понеделник, юли 24, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Концепт – Игра, която не е игра
Концепт – Игра, която не е игра

Концепт – Игра, която не е игра

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Преди около две години пробвах за пръв път оригиналната версия на английски и бях дал на играта оценка „3” в BGG. Сега… оценката ми е 7! Две неща повлияха за тази рязка смяна и ще се опитам да организирам това ревю спрямо тях.

Не играйте играта по правилата!

Всъщност, изобщо не „играйте“ играта. Доста странен начин за откриване на ревю, но Концепт е заглавието си – просто една концепция. Това не е игра… в пълния смисъл на думата. Според определението на „Игра” в уикипедия, това е нещо с ясно зададени правила и цели, които трябва да се спазват от играчите. Точно това не е съвсем вярно за Концепт… ако посегнете към нея по оптималния начин.

Концепт е инструмент за класически асоциации. Всички сме играли всякакви форми на асоциации – с думи, без думи, с картинки, с рисунки, с пеене, с игра. Асоциациите са чиста форма на качествено забавление с провокация на мисъл, вълнение и интрига. Но не точно игра. Codenames е хитът на асоциациите, но в codenames елементът „игра” е малко по-засилен, отколкото в Концепт.

В Концепт вие разполагате с голямо централно табло пълно със символи и картинки, които  представляват концепции за най-различни неща от света – филми, книги, измислени персонажи, мъже, жени, ниски, високи, дебели и още десетки и десетки неща.  Освен тези неща, вие разполагате със солидно количество кубчета в различни цветове, няколко пластмасови удивителни и един въпросителен знак.

20161022_224308

Имате и голямо тесте с карти с различни думи и фрази. И последното нещо, което имате е една голяма кучешка купичка с тотално безсмислени точки.

Досетихте се, с помощта на кубчетата ще подсказвате думите от картите. В малката книжка с правила е описан състезателен начин за игра,  в който всеки ход се въртят различни отбори и по една схема, един подсказва, други познават и се дават някакви точки… Да. Изхвърлете книжката! Не, недейте! Това е само израз. Имам предвид, не спазвайте правилата. Това не са мои думи. Дизайнерът на играта сам е написал, че в процеса на плейтест са решили да не спазват правилата и просто да играят на класически асоциации като използват таблото. Работи по-добре. И наистина…

Играта работи… когато не работи!

Основният принцип за използване на дъската е отличен. Избирате дума от картата и слагате големия въпросителен върху основната концепция. Например – избирате от картата „Боен клуб”. За целта трябва да сложите зеления въпросителен на иконката с камера – което подсказва, че е или филм или телевизионно произведение.

След това можете да ползвате например червен удивителен на иконката с битка. А зелен удивителен на иконката с „Място”. След това използвате зелените кубчета за да дообясните какво е точно това място – например, слагате много кубчета на иконката с човечета. Да! Тази игра позволява да се ползват кубчета както си искате. Можете да ги трупате, може да натвърдвате.

Например, в една наша игра, аз трябваше да подсказвам „заекване”. За целта сложих въпросителния на „Действие” и едно кубче на „Уста”. След това продължително го махах и слагах, махах и слагах. Е, не помогна, но схванате свободата.

Това, според мен, е правилният начин за използване на Концепт.  И играта работи отлично както в голяма компания, така и с двама! Това, което правим ние е да си обявим дължина на игра и да гоним максимално точки. Понеже всяка карта има три различни категории думи с различни трудности, в зависимост от трудността, ние получаваме различни точки… които нито броим, нито помним. Всъщност, дори не използваме. Току що изгубихте безценно време да четете безсмислен абзац. И продължавате. 

Второто нещо, което помогна за високата ми преоценка беше фактът, че….

Концепт е изцяло на български!

20161022_224251

Благодарение на Paladium Games, ние можем да се насладим пълноценно на тази игра! На английски е окей, но много често има изрази, които са далеч от нас и не е интуитивно българите да се сетят за тях. Да не говорим, че известните личности са съвсем различни. Сега в картите можете да срещнете както известни по всякакъв начин хора като Поли Генова… и дори Делян Пеевски, така и филми, предавания и всякакви познати български изрази и поговорки.

Преди да мина към заключението трябва да ви предупредя, че…

Концепт не е лека парти игра

Правилата и „коцепцията” са елеменатарни и наистина подходящи за всеки, обаче нека ви потвърдя, че това не е от типа „Бира и солети” игри. Тук трябва да се мисли. Трябва много да се мисли. Символите са толкова абстрактни, че трябва да сте изключително изобретателни в подсказванията. Освен това, понякога и това не е достатъчно. Имам чувството, че много от нещата за подсказване са на ръба на невъзможността. Това може да доведе до фрустриране, разочарование, огорчение, тъга, тегоба, дълбока депресия, напускане на големия град и заживяване в самотна колибка в Родопите, а в някои крайни случаи и обръщане на масата.

Заключение

Концепт е уникално средство за отпускане… и едновременно с това – за напрягане. В никакъв случай не мога да го нарека игра, защото ние никога не играем за точките. Ние просто изваждаме играта и започваме да си подсказваме думи, и то винаги най-трудните, за да предизвикаме себе си. Целта? Няма цел. Просто готино изкарване. Време? Докато ни писне. Знам, знам. Разбирам ви много добре! Състезателният агресивен тип в мен също крещи от болка, когато играе безцелно игра, но с Концепт някак си успявам да го потуша дълбоко, защото ако „играете” Концепт с правилната компания ще се провокирате един друг с изобретателни мисли и ще можете да се изкарате добре, като се хилите на тоталното недоумение на подсказващия, когато той си мисли, че е измислил най-гениалния и прост начин за обясняване на „От игла до конец”, а вашето най-близко предположение е било „Мотоциклет”.

Добре, за кого е тази „игра”? Ами… в никакъв случай Концепт не е геймърска игра, нито пък филър между други, защото освен, че тя няма конкретно времетраене, играта не е и лековата, която няма да ви кара да мислите. Напротив, тя ще ви стърже мозъците с пила, докато не успее да ви полира и последната гънка.

Според мен, Концепт е чудесно забавление със семейството, прекрасна съботноследобедна цъкалка за терасата, както и хитов кеф сред големи партита.

С други думи, внимавайте с играта. За мен може да е страхотна, но дори и аз бях разочарован след първото си изиграване игра. И то само, защото очаквах това да бъде… игра. Гарантирам ви, не е. Който твърди обратното, очевидно го твърди.

ПЛЮСОВЕ:

  • Провокира мислене
  • Провокира изобретателност
  • Провокира забавление

МИНУСИ:

  • Не е съвсем… игра. Даже изобщо. 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*