вторник, октомври 15, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Hit Z Road – Мета апокалиптична игра!
Hit Z Road – Мета апокалиптична игра!

Hit Z Road – Мета апокалиптична игра!

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Мартин Уолъс е под пара през 2016-та. Тази година той има 5 игри, на три от които очаквайте ревю (тази е една от трите). Две от тези игри пък започват да добиват все по-голяма популярност по простата причина, че са издадени от хит мейкърите Space Cowboys.

Както споменах в едно друго ревю на Уолъска игра, неговите игри са известни с оригинален геймплей, но винаги с елемент, който къса нишката за гениалност.

Е, тук ситуацията е точно обратната, защото играта изплита геймплей нишка не към гениалност, а към посредственост. Но за щастие, тук отново има елемент, който къса тази нишка и издига играта доста високо в моите очи.

Знам, че това изказване ви звучи доста абстрактно, но наистина тази игра се отличава с изключителна оригиналност. Само че тази оригиналност не се крие в механиите, а в атмосферата, тематичността, компонентите и арт дизайна. Да, всички знаем за готините компоненти и арт, които ползват Space Cowboys във всичките си игри. Тук не говорим за качество (което, между другото е безупречно). Тук говорим точно за „оригиналност”.

Работното заглавие на играта е било Route 666, но по-късно е сменено на Hit Z Road и мисля, че е редно, защото това искрено подсказва тематиката на играта – зомбита. Не заатваряйте брауза, хейтъри на зомбита. Може би първо искате да чуете какво искам да кажа.

dscf8575

Да, играта се развива в постапокалиптичен зомби свят. Да, биете се със зомбита. Да, на пръв поглед няма нищо различно. Само че тук темата е толкова „реалистизирана” (утре звъня на Владко Мурдаров да мушне тази дума в новия тълковен речник)и мета, че играта се превръща в „живо” приключение.

Не е тайна, че може би най-мета играта излизала до този момент е Millenium Blades (игра с карти, в която играете с карти), но Hit Z road използва не просто тема, за да влезе в идеята „игра в игра”, но дори и компоненти.

Представете си зомби апокалипсис. Семейство с дете се опитва да стигне от Чикаго до плажа на Калифорния по известния път Route 66, като по пътя се сблъсква с всякакви трудности. Сега, когато най-после са на безопасно място на детето му доскучава и решава да измисли игра, за да запълва времето. Е, тази игра се нарича Hit Z Road и поставя играчите в ролята на лидери на собствени групи, които се опитват да изминат път, познахте, Route 66.

Ако само това беше темата, щеше да е достатъчно готино и хитро. Истинската оригиналност идва от компонентите. Понеже детето (малкият постапокалиптичен Мартин Уолъс) няма достъп до компютри, 3Д принтери и печатници е направило цялата игра от подръчни материали.

dscf8581

Токъните са под формата на капачки, мийпълите са с убити и „мръсни” цветове, сякаш са се въргаляли твърде дълго сред калта. Има дискчета, които са сякаш от чипове, върху които е лепнато парче хартия с нарисувани неща върху нея. Картите са с гърбове на различни стандартни декове карти (както и някои модерни) и са изцапани също с мръсотия и с доста кръв, защото в такъв свиреп постапокалиптичен свят едва ли може да се намери друго. Книжката с правилата е като тетрадка, в която не само, че е писано с химикал, но са и лепени различни изрезки. А кутията? О, кутията! За целта, детето е използвало кутия от някаква стара петдесетарска глупава настолна игра. По какво разбрах, че е глупава? Ами защото на гърба на тази кутия има картинки и обяснение на правилата на тази глупава игра! Спокойно, Hit Z Road пристига с лист със собствен оригинален гръб, който ако искате можете да си лепнете (аз няма). На корицата на кутията пък е драскано с маркер, зачерквано и надписвано, за да се получи името, което детето е искало.

Явно тези игри ще останат след зомби апокалипсиса...

Явно тези игри ще останат след зомби апокалипсиса…

Да, върху картите от играта ще откриете професионален арт, но дори и той може да е просто снимки от пътешествието на семейството. Всъщност това е точно такова, защото върху самите снимки е отново писано и драскано, като по доста от картите ще откриете готин зомби хумор и препратки към зомби филми или просто към познати зомби прийоми. На гърба на книжката дори има таблица за соло игрите, в които има различни нива на трудност, най-ниската от които е Father Gabriel, а Daryl не е пропуснат в най-високите).

Всичко това създава едно не просто мета, но вдъхновяващо и дълбоко усещане, което се надявам да срещам във все повече бъдещи игри.

Отделих много време за темата и компонентите, но просто защото, за мен, това е по-голямата част от играта. Геймплеят сякаш само подкрепя всичко останало.

Hit Z Road си е стандартна игра със зарове със засилен контрол на ресурси и пушурлък.

На масата се подреждат няколко реда с по две карти на ред на случаен принцип от тесте. Когато тестето свърши, ако някой е оцелял се броят точки.

dscf8578

Редовете зависят от броя на играчите.

От тук нататък, играта се развива в две фази.

