- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Не съм играл Last Will, но ако вие сте, ще сте в свои води. Темата в Last Will е наследена от популярния деветдесетарски филм – Милионите на Брустър. Играчите се опитват да похарчат всичките си пари колкото се може по-бързо. Е, Prodigals Club ни връща в същата тема, но я развива в по-голям мащаб. Освен парите, играчите се стремят да загубят вещите си, имотите си, приятелите си и дори политическото си влияние.
Сега ще кажете, че е малко слабо от CGE да правят две игри с една и съща тема. Точно обратното!
Prodigals Club е първата игра, чието разширение излиза преди базовата игра! Last Will може напълно да се съчетае с Prodigals Club, като се превърне в част от играта. Как се случва това ще разберете малко по-късно.
Клубът на блудните синове!
Играчите влизат в ролята на оядени чичковци, които имат всичко, което някога са искали – всичките пари на света, всичкото притежание, което само те са могли да си позволят, всичкото политическо влияние, което може да съществува, както и много и добри приятели. Сега, тези чичковци са решили, че няма накъде повече да се развиват и от скука са решили да направят един краен и апокалиптичен клуб, наречен „Клубът на блудните синове“. В този клуб, те се обзалагат на това кой по-бързо може да загуби всичко, което притежава! … само че така и не знам какво би получил победителят, след като всичко са си раздали преди това.
Темата е оригинална и хумористична, което не е нещо учудващо за компанията CGE.
Артът е страхотен и много от картинките са асоциативни или със скрити послания… някъде не чак толкова скрити. Често избухвахме в смях, когато се вглеждахме в тях. Наблягам на „когато се вглеждахме“.
Въпреки страхотния арт и чудесните компоненти, темата не избива на преден план. Всъщност, едва избива и на заден. Играта се усеща доста абстрактна. Което в никакъв случай не значи, че е лоша. О, не! Дори и за мен, игра без особено тематичност може да бъде доста внушителна. Защото…
Механиките са солидни!
Основната механика на играта е абсолютно стандартно „поставяне на работници“. Всеки разполага с няколко „момчета за всичко“ и ги праща по различни локации. След като отидат на мястото, играчът се възползва от локацията, като обикновено взема някакви точки, плочки или карти. След пет рунда поставяне на работници се гледа резултатът. Този с най-малкото, печели. Точно така – с най-малкото! Въпреки че… това звучи по-оригинално, отколкото е всъщност. Всеки започва от определен брой точки и в процес на играта прави действия да ги губи. С други думи, усещането е като печелене на точки, просто е обратно и има лимит. Играта може да свърши преждевременно, ако някой достигне нулата в някой от модулите (момент!). Това при нас винаги се е случвало само в последния рунд.
Може да ви звучи скучно, но това „просто поставяне на работници“ прави играта крайно достъпна – бърза за обясняване и лесна за схващане.
Сега е време и за най-оригиналната част от играта!
Модулите!
Играта пристига с три модула – модул за притежанията, модул за приятелите и модул за политическото влияние. Стандартната игра е само с два модула в каквато и да е комбинация, МЕГА играта е с трите наведнъж. Това са 4 различни начина на игра!
Освен това, можете вместо модула с притежанията да мушнете цялата игра Last Will (барабар с експанжъна) като модул и ето ви още три начина на игра!
Аз не съм играл Last Will и не бих отказал да пробвам Prodigals Club с нея, но съм играл някои от комбинациите. Бих казал, че играта с три модула ми е любимата. Всъщност, разликата във времетраенето не е толкова голяма, колкото с два модула. С три модула получавате много малко повече работници. Трудността е в това как ще оптимизирате ходовете си, защото всеки ход ще ви от изключителна важност. Защо?
Защото в края на играта се гледат резултатите ви във всички модули и се взема под внимание единствено модула, в който имат „най-малък“ тематично (най-голям) резултат. С други думи, трябва да балансирате. Не можете да пренебрегнете нито един от модулите.
Като казвам това, когато играете с три модула, комбинациите в играта стават огромно количество и броят точки, които ще махате (трупате) ще бъде доста повече.
Да, със сигурност с по-малко модули мисленето ще е по-малко и по-леко. Това се дължи най-вече на това, че модулите са крайно различни и са като отделни мини игри. Преди да ги разгледаме един по един нека кажа няколко изречения за основния принцип на играта.
Всеки играч има собствено табло. По време на играта ще се сдобивате с карти от места по централните модули. Тези карти отиват или в ръката ви или върху ограничените места на вашия личен борд. Картите от ръката са за еднократна употреба, а тези от таблото – за веднъж на ход.
Всичко в играта се върти около десетина символа. Картите често имат такива символи. Ще откриете символи и по разни елементи на модулите. Често ще има умения, които ви дават бонуси спрямо определен брой от конкретен символ. Примерно – губите по един вот за всеки символ „колесница“, който имате.
Време е да разгледаме модулите!
