събота, октомври 21, 2017
Заглавна страница » Безплатни игри » Как да изработим игра за принтиране?
Как да изработим игра за принтиране?

Как да изработим игра за принтиране?

Недислав Стойчев

Недислав Стойчев

Казвам се Недислав и съм от Казанлък. Запалих се по настолните игри преди около 5 години, когато излязоха настолните игри по WoW, но от тогава до сега открих че обичам да бродя из тъмници, да убивам дракони, да хвърлям зарове, било то сам, с приятелката ми или с компанията от храбри приключенци. Обичам да играя както с приятели, така и с нови хора, просто защото е винаги забавно да доведеш нови жертви в тъмниците!
Недислав Стойчев

Latest posts by Недислав Стойчев (see all)

Сигурен съм, че много от вас попадат на „print & play“ (pnp) игрите или както ги наричаме ние в сайта – безплатни игри. При нас, всеки четвъртък BigBoxSharki ни представя по една такава безплатна игра, а в BoardGameGeek постоянно се правят „дизайнерски“ състезания и всеки ден се качват нови и нови попълнения. Знам, че в повечето случаи след като прегледате материалите за принтиране си задавате въпросите: „Как от този pdf се създава нещо игроваемо?“, „Колко време би ми отнело?“ и т.н. С тази статия ще се опитам да допълня 2-те статии от Деян за безплатните игри и тяхното изработване и да споделя съвети и опит. Но преди всичко…

Защо е то „pnp“?

Какво всъщност представляват игрите за принтиране? В повечето случаи, това са игри, чиито „материали“ са на хартия и от вас се изисква да ги принтирате, изрежете, залепите и разбира се накрая, да се забавлявате с тях. Тези игри най-често се разпространяват в архив или някакъв формат (pdf, doc и т.н.). Но защо възникват изобщо игрите за принтиране? Има няколко отговора на този въпрос:

  • Преди дизайнерите да изкарат своята следваща игра, те я правят на такъв pnp вариант. По този начин в повечето случаи се тества играта преди да влезе в продукция
  • Не всеки може да си позволи настолни игри. Има хора, които от чисто финансова гледна точка не могат да си позволят настолни игри. Този проблем се решава с pnp игрите и pnp вариантите на „по-големите“ игри. Дори и изработката на една „голяма“ pnp настолна игра да излиза малко по-малко от редовната цена на играта, все пак си е спестяване на средства.
  • Средство за разпространение. Не винаги дизайнерите могат да си позволят да направят „редовни“ копия за ревюърите. Тогава пак се намесват pnp вариантите. По този начин ние получихме Doodle City. 🙂
  • Има случаи, когато някои компютърни игри първо се „интерпретират“ в настолен вариант, за да се тестват механики, баланс и т.н. (Да, звучи странно, но е така.)
  • Липсва на средства за „масова“ продукция и т.н.

Както и казах по-горе, в BoardGameGeek редовно се правят състезания за pnp игри побиращи се на А4 лист, солови игри и т.н. Плюс, игрите които може да намерите там, понякога надминават по качествен геймплей някоя „голяма“ игра.

Колко време би ви отнело изработването на pnp игра?

Различно. Колко би ви отнело изработването на дадена игра, зависи тясно от това с какво количество компоненти идва и колко качествено искате да я направите. Например, изработването на една А4 солова игра, би ви отнело може би 2-5 минути, защото за изиграването й, се изисква да имате принтиран този а4 лист и един молив. Обаче, ако играта има токъни, карти, различни игрални дъски, то това би ви отнело часове, че дори дни. 🙂

На края на статията съм поставил един timelapse, как изработвам играта Jasper & Zot. Играта е малка, но има игрално поле, спомагателно поле за точкуване и токъни. Отне ми 2-3 часа. Най-големите ми проекти, които съм завършвал досега са първото издание на DungeonQuest и Fury of Dracula. Всеки един от тях ми отне поне 3-4 дена. 🙂

Как се започва един такъв „проект“?