  • Залагане за ред
  • Преминаване през локации

Залагането е сравнително стандартно, като всеки залага просто ресурси, които е готов да жертва, за да спечели правото пръв да избере локации. Това е изключително важен ред, защото някои комбинации от две карти локации могат да се окажат изключително ценни, докато други са не просто трудни, но и неблагодарни. От друга страна не е много добре да харчите повечеко ресурси, защото колкото по-напред отивате в играта, толкова по-малко ресурси ще откривате.

Ресурсите са три – газ, амуниции и адреналин.

Газта се ползва за прескачане на цяла локация, амунициите се ползват за бонус безопасен рунд при мятането на зарове, в който можете да утрепете зомбитата. Адреналинът се ползва в стандартните битки.

dscf8579

Във втората фаза си избирате ред и преминавате през двете карти. Всяка карта може да има ресурси, които първо да съберете, случка, която да изпълните, зомбита, които да ви подъвчат и евентуално точки, които да си сметнете в края на играта, ако победите картата.

Битките са доста прости. Гледате колко зомбита има да биете и си вземате сладки черни мийпълчета. След това си събирате пред вас вашата си група (имате лидер – вие, както и още няколко последователи, на практика вашия живот).

Ако решите, първо можете да похарчите колкото искате амуниции. За всеки токън хвърляте два зара. Ако в този предварителен рунд ви се падат мишени върху заровете, тогава убивате по едно зомби за всяка мишена и не гледате другите символи по заровете.

Ако са останали зомбита, вече влизате в стандартна битка. Винаги хвърляте толкова заорве, колкото хора имате останали. Хвърляте докато зомбитата бъдат убити, или докато вашите хора измрат.

Всеки стандартен зар има следните страни:

  • Мишена – убива зомби
  • Мишена – убива зомби
  • Мишена и адреналин – убива зомби и ако похарчите едно адреналин убива още едно зомби
  • Адреналин – ако похарчите едно адреналин убивате едно зомби
  • Празна страна
  • Зомби – ако не похарчите адреналин, един от хората ви умира

По време на игра можете да се сблъскате и със стада зомбита. Тогава се хвърлят по-смъртоносни червени зарове.

В играта има един хитър елемент с неочаквана история, който според мен можеше да е още по-добре развит. В началото на играта ще вземате токъни, които ще имат ефект на по-късен етап. Например – вземате още един човек, който не знаете как ще реагира нататък. Или пък други токъни със случки – ухапват ви, вземате автобус, намирате снайпер и други подобни. Ето и врътката – в книжката са описани само два от тези токъни. Нямате идея какво правят другите… поне първата ви игра.

Ще срещнете почти всички карти всяка игра, така че едва ли ще има изненадани играчи по време на втората. Не ме разбирайте погрешно, разнообразието на играта идва от различните комбинации между двете локации, които преминавате всеки ход, но елементът с история ще се изгуби още след две-три изигравания.

Моето пожелание е за разширение, което ще наблегне именно на тези токъни.

В края на играта, ако има оцелели се броят точките от спечелените локации и се добавят бонуси за играчите с най-много от всеки вид ресурс и от брой хора останали в групата.  Едва ли ще има много да броите, защото във всички наши игри, последните няколко хода нямахме повече от 1-2 ресурса от вид, а често и нямахме изобщо ресурси.

Както виждате, играта е фрашкана с късмет и няма абсоютно никакъв контрол над заровете, освен ако не плащате ресурси за обиране на малко щети.

Ресурсите ви ще свършват бързо и залагането след средата на играта става почти невъзможно, така че ви препоръчвам да си спечелите първо място в първите ходове, за да не могат да ви наддават следващите рундове.

dscf8577

Заключение

Hit Z Road е хитра малка игра с бляскаво излъчване. Под “бляскаво”, имам предвид кално, мръсно и кърваво. Това е игра, която е толкова добре оплетена в темата си, че всяка една игра ще имате усещането за развиване на история. Към тази атмосфера допринасят дори допълнителни игрови елементи. Надявам се осъзнавате каква рядкост е да има тематичност в обикновена игра със зарове. Всъщност, забравете за играта. Ако се фокусирате само върху механиките гарантирам, че няма усетите пълноценно идеята на играта. Ако погледнете на Hit Z Road като това, което е – леко, но силно тематично преживяване, ще разберете каква рядка хомогенна смес се е разгърнала на масата ви и ще започнете да копнеете за още и още.

Сега е време да изгасим малко страстите и да погледнем сериозно на нещата. Ако търсите силен и запомнящ се геймплей, като темата ви е на заден ход… може би играта няма да задържи вниманието ви за дълго.

Но! …ако сте тематичен фрийк като мен и емоционалните детайли могат да заглушат липсата на оригиналност в геймплея, ще се влюбите в Hit Z Road. Тази игра взема прийоми от зомби клишетата и ги надгражда с нива и нива. Аз оценявам това повече от иначе нелошия геймплей и смятам да закотвя играта в моя дом.

ПЛЮСОВЕ:

  • Истинско мета усещане
  • Страхотни и тематични компоненти
  • Усещане за развиване на история
  • Бърз и лек геймплей

МИНУСИ:

  • Никакъв контрол на заровете
Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Big Box Gamers