своята аудитория. Ако сте готови да пренебрегнете дългото чакане и някои по мудни правила, темата всъщност е доста оригинална, а компонентите и артът са страхотни.

Не мисля, че играта има дълбочина, но преиграваемостта е огромна. Аз лично не бих инвестирал повече време в нея и колкото да са готини пичовете от MAGE, съжалявам… този път просто не се е получило.

ПЛЮСОВЕ:

  • Невероятни компоненти и арт
  • Огромна преиграваемост
  • Иновативни идеи

МИНУСИ:

  • Иновативни идеи, които не работят добре
  • Неизпипана книжка с правила
  • Приключенска игра без никакво приключение

Можете да закупите играта от тук:

Raid and Trade

Ако имате играта и ви е харесала или пък искате да си поръчате разширението преди да имате базовата, можете да кликнете на бутона отдолу:

Raid&Trade: War on the Streets

 

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*