неделя, август 9, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Bilder – парти игра на годината
Bilder – парти игра на годината

Bilder – парти игра на годината

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Правилно сте прочели – Bilder. Не е изпуснато „U”. Нарочно е изписана думата с грешка, заради част от геймплея. А и в интерес на истината от гугъл гледна точка е доста хитро.

Bilder е парти игра, която се финансира едва-едва в Кикстартър, което е доста тъжно, защото тази игра заслужава повече любов. Много повече любов.

Последните две-три години наизлязоха десетки, или може би стотици, игри с асоциации. Някои с думи, други с картинки, трети с рисуване, а четвърти с пантомима. Има редица странни начини да показваш тайни думи на съотборниците си, както ще разберем скоро в бъдещото ми ревю на Paranormal Detectives.

Bilder поема друг подход.  Използват се купчина дървени фигурки, с които не само ще строят. Играчите ще ги използват за раздвижени истории, тип анимации. Тук има едно много важно условие, което трудно се спазва от хора свикнали с игри като класическата игра на Асоциации или Активити. В Bilder нямате право да правите мимики, пантомима, да издавате звуци или дори да ползвате нещата около вас. Тук вие стриктно трябва да използвате единствено дървените фигурки, които ви е предоставила играта.

Най-оригиналната част в Bilder са компонентите – дървените фигурки не са абстрактни кубчета и пулчета. Разбира се, има такива – за да можете да си помогнете в подсказките. Повечето фигурки обаче са доста специфични – пълно е с човечета (мийпъли), дървета, коли, нещо като животни и подобни. Бихте си помислили, че тази специфика по-скоро би попречила на креативността. Ще се изненадате обаче колко добре всяка фигурка се връзва с повечето други фигурки в комплекта. Някои от тях можете да ги „снаждате“ една в друга и да получавате съвсем различен резултат. Така че това не са просто купчина фигурки, които едни типове са си издялкали за играчки и просто са събрани в комплект. Това са внимателно подбрани компоненти, които да вършат работа за дизайна на играта.

А как работи играта? Тук определено има няколко пропуска, които се оправят лесно, но за жалост с предположения и домашни правила.

За да се създаде усещане за симплицираност и за да може играта просто да тръгне бързо, в книжката са използвали точно един абзац с правила, които би трябвало да са достатъчни, за да ви подкара преживяването.

Принципът е следния. Имате едно голямо тесте от карти. Върху всяка карта ще откриете две неща (може да има име, филм, събитие, персонаж, или каквото и да е всъщност). Вие си избирате едно от нещата и съобщавате буквата до „нещото“. Буквата обозначава категорията, в която се намира въпросното нещо. Все пак така малко ще насочите останалите играчи към идеята на вашето безумно обяснение.

Категориите са 5:

  • Beings (същества)
  • Imagined (несъществуващи неща)
  • Locations (локации)
  • Devices (устройства)
  • Events (събития)
  • Rest (всичко, което не е в горните 4 категории)

Сега виждате защо няма „U”. Опитвали са се да опростят играта като хомогенизират идеята й с името. Според мен нямаше нужда от това уеднаквяване и тогава категориите биха били още по-адекватни. Категорията Rest е феноменално трудна за познаване, защото когато предполагате какво има предвид подсказващия, вие трябва да вземате предвид предните 4 категории и да отмятате нещата, които биха са вписали в тях. С други думи – определено няма баланс между буквите.

Но… това е дребно заяждане. Всъщност, така и така съм започнал със заяждането…

След като играч изтегли карта и си избере какво да подказва, той съобщава буквата на останалите и има 2 минути (във варианта за напреднали), в които той ще използва фигурките на масата. През това време всеки ще се надвиква, докато нацели правилната дума. Който пръв успее, печели картата с буквата.

Ако някой събере букви „B.I.L.D.E.R.” печели бонус три точки и играта приключва. Всяка спечелена карта е една точка.

Чакай малко… Какъв е стимулът на подсказващия, ако той нищо не печели? А, де?!

Ако отгърнете една страничка нататък в книжката ще откриете „Advance mode”, който балансира донякъде подсказващия.

В игра се вкарват затрудняващи карти, отново с букви. Когато е ваш ред да подсказвате си избирате една карта от „пазар“ с три. Тези карти могат да ви помагат или да пречат. Те са неща от типа „Имате не 2 минути, а 90 секунди за подсказването“. „Трябва да подсказвате със затворени очи“ и подобни. Има няколко странни карти, които гласят неща от типа – един от другите играчи може да ви разрушава структурата на всеки 10 секунди. Това е странна и безсмислена карта, защото никой от играчите няма стимул да ви пречи, като самия той може да спечли картата от подсказващия.

След като активният играч успешно е подсказал думата, този който я е познал си прибира картата, а подсказващият си прибира картата с трудност, която също е с буква.

Но! Ако всички виждат кой какви букви прибира, тогава когато някой би спечелил последната буква с подксазване, с която ще стане победител… просто никой не би искал да познава. Кво прайм? А, де!

И тук на помощ идва домашното правило, което забелязахме, че са измислили едни от нашите клиенти в кафенето ни. Когато вземате буквите, просто ги дръжте с лицето надолу. Да, вкарва се елемент на запомняне, но все пак балансира донякъде играта.

Да, да – това е парти игра и точките не са от значение, но това не значи, че все пак не трябва да има някаква цел. Мисля си, че тази част не е доизмислена.

И въпреки всичко това…

Заключение

Bilder създава едно от най-забавните преживявания, които бихте очаквали от настолна игра. Правилата са лесни (макар и с мънички проблеми), а геймплеят е познат, но с врътка, която е гениална, просто защото е очевидна. Ами да – защо да не играем на асоциации с играчки? Просто ще си правим филмчета с фигурките на децата и ще си познаваме думи.

Компонентите са с отлично качество, а фигурките са изрязани в перфектно връзващи се една в друга форми, така че да можете да оразувате каквото си пожелаете, стига да вложите въображение.

Думите по картите варират от елементарни за обяснение, до ужасно специфични личности и събития, които си мислите, че никога не бихте познали, но ще се изненадате от себе си.

Аз разполагам и с разширението с по…сложни за познаване думи, но за мен това са просто още от същите и не мисля, че кой знае колко променят трудността. Препоръчвам ви, ако успеете да си намерите играта, да си я вземете направо с този допълнителен сет от карти и просто да смесите всичко, защото колкото и да е странно, колкото и да е голямо тестето е възможно да попаднете на едни и същи карти и да ги познаете бързо, защото са толкова специфични.

ПЛЮСОВЕ:

  • Елементарни правила
  • Оригинално изработени дървени фигурки
  • Изисква и награждава въображението
  • Непрестанен смях

МИНУСИ:

  • Проблеми и пропуски с правилата, колкото и да е странно за един абзац правила

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*