неделя, октомври 13, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Curios – Игра без дизайнер
Curios – Игра без дизайнер

Curios – Игра без дизайнер

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Въпреки трудностите на компаниите последните 1-2 години с преодоляването на пренаситения пазар, AEG продължават да мачкат с нестихващо количество игри, като поддържат и класическите си зверове като Smash Up, Thunderstone, че дори и Mystic Vale. 2019-та им беше особено силна, основно заради масивния успех на Edge of Darkness, Ecos, Valley of the Kings, Tiny Towns и още купища други. Някъде между тези маркетинг чудовища се намества и една малка игрица, която може да не печели с впечатляваща концепция, но пък върши работата, за която е създадена.

Curios e с малко правила, малко компоненти и донякъде с малко игра. Тя е с толкова минималистична идея, че дори са решили да не пишат кой е дизайнера и са го махнали от презентацията на играта, за да не утежнява много това 10-15 минутно преживяване.

Като отворите кутията ще откриете, че ако огромните пластмасови кристали бяха заменени с обикновени токъни, играта можеше да се събере в джобен формат кутия… и дори би й отивало. Но все пак AEG са подходили с нестабилните тенекиени кутии, които може и да се снаждат добре със себеподобните си (абсолютно същия формат като Sushi Go Party), но капаците им се отварят твърде лесно и като цяло не е трудно кутията да се огъне.

Тематично вие сте изследователи, които се борят за събирането на комплекти от ценни артефакти, без да сте абсолютно сигурни кои точно артефакти са ценни.

Curios е игра с лека доза блъф, дедукция и често твърде голяма доза шанс.

В началото на играта се нареждат 4 карти с места, където да слагате археолозите си. Когато е ваш ход, вие пращате археолог на първото свободно място и вземате кристал от цвета на мястото. Следващият, който иска да вземе кристал от същото място ще трябва да сложи повече археолози. Така че има състезание за това кой къде иска да си сложи човека. Когато свършат определени кристали играта свършва.

Цялата интрига в Curios се върти около карти, които придават стойности на различните кристали. От всеки вид кристали има 4 карти с различни стойности (1,3,5,7). В началото на играта на случаен принцип се слага по една карта от вид на съответното й място. Вие нямате право да я гледате, но в края на играта всеки кристал от този вид ще даде толкова точки, колкото е стойността на картата.

Единственият начин да предположите какви са картите долу е чрез дедукция. От всеки вид кристали има 4 вида карти. По една от вид е сложена до кристалите. Останалите 12 се разбъркват и се раздават между играчите, като ако играете петима или двама играчи, част от тези карти остават извън игра.

Така всеки играч има някаква информация, която може да е полезна, или не, за това какви са останалите карти до кристалите.

Играта се развива в рундове, докато свършат определен брой и видове кристали. В първата част на всеки рунд се слагат археолози и се вземат кристали, по начин, за който вече говорих.

Във втората част обаче всеки играч има шанс да си вземе още археолози, с които да има възможност да събира повече кристали… АКО покаже една от картите си. По този начин останалите добиват информация за ценността на кристалите. Коя карта покажете има голямо значение и ако сте играли подобен тип игри, знаете, че можете леко да блъфирате или да манипулирате опонентите си с избора си (защо точно тази карта е показал, дали знае нещо, защо я показва, а отива на друго място с археолозите, дали нарочно не ходи, за да може после изведнъж да завземе всичко… подобни дивотии)… но не твърде много.

Открихме, че играта не работи еднакво добре с различната бройка играчи. При трима и четирима работи добре, но при пет е ужасяващо случайна. Първо – всеки играч има само две карти в ръка и второ – остават две карти извън игра, което намалява дори малкия блъф до минимум. При двама е подобна ситуацията, като картите извън игра са дори повече.

Заключение

Да, Curios не е най-дълбоката, нито най-ангажиращата игра на пазара. Въпреки това, тя продължава около 15 минути и за запълване на времето става. Правилата са елементарни, Подготовката и прибирането са светкавични и като цяло върши работа за хора, които никога не са играли игри. Според мен, поради тази причина, може би щеше да спечели с по-малка кутия, дори и да беше с по-кофти компоненти.

В Curios има доза блъф, но това далеч не е покер, така че по-големите лъжци от вас могат да бъдат победени от високата доза късмет, с която играта ще ви залее. С други думи, тук има малко подправка, която да ви погъделичка, но няма нужното месо, с което да запълни нуждата ви от геймърски обяд.

За финал – Curios е една от онези „окей“ игри, които носят своя чар, но едва ли ще бъдат помнени след година-две.

ПЛЮСОВЕ:

  • Отлични компоненти
  • Бърз геймплей

МИНУСИ:

  • Голяма доза шанс
  • Съмнителна преиграваемост
  • Щеше да спечели повече с по-малка и преносима кутия
Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Big Box Gamers