Преди да преминем към рязането и лепенето на различните компоненти, първо трябва да преминем през фазата на планирането. Какво правя аз:

  • Хубаво разглеждам документите на играта (с други думи pdf-ите) и се запознавам с нейните компоненти и т.н.
  • Прочитам инструкциите за изработване на играта. Повечето pnp игри в правилата си или в отделен документ съдържат инструкции какви са размерите на компонентите, как най-добре да ги изпечатате, препоръки за материали. Ако няма, то най-вероятно играта е „тривиална“ и всеки, които е слушал в часовете по трудово в училище, би могъл да се справи с изработването й.
  • Спрямо компонентите й и иниструкциите си подбирам нужните размери за материалите, на които ще се принтира играта. Колко голяма картон на взема, какъв вид, на каква хартия да се разпечата първо и т.н. Приятен процес общо взето. 😀

Като за край се опитвам да разбера как точно „мащабирането“ на различните програми за принтиране влияе на размерите на компонентите. Дали трябва да се слагат ограничения, преди принтирането. Дали трябва да се разпъне на 100% върху хартията и т.н.

След всичко това, вече съм подготвен да отида в печатницата и да си принтирам играта. След това… идва въпроса с картона.

Какви видове картон използвам?

Аз лично използвам 2 вида картон: кадастрон и мукава. Кадастрона може да се намери на ролки във всяка книжарница, докато мукавата само в специализирани магазини за хартия и арт материали (веднага се сещам за „Слънчоглед“).

Мукава

Каква е разликата между 2-та картона?

  • Кадастрона е обикновен, бял , малко по-дебел от обикновения картон. Използва се за чертане, макети и т.н.
  • Мукавата е картона, които се доближава максимално до картона, които се използва за създаване на настолните игри. Много дебел и твърд.

Принципно съм забелязал, че хартия не се лепи добре върху мукава. Лепи се де, ама не става много хубаво. Затова, използвам и двата типа картон.

Кадастрон

Кои за какво ми служи?

  • Кадастрона ми служи за карти, или нещо което може лесно да се „създаде“ пак. Също така го използвам за създаването на кутии.
  • Мукавата я използвам за токъни и игрални полета.

Как постъпвам, щом казах, че хартията не се лепи добре за мукавата. Първо лепя хартията за кадастрона, после кадастрона за мукавата и накрая режа. Резултата е здрави и „солидни“ токъни и игрални дъски. Да, малко е трудоемко, но със сигурност би издържало повече, отколкото на обикновен кадастрон. Друга причина да правя това, е че ако всичко е само върху кадастрон, то той се огъва с течение на времето, както и при залепяне – водата в лепилото „леко“ влияе на кадастрона. Така че, ако използвате само кадастрон, то след няколко игри, някои компоненти ще започнат да се подгъват. 🙂

Лепилото

Аз използвам лепило за хартия. Или по-точно казано – лепило за апликации, оригами, papercraft. Пробвал съм със сухи лепила, но те „изветряват“ и хартията се разлепя. Не използвайте Ц200 или обикновените „течни“ лепила. Съсипват хартията, както и цветовете по нея. Отново, такова „специално“ лепило може да намерите в специализираните магазини за художествени и арт материали.

Останалите инструменти

Вземете си хубава ножица, макетно ножче и подложка за рязане. Молив, гума и т.н.

Като за завършек

Постарайте се да останете с всички 10 пръста. Наистина. Бъдете старателни, прецизни и безопасността на първо място. Отделно от това, изработването на една такава игра е приятно и хубаво изживяване. На мен ми доставя голямо удоволствие да режа и лепя… Да кажем, че обичам да майсторя, а ако се занимавате с макети, то едно такова „занимание“ би ви допаднало много. 🙂

След всичко, мога само да ви насоча към нашата секция с безплатни игри и да си изберете една и да я изработите. Наградата от всички усилия… имате нова игра в колекцията. 🙂

Подходящи режещи инструментиХартия и принтериБезплатни игри
Магазинът, в който се тества.

За Недислав Стойчев

Недислав Стойчев
Казвам се Недислав и съм от Казанлък. Запалих се по настолните игри преди около 5 години, когато излязоха настолните игри по WoW, но от тогава до сега открих че обичам да бродя из тъмници, да убивам дракони, да хвърлям зарове, било то сам, с приятелката ми или с компанията от храбри приключенци. Обичам да играя както с приятели, така и с нови хора, просто защото е винаги забавно да доведеш нови жертви в тъмниците!

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*