неделя, октомври 13, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Citrus – плочки за точки
Citrus – плочки за точки

Citrus – плочки за точки

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Сухите евро игри се коренят в меката на скучната настолна визия – Германия. Въпреки всичко, последните години, от там се поотпуснаха и започнаха да разбират, че ако една игра има оригинални механики, това не означава непременно, че на илюстрациите трябва да наподобяват на коридор от българска държавна болница.

За жалост, Цитрус е от онова старо поколение, което все още си е мислило, че ако изглежда добре, ние няма да го харесаме заради характера му. За щастие, аз успях да пренебрегна грубата му крива челюст и несиметричния поглед, защото всъщност в себе си носи огромна и силна душа.

pic1759308_lg

Ако все пак трябва да се придържаме към темата, в играта играчите посяват плантации от цитрусови градинки (лимони, лаймове, портокали, червени портокали и грейпфрути) и трябва най-оптимално да си подреждат градинките, така че да събират плодовете си най-ефективно. С други думи – слагате плочки, за да печелите точки.

Както и да го въртите, това е абстрактна игра със сравнително недодялан, но не и претенциозен, арт. Бордът, върху който ще играете е с убити цветове и кажи-речи само загатнати илюстрации на храсти и планини. Плочките със специални умения имат миниатюрни картинки, на които ако обърнете внимание, трудно ще разграничите кое какво е. За щастие, плочките с цитрусовите дървета са с ярки цветове. За нещастие, някои от цветовете са дооста близки и ще затруднят хората с далтонизъм. Да, помислено е за това и различните цитруси са с различен брой дървета, но отново – артът е толкова миниатюрен, че е по-добре да не се концентрирате в него. Всъщност, мисля че аз самият твърде много се концентрирах в него в това ревю.

20160606_205621

От тук нататък продължавам само с хубави неща!

По време на играта, играчите ще слагат къщи, около които ще строят цитрусови градинки. В момента, в който се запълнят всички полета около дадена къща, тя дава точки на играчите спрямо кой има най-голямо влияние около нея.

Една от най-оригиналните механики в играта е начинът, по който работи пазара с плочки (цитрусови градинки). Полето е разделено по начина, по който виждате на картинката. Когато купувате плочка, вие трябва да купите цял ред – вертикално или хоризонтално. Всяка плочка струва по една паричка. По този начин имате богат избор и някакъв контрол на шанса. От друга страна, това ви дава идеална възможност за „hate draft” (вземане на плочки с цел прецакване на другите играчи). Можете да предвидите какво им трябва и как да вземете най-оптимално вашите нужни плочки.

Пазарът. Източник на снимката: Boardgamegeek.com

Пазарът. Източник на снимката: Boardgamegeek.com

Хубавото е, че не можете да си вземате просто ей така. Трябва да можете веднага да сложите плочките на борда. Ако не можете – връщате тези, които не можете и получавате по минус три точки за всяка върната.

Слагането на плочки в началото е лесно, но в процес на играта става все по-ограничаващо и избирателно. За да сложите плочка вие или вече трябва да имате започната градинка от този цвят или трябва да започнете нова, но това може да е само до къща, само от цвят, който вече няма до някой от входовете на къщата и само ако имате свободен човек, който да я започне.

20160606_205630

Когато строите градинки, освен, че искате да обграждате къщите, за да имате по-голямо влияние, бихте искали и да минавате през полета със специални токъни, които дават бонус действия или директно точки.

Втората опция, която можете да правите по време на хода е също толкова стратегическа и също толкова оригинална. Това е „събиране на реколтата“. Тази опция ви е начин да печелите точки, но и е единственият начин да вземате пари. За целта трябва да махнете един или повече от работниците си в някоя градинка. Вземате мигновено точки спрямо големината на градинката и слагате човека си върху ваше лично табло. Винаги слагате и вземате хора от дясно наляво. Когато слагате върху таблото човека си, в края на хода вземате толкова пари, колкото показва числото от дясно на този човек. Колкото по-надясно е, толкова повече пари.

20160606_211818

С други думи, колкото повече хора ползвате, толкова повече влияние ще имате на централния борд, но… толкова по-малко пари ще можете да получавате при събиране на реколтата.

Играта продължава така докато не се използват всички плочки с цитрусови градинки върху централния борд. Има малко допълнително оценяване на точки и този с най-много печели.

20160601_212711

Играта ме изуми с бързината си като за такъв тип игра. От една страна, няма да играете повече от час-час и двайсет минути, от друга страна определено създава напрегнати моменти, в които трябва да се мисли повечко. Някои решения могат да бъдат и доста съдбовни. Особено важен избор е при събирането на реколтата. Махате си човек и вземате точки и пари, но щом си го махнете, тогава тази градинка става неутрална. Освен, че не се бори за точките на къщите, някой може да ви я открадне, като спази едно-две малки правила.

20160601_205625

Играта предлага два-три варианта, които махат или добавят някое друго правило, но най-готиният вариант е „кратката игра“. Бордът е двустранен. От едната страна е „дългата игра“, а от другата е борд с по-малко полета, който е препоръчителен за двама и за трима. Играл съм и на двата борда и мога да ви кажа, че малкият е страхотен дори с четири играчи. Играта е много по-концентрирана, интеракцията е на супер високо ниво, а напрежението и прецакващите ходове са неотменна част от геймплея. Освен това, времетраенето се съкращава до под час. Добре де, някои любители на евро игрите харесват именно по-малката интерактивност в игрите си, така че те винаги могат да си цъкат на голямата дъска, дори и с двама. Йор чойс.

20160601_212702

Заключение

Citrus може да не е с най-приятния визуален дизайн, но геймплей механизмите са изчистени, работят гладко и предлагат някои оригинални неща, които не съм срещал в други игри. Играта сблъсква играчите всеки един ход и макар конфронтацията да е индиректна, имате перфектна възможност за прецакване и хейт драфт.  Ходовете вървят бързо, решения има навсякъде, а случайността, която добавя тегленето на плочки за пазара увеличава съспенса в иначе чисто механичната машина на играта.

Геймплеят е бърз, ангажиращ и напрегнат, и можете да очаквате огромно разнообразие, защото всичко се опира до взаимодействието между играчите. Освен всичко, за цвят играта предлага и плочки с бонус действия, които в повечето случаи може да са ситуационни, но определено могат да ви спечелят цялата игра.

Притеснявах се, че това може да е поредното евро, което е забавно първия път, но губи искрата си с всяка следващата игра, но мога да ви кажа, че играта предлага своята свежест при всяко едно изиграване. Да, едва ли ще я играете всеки ден, но определено си струва да се мушне във вашата колекция, ако си падате по чисто механични евро игри.

ПЛЮСОВЕ:

  • Напрегнат геймплей
  • Много и значими избори
  • Висока доза взаимодействие между играчите
  • Оригинални механики

МИНУСИ:

  • Артът е спихнат

Dlp изкарват няколко отлични игри последно време, така че си струва да им посетите сайта!

dlp Games

 

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Big Box Gamers