четвъртък, март 28, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Los Aprendices – Зарова игра с дълбоко комбинативно мислене!
Los Aprendices – Зарова игра с дълбоко комбинативно мислене!

Los Aprendices – Зарова игра с дълбоко комбинативно мислене!

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Забелязал съм, че игрите със зарове често звучат много по-добре, отколкото са всъщност. Най-добрият пример, който мога да дам е Rune,Fight or Die. Бях изключително развълнуван за нея. Всичко ми звучеше перфектно. Когато играх една игра бях… “Meh”.

От друга страна, любимата ми игра със зарове е Viva Java The Dice Game, с която не мисля скоро да се разделям. Така че… когато у дома пристигне подобен тип игра подхождам с особено внимание.

Los Aprendices е сравнително стандартна зарова игра с няколко уникални елемента. Основният принцип е запазен – хвърляте зарове, за да вземате още зарове, с чиято помощ ще вземате още зарове и в крайна сметка ще печелите точки.

В играта, вие сте чираци на магьосници и се опитвате да се докажете. Само един ще бъде достоен да навлезе в дебрите на магиите.

Поне според темата…

Според компонентите… вие сте кръгли токъни, които се движат по стълби, а през останалото време мятате зарове с колби, папируси, диаманти и гарги, за да се движите по дъски с формата на книги и с… никакъв арт.

IMG_20151112_220511

Да, играта е абсолютно абстрактна, което основно се дължи на безличния арт. Извинете, на никаквия арт.

Единствените илюстрации са на иконите и уменията. Изборът на арт дизайн е странен. Прилича на детски криви рисунки… Не знам дали да си мисля, че е грозен или че е стилен. Може би има нещо, което пропускам. Това, което е важно за арта обаче е, че е ефективен. Всички умения са ясно различими и почти няма да имате нужда от книжката. След две-три разигравания, можете да забравите за правилата.

Да оставим празната тема и странния арт. Тук сме заради геймплея. Често в тези зарови игри, атмосферата изобщо не влияе на оценката ми. Ще ви предупредя предварително, че играта не ме изненада, но ме остави с приятни впечатления.

Когато видях как Zacatrus я презентираха в Essen Spiel ми направи впечатление, че се говореше за лека семейна зарова игра. Това е супер, но не съм напълно съгласен.

Играта е лесна откъм правила, но в процес на геймплея нещата, които трябва да следите стават толкова много, че идеята съвсем бяга от неангажиращия начин на игра, типичен за семейна обстановка.

Първо, нека ви кажа, че заровете са огромни и тежки с гравирани символи в тях. Това е страхотно, но ми се щеше да не бяха с ръбове в ъглите. Лично аз харесвам заоблените зарове, които позволяват по-голямо търкаляне, особено при по-големите и тежки зарове.

Правилата на кратко

IMG_20151112_220455

На масата има няколко големи книги. Всяка книга има трак, по който получавате точки всеки път, когато се движите. Освен това, който е пръв във всеки трак получава конкретно специално умение, което може да ползва веднъж на ход. Често книгите имат други умения за втория и третия играч.

Като обърнете всяка книга ще получите нов начин на игра с по-сложни умения – в книжката се препоръчват за напреднали, аз също ви го препоръчвам.

Има 4 вида зара. Всеки има всички символи, но всеки си има по 3 пъти повтарящ се един символ. Символите са колби, папируси, диаманти и гарвани.

В началото на играта започвате с няколко зара, а малко след това, можете да харчите точки, за да си купите още зарове. Колкото повече се купуват, толкова по-евтини стават за нататък.

Един от най-хитрите елементи в играта е поемането на риск за купуване на зарове. Колко зара са достатъчни и колко бихте отделили за купуване. Това все пак е игра със зарове и някак си интуитивно искате да купувате и още и още. Трикът е да знаете кога да спрете и да уцелите правилното оптимално количество, за да не навредите на развитието си в точките.

