четвъртък, август 6, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Rurik – елегантна полувоенна игра за начинаещи
Rurik – елегантна полувоенна игра за начинаещи

Rurik – елегантна полувоенна игра за начинаещи

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Рядко можете да видите игра с такава специфична тема да изплува в мейнстрийма. Източно европейски кралства,  Владимир велики, украински истории… Малко игри могат да се похвалят с популярност в подобни сетинги, една от които е Warsaw: City of Ruins. Не ме разбирайте погрешно, има доста добри игри с такива теми, но геймърите по света си искат орките и джедаите, така че едва ли твърде често ще се говори за нещо малко по-различно.

Въпреки тендецията обаче Rurik доби някаква популярност. След успешния си кикстартър и позитивните ревюта в интернет не закъсняха. Това ревю не е изключение.

Rurik не е съвсем нова игра, но скорошното партньорство на Piecekeeper Games с Mythic Games беше причината Mythic да ни изпратят това ревю копие. Мythic все повече се основават като компания, която не просто ни заливат с тонове миниатюри в кикстартър, но и дистрибутират всякакви качествени „нормални“ игри.

Да, в Rurik има миниатюри, но това е по-скоро евро игра с шамари, отколкото типичното „митично“ метане на бол зарове.

В Рурик, играчите влизат в ролята на влиятелни потенциали за трона на баща си – Владимир велики, Те искат да се докажат като най-добрите лидери, за да наследят властта. Разбира се, това е 11 век и Източна Европа, което прави всичко сурово и пълно с таксуване. Много таксуване. И понеже водка тогава все още е нямало, хората са попивали тежкото си ежедневие със здрав, груб и гол до кръста бой.

Рурик се хвали със своята оригинална механика на програмиране на действия, която може и да не е всъщност най-оригиналното нещо, но пък надгражда и симплифицира системи като в например тази в Age of Empires III (често още наричана – бащата на worker placement-a).

Рурик е плод на очевидно много труд и „рязане на месо“, защото механиките й са толкова елегантни, че дори и пресни хора в хобито биха влезли в играта за по-малко от 10 минути.

Това не значи, че играта е кежуъл. Съвсем не. Леките механики и сравнително бързото изиграване, като за такъв тип игра (1-2 часа) нека не ви подвежда, че това е приятелска игра. Тук вие не само ще се ритате из бъбреците, но и ще си крадете толкова ценни действия, че е по-добре да играете на тежка маса, която трудно се обръща.

Рундовете, през които ще преминете протичат по еднакъв начин, но с всеки следващ  рунд вие ще имате повече сила, повече пари, ресурси, сгради, работници и  желание, с което да трепете съседите си.

Целта на играта е да събирате точки, но точките се откриват изключително трудно и основно чрез изпълнение на мисии и постижения. Постиженията могат да се открият върху едно от таблата в средата на масата. Там се посочва колко ресурси трябва да имате в лодката, колко територии да завземате, колко сгради на съседни територии да имате и най-вече – колко шамари вашите опоненти да понесат от вас.

Да, в играта има и неутрални гадове, но те не ви носят точки, като ги зажмулите, а само ресурси. Заради това често е по-добре да ги евангелизирате. Тоест да смените тяхната фигурка с ваша чрез специално действие, по-популярно като „хамъля-хамъля“.

А ето и предполагаемата оригинална фаза от играта. Всеки играч има няколко работника с различни стойности. Когато е ваш ход вие вземате един от тези работници и го слагате върху табло с шест основни дейности:

  • Таксуване
  • Вербуване
  • Движение
  • Бой
  • Строене на сгради
  • Теглене на карти с действия

Стойността на работника има две значения. Първо – след като всички са си сложили работниците, тогава всяка действие ще се случи по ред на стойностите във възходящ ред. Второ – високите стойности ви гарантират по-добри бонуси на съответното действие. Който сложи работник с по-висока стойност го слага толкова по-нависоко. За целта, дори може да си доплати с пари за влияние.

Значението колко сте високо на всяко действие е огромно. Колкото по-нагоре сте, толкова повече неща можете да направите – да вземете повече ресурси, повече войници, повече да се движите, повече битки да водите, повече сгради да строите, повече избор да имате от карти.

Втората фаза на играта разделя добрите стратези от „Фак, кво по-дяволите се случва“ играчи. Ако добре сте планирали поставянето на работниците, то действията ви плавно и почти сигурно ще се изплатят. Защото ако сте сложили ниска стойност на движение, а вербуването на висока, то няма да имате какво да движите. Ако сте сложили таксуване преди да се движите, вероятно сте се прецакали. Ако пък първо сте започнали с битките, но никой няма пред вас и ви питат сега какво ще правите, можете да отговорите с апокрифния цитат от класическия филм „20-ти век“ – „Таковам земята“.

Свиквайте да таковате земята обаче, защото освен слабите ви умения за планиране ще се натъкнете и на опустошителните къде гениални, къде случайни действия на също толкова обърканите ви опоненти, които тотално ще ви забият в безсмислие и скърцане на зъби с тихо повтаряне на ум „Ние не бием приятелите си. Ние не бием приятелите си…“

Има и готини органайзерчета/

Заключение

Rurik е нетипично агресивна евро игра с огромно взаимодействие между играчите, което се изразява не само в дишане във врата, но и в прекършване на прешлени и най-вече души.

Аз откривам това за очарователно, защото тук нищо не се оставя на случайността, освен няколко вида карти с действия (които за щастие не могат да ви изненадат чак толкова). Ако следите какво се случва на полето с програмиране, можете да предвидите последствията, били те добри или „Дам, този ход ме очаква анихилиране“. И докато вие бързо можете да се върнете в играта, всяка пропусната възможност за точка може да ви коства победата. Тук се печели само с няколко точки, а точките идват от ограничени на брой места.

Rurik е една от най-елегантните конфротационни игри, които съм играл и понеже е толкова достъпна, имам чувството, че ще бъде популярна и сред нови хора в хобито. Това не е военна игра на GMT, която изисква подготовка от всички играчи поне седмица по-рано. Тук можете просто да извадите играта и да обясните правилата за под 10 минути.

Бих могъл да кажа, че Rurik помага за справянето с COVID-19, защото е вероятно само след една игра да спазвате сериозна дистанция с всички около масата, поне месец.

Добре де, има и по-агресивни игри от тази, но понеже Rurik носи дух на евро игра, не бихте очаквали от нея такова ниво на директно взаимодействие.

И все пак – военна игра ли е? Не съвсем. Евро игра с работници ли  е? Не точно. Това е Rurik – една от най-чистите сериозни настолни игри за 2019.

ПЛЮСОВЕ:

  • Елегантни правила
  • Отлична система за планиране на действия
  • Достъпна дори за нови хора

МИНУСИ:

  • На някои агресивният й характер може би ще дойде в повече

Ииии както винаги, мястото от където можете да се сдобиете с това едро, но достъпно бижу е прекрасния магазин на нашите партньори от Time2Play. Можете да си поръчате играта онлайн или да тичате към физическия им магазин в София. За първото – кликнете на линка отдолу.

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*