Модул: Политическо влияние
В този модул играчите се опитват да загубят най-много гласове. Тематично ще изнасяте безумни речи и ще обещавате пълни глупости на вашите избиратели. Механично – ще събирате комбинации от карти и символи, за да губите точки.
Основната механика на модулът политическо влияние се върти около колекциониране на специални плочки. Те се вземат по различен начин от таблото на модула и се организират пред вашето табло по специален начин. Всяка плочка има един или повече символи в единия си край и вашата цел е да обединявате тези символи. Когато два символа се съединят, вие получавате този символ за постоянно. Когато успеете да съедините 4 плочки в квадрат, тогава получавате бонус от две действия, които можете да ползвате и по другите модули. Това е един от многото начини за обединяване на механиките на различните модули.
Колкото повече плочки насъбирате, толкова по-лесно става да събирате квадрати, а заедно с това и още символи. Символите са сърцето и основен двигател на тази игра!
По време на играта ще събирате символи с мегафони. В края на всеки ход, който има най-много мегафони получава правото да говори най-внушително на избирателите си и съответно губи най-много точки. Ако нямате мегафони е вероятно дори да спечелите точки.
Модул: Приятели
Това е пъзел модул. Всичко в него се върти около позиционирането на четирима приятели по таблица. Целта ви е да закарате и четиримата в долната част на тази таблица. В процес на играта ще ви се отдава възможност да местите всеки един в различни посоки – наляво, надясно, по диагонал, а понякога и да прескачате. Някои карти ви позволяват да движите приятелите си, ако са в определена позиция, а друг път, ако са в определена позиция и от определен пол.
Когато някой от тези токъни (приятели) се намират върху поле със символ, тогава се смята, че вие имате този символ.
В края на хода, след вотовете, се гледа плочка, която се е обърнала в началото на хода – това е леля Беатрис. Тя е толкова добра, че колкото и лошо да се държите с всички, тя никога няма да си помисли с лошо за вас. Нещо повече – тя ще ходи да дърдори на вашите приятели колко готин човек сте. Вие не искате това!
В края на хода се гледа определена формация, която Беатрис изисква и ако приятелите ви са в нея, тогава всички се връщат нагоре по таблицата. Тоест, все повече са ви харесали!
Модул: Притежания
Това е най-рисковият и сравнително труден модул. Той дори не се препоръчва за първа игра. Склонен съм да се съглася с това.
Ако използвате този модул, започвате с най-различни притежания – коне, къщи и така нататък. В процес на играта не е много лесно да се отървете от тях. Да, можете да ги продадете на някои места върху модула, но за жалост… ще получите пари. Вашата цел е да ги продавате възможно най-неизгодно и да се набутвате с парите. Защото пък после ще искате да се отървете и от парите.
Рисковият елемент е, че… няма да искате да изхвърлите притежанията си толкова бързо. Защото всяко едно притежание ви дава така ценните символи!
Ако си разпродадете притежанията, другите играчи вероятно ще имат предимство със символите. Ако се забавите обаче… в края на играта всяко притежание дава адски много положителни точки. Кофти е да си богат.
Заключение
Prodigals Club е чудесна игра с елегантни механики, която някак си мина между капките тази година. CGE издават големи хитове и по принцип само един на година. Тази есен на пазара излязоха ТРИ големи заглавия от тях – Codenames, Progigals Club и новата версия на Through the Ages. От трите, сякаш тази игра отиде на дъното на маркетинга. Гарантирам ви, че въпреки другите страхотни две игри, тази също не заслужава да се подмине. Напротив. Ако търсите нещо леко с познати механики, но с оригинална врътка и огромна преиграваемост – това е играта за вас. Преиграваемостта е основана на модулиране на играта и е основната точка, с която се рекламира. Освен, че темата е същата, Last Will се комбинира на сто процента с Prodigals Club. Двете игри могат да се играят в една обща – голяма мега игра. Е, мега е силно казано, като се има предвид лекотата на геймплея.
Темата, колкото и оригинално да звучи (Милионите на Брустър), за съжаление не се показва в сила тук. Артът, дизайнът и компонентите са чудесни, но през цялото време просто ще комбинирате карти и символи… в което няма нищо лошо, ако това работи динамично и хомогенно.
С други думи – Prodigals Club няма да ви избие зъбите с УАУ фактор, но определено механите си заслужават, за да задържите това бижу в колекцията си.
ПЛЮСОВЕ:
- Оригинална тема
- Елегантни механики
- Напълно съвместяема с Last Will
- 4 начина на игра (с Last Will – 7)
- Чудесни илюстрации и компоненти
МИНУСИ:
- Темата не се усеща
- Сетъпът е тягостен
За повече информация, можете да посетите сайта на производителите (въпреки, че играта все още не е в каталога им):
Ако желаете, можете да си закупите играта от: Amazon.
Аз бих ви препоръчал да изчакате, защото скоро ще бъде разпространена и у нас.
Източник на повечето снимки: Boardgamegeek.com