Всички играчи заедно хвърлят заровете си. Един по един всеки харчи символите си за движение по траковете. Просто. Чакайте! Гарваните са малко по-специален ресурс. Ако хвърлите гарван и нямате начин да го реролнете или да го отстраните с харченето на диамант, тогава вземате този гарван, хвърляте го наново и какъвто ресурс покаже, трябва да махнете всичките си зарове от този ресурс за този ход. Ако отново покаже гарван губите 5 точки. За игра, която се печели с 42 точки, 5 са изключително много.

IMG_20151112_220502

Ето още една хитра част. Всеки може да ви помогне да премахнете гарван. Ако се съгласят да похарчат диамант, премахват ви гарвана и получават 1 точка. По време на вашия ход, можете дори без да питате другите да харчите диамантите си, за да премахвате чуждите гарвани. Понякога дори няма да го правите заради точките. Защо тогава?

Ако метнете три гарвана и повече, заделяте един (с изключение на черните зарове) и мятате всички останалите отново. След това ако отново има гарвани, се справяте с тях по обичайния начин. Тоест, да мятате гарвани е кофти, но ако мятате твърде много, може и да е добре. Понякога, когато някой метне три, вие можете да искате да премахнете един, за да не му дадете шанс да поправи ситуацията си.

Умения са интересни и лесни за запомняне. Повечето от тях са за конвертиране на един ресурс в друг ресурс или на един ресурс в два други ресурса. Ето тук идва и основната причина да смятам, че тази игра е по-тежка от това за което се представя.

По време на вашия ход вие често ще имате три, четири, понякога и пет умения. Тези умения се следят с карти, които често ще си вземате един от друг, защото ще се изпреварвате по траковете. Ако хвърляте и 7-8 зара, вземането на решение е абсолютно болезнено. Това е така защото възможностите ви стават безкрайни. По принцип не е лошо, но в този случай често има едно конкретно оптимално решение за ползването на заровете и е трудно да се открие. Това не е негатив, а просто предупреждение за тези, които търсят нещо по-леко. За тези хора даже препоръчвам никога да не обръщат другата страна на плочките книги (с уменията за напреднали). Никога!

Това, което отчитам като негатив обаче е липсата на каквито и да е маркери с ресурси. Когато имате всякакви умения за конвертиране на ресурси, вие трябва да помните кое в какво се превръща. В момента ние просто поставяме заровете върху картите, но не е достатъчно. Когато погледнете всичките си избори, някак си решенията не идват интуитивно. Ако съществуваха маркери, които да отбелязват временните ресурси, които получавате, всичко щеше да е супер. Даже силно препоръчвам да ползвате токъни, кубчета, пулчета, кристали, каквото намерите. Ще забързате играта значително много. Не че продължава кой знае колко…

IMG_20151112_220506

Заключение

Los Aprendices е стандартна игра със зарове, но иновативните елементи са достатъчно очевидни, за да направят играта уникална. Не мога да кажа, че предлага нещо грандиозно като геймплей, да не говорим откъм визия. Ако все пак обичате да мятате тежки и големи зарове, мисля че ще откриете магията в комбинирането, конвертирането и краденето на умения, зарове и точки един от друг. Като се замисля, тази игра, дори и да не е нещо особено, за мен е доста по-добра от много други големи заглавия с подобни механики. Не мисля да я задържа в колекцията си, но при мен основната причина е оптимизация на рафтовете. С други думи, да – играта не е сред любимите ми 20, дори 50 игри, но определено може да се мушне някъде сред горната част на стотицата. Ако все още се съмнявате, препоръчвам ви да откриете начин поне да я пробвате преди да си изградите финално мнение. Може пък да се освежите.

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинани елементи в стандартна зарова игра
  • Интересна рискова механика за купуване на зарове
  • Огромно разнообразие от умения и начини на игра
  • Бърз геймплей

МИНУСИ:

  • Странен и почти никакъв арт
  • Изборите могат да се окажат твърде тежки

За повече информация можете да посетите сайта на производителите:

Zacatrus

 

 

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers