вторник, март 19, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Vast: the Crystal Caverns – ТОП игра за 2016!
Vast: the Crystal Caverns – ТОП игра за 2016!

Vast: the Crystal Caverns – ТОП игра за 2016!

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

О, бой! Това беше една от най-чаканите лично от мен игри за 2016. Въпреки, че в някои аспекти не беше точно това, което очаквах, тя все пак се оказа гениалното творение, което се надявах да бъде!

Който не е чувал за играта, нека ви предупредя, и съответно убедя, че това е една от най-иновативните произведения в света на съвременните настолни игри.

Всъщност, концепцията е проста и самият аз преди година-две обмислях игра с „баш” същата идея.

pic2962290

Leder Games хващат идеята за асимитеричен начин на игра и я изстискват до толкова, че да направят пет напълно, ама напълно различни начина на игра, всеки със своя собствена механика. Най-трудното нещо в такъв тип игра е да успееш да съединиш различните страни в нещо общо по хомогенен начин. С други думи, целта е да направиш така, че всеки да се чувства част от една и съща игра, и едновременно с това без да навлиза в детайли в механиките на другите играчи, да може да предвижда какво правят те. Да не говорим колко е трудно да се състави взаимодействие в такава ситуация.

Е, Патрик Ледър е успял да направи своето чудовище не само да фунционира добре , но и да го прилича на нещо. Всъщност, прилича на себе си. Цялата козметика на играта е уникална и стилна, основно благодарение на онези 150 000 хиляди, които играта събра в Кикстартър.

20161010_234111

Кутията може да изглежда малка, но е фрашкана с изискани и качествени компоненти. Не, тук няма да срещнете миниатюрите, които виждате в почти всяка кутия, излязла от кикстартър. Тук всичко е дърво и картон. Фигурките са специално оформени мийпълчета, личните бордове и плочките са дебел картон, а арта и арт дизайна е на отлично ниво.

Във Vast: The Crystal Caverns играчите влизат в ролята на… извинете, в ролите на рицар-жена, която влиза в тъмна и неизследвана пещера да утрепе заплашителен дракон, който ако се събуди ще бъде заплаха за света, прокълнат крадец, който ще търси съкровища из пещерата, дракон, който се опитва да се събуди и, както казахме, да тероризира света, племена гоблини, които искат да унищожат рицарката, защото само пречи в тяхната си тъмна и топла пещера… и тъмната и топла пещера, която просто иска да я оставят на мира и да си има ехо, заради което цели да смачка всички в себе си.

20161010_212139

Както виждате във Vast има пет различни роли с различни цели. Най-готината част от играта е, че не е задължително винаги да играете точно пет човека. Можете да играете и 4, и 3, и 2…дори и соло. И за разлика от други игри (като Mediterranean Empires, например), бройката играчи не ограничава изборът ви на роля (освен в някои случаи на Пещерата). Можете да комбинирате както си искате ролите и в играта има описано всичко каквото трябва да знаете за всяка комбинация и как геймплеят се модифицира малко или много спрямо взаимоотношенията в играта.

За да обясня по-добре играта ще мина съвсем накратко през петте роли с малък анализ на тените механики.

Рицарят/Рицарката

Рицарката  е една девойка, която е инспирирана от дъщерята на дизайнера.

Тази роля е най-лесната за разбиране, защото има най-много познати елементи, които сте срещали в игри с подземия. Рицарката получава опит и се движи по специален трак. Когато стигне до определени места по този трак с опит получава кубчета. Тези кубчета ги използва, за да ги разпределя по неща като движение, действия, защита, лък и подобни умения по борда. С други думи, колкото повече опит имате, толкова повече действия ще можете да правите на ход.

Освен тези нещица, рицарката получава и тайни мисии (куестове), които ако изпълни получава доста опит. И каква игра с тъмници щеше да е, ако рицар не събираше предмети. В играта има всякакви оръжия и предмети, които ще помагат на слабата рицарка в приключението й.

Гоблините

Играчът с гоблините ще разчита основно на управление на ресурси, като ресурсите са самите гоблини. Играчът „менажира” три племена от гоблини, всяко от