четвъртък, юли 20, 2017
Заглавна страница » Kickstarter » ПРЕВЮ: Epoch: Early Inventors
ПРЕВЮ: Epoch: Early Inventors

ПРЕВЮ: Epoch: Early Inventors

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Както виждате от заглавието, това е превю, така че ще се опитам основно да ви запозная с играта и да не се разпростирам много с моето мнение. Epoch започва кампанията си в Кикстартър и дизайнерът Мartin F ни помоли учтиво да разгледаме най-новата му игра. Много от вас не го познават, аз също не съм играл негова игра, но съм го чувал покрай хита му от миналата година – Limes.

В Epoch, играчите влизат в ролята на праисторически заселници и лидери на кланове, които изследват територията около себе си, събират ресурси, преработват ги, ловуват, колят, дават жертвоприношения, развиват технологии, строят селища и така след определен брой рундове, играта свършва и се смятат точки.

pic2520991

Компонентите

Моето копие е прототип, въпреки че артът е горе-долу същия, който ще видите и във финалната игра. Компонентите едва ли ще са същите, но вероятно голяма част от фигурките ще изглеждат така, както са и на снимките.

Сега, в играта има мнооого компоненти! Има огромно количество плочки, много фигурки, зарове, всякакви токъни и 12 вида ресурса. 12! Те са основата на играта, но за това след малко.

О, да! Има и няколко най-различни книжки и табла с информация, включително и малки книжки, които обясняват действията.

Огромното количество компоненти наранява играта откъм сетъп. Има специален лист, който точка по точка обяснява как се подрежда всичко и въпреки това, цялото сортиране и подреждане отнема двайсетина минути.

Тематичен “sandbox”

20150511_204544

За тези, които не знаят какво означава термина „sandbox”, той се използва за игри, които ти дават пълна свобода на действие, без да те концентрират в никаква посока. С други думи – сам решаваш какво ще правиш, как ще го правиш и ако си смениш стратегията по всяко време, играта няма да ти се кара. Просто правиш каквото си искаш.

Не съм прочел никъде твърдение от дизайнера, че играта е такъв тип, но наистина, играта определено ще ви даде такова усещане. Забелязал съм, че това или ще ви накара да заобичате играта или да я намразите. Във всеки случай, хората с проблеми на парализа на анализирането ще се намерят в ужас, защото играта ви предоставя необятно количество от възможности и избори.

Единственото нещо, към което вероятно ще се стремите са може би „Светите места“, където ще давате жертвоприношения. Причината е, че ще получавате много точки от това, а и ще разкривате безплатно всички плочки наоколо. Те са разпръснати в четирите края на картата, а вие започвате от средата, така че вероятно това ще бъде стандартната посока на движение – от средата към краищата. Въпреки това, само с тези свети места няма да можете да спечелите играта, така че ще ви трябва и други начини за печелене на точки.

Ресурсите!

Ресурсите!

Всичко, което правите в играта е тематично. Трябва ви въже, за да минете през планината, трябва ви лодка, за да минете през водата. Освен това, можете да мъкнете лодката с вас и да държите неща вътре и така ви се увеличава „торбата“. Да, но ако мъкнете лодката през пустинята, всичко става по-бавно, защото през пясъка е тежко.

В Epoch събирате сурови ресурси, за да ги превръщате в по-добри ресурси, които пък да ги превръщате в сечива и разни полезни неща като въжета, лодки, лъкове и всякакви други полезнотии. В този смисъл, Epoch е играта с най-засилена механика тип „Трябва да направя това, за да направя това, за да мога да направя това, за да направя това…“, която съм играл.

В повечето случаи, това е досадна механика, но когато дизайнерът стигне до крайност, тя се превръща в най-доброто от вида си. Звучи абстрактно, но истината е, че поради огромния избор, който ще имате в играта, преиграваемостта е неограничена. Да, често ще правите едно и също – събирате това за онова, за да можете да вземете третото, но всичко това работи повече от перфектно, защото…

Играта е пълна с безброй комбинации

20150511_213305

Две от листчетата с информация.

Когато някой играч развие технология, всеки може да я ползва, но трябва да плати 1 точка от своите на този играч или ако се разберат нещо друго, може и да търгуват, за да го ползва. С развитието на играта, по картата има мнооого умения, които всеки може да ползва. Уменията са вързани с конкретни действия, които правите и освен това се комбинират едно с друго. Тоест, докато в началото е трудно и бавно да събирате ресурси и би ви отнело цял ход само, за да вземете две-три храна, след средата на играта, с помощта на комбинации, можете за един ход да вземете близо 10 храна, че и разни ресурси отгоре.

Всичко в играта звучи супер, само че…

Има някои проблеми

Проблемите не са с механиките, а с компонентите. Върху самите плочки не пише какви са уменията им, а в книжката с пояснените плочки ще намерите само дообяснения. С други думи – и там ги няма. Уменията можете да откриете в книжката с действия. Само че те са подредени в конкретните действия и ако искате да откриете някоя плочка и нейното действие, трябва да знаете към кое базово действие влиза тя – да работите, да събирате ресурси, да ловите, да колите или да изследвате. След две-три игри обаче се свиква с това и вече по-интуитивно ще можете да боравите с нещата.

20150511_213246

Книжката с действия.

Като казах неща, това ми е основния проблем с играта – има твърде много различни книжки и спомагателни листчета, които трябва да държите около вас. Не виждам как дори и след петата игра ще можете да се отървете от абсолютно всичко. Да, ще свикнете с някои от уменията, но основните ви действия, като например работа, ви позволяват да копаете много специфични ресурси на специфично място при специфични условия. Всичко е добре написано и изложено, но се чудя дали нямаше да е добре да сложат всичко на едно място, вместо на няколко отделни листчета и книжки.

Много яка костенурка... Така и не разбрахме за какво служи.

Много яка костенурка… Така и не разбрахме за какво служи.

Заключение

Epoch е оригинална и в някои отношения иновативна игра. Книжката с действия е много удобна и практична, подредена е добре и лесно ще откриете какво да правите. За съжаление обаче, в книжката няма да намерите всичко необходимо и ще трябва да ползвате допълнителните листчета с пояснения, така че постоянното търсене на кое листче за какво беше може да ви подразни и да забави играта.

Във всички случаи Epoch е игра от по-тежък характер, защото в нея имате необятни възможности и огромен избор от действия, които на всичкото отгоре съвсем не са очевидни. Трябва да разсъждавате за напред и играта награждава стратегическото и комбинативно мислене. Поради тази причина, усещам, че играчите в Epoch биха могли да страдат от тежка форма на парализа на анализирането и това със сигурност не е нещо, което можете да пренебрегнете. Също така, не съм играл играта с 4 човека още, но не съм сигурен, че искам. Играта ще се проточи много и взаимоотношенията с другите играчи не е чак толкова голямо. Да, ще разменяте ресурси или точки, но в повечето случаи няма нужда да инвестирате чак толкова от времето си в концентрация над чуждите ходове.

Това е все още прототип и някои неща биха се променили, но във всеки случай ще следя развитието на проекта и с удоволствие бих играл финалната версия. Препоръчвам ви да не подминавате Epoch и да се загледате в кампанията в Kickstarter, защото си заслужава.

ПЛЮСОВЕ:

  • Всичко в играта е тематично
  • Най-добрата игра от типа – „Да направя това, за да направя това, за да направя това“
  • „Sandbox” усещане, което не ви насочва към никаква конкретна стратегия
  • Необятен избор от интересни решения и комбинации

МИНУСИ:

  • Много компоненти и тежък сетъп
  • Повече от необходимото книжки и помощни листове с информация, без които не можете и постоянно трянва да се ровите в тях
  • Води до тежка форма на парализа на анализирането

Пропоръчвам ви  да посетите страницата на Epoch в Kickstarter и да разгледайте подробно проекта. Ако ви хареса, защо пък и да не го подкрепите.

Epoch: Early Inventors – KICKSTARTER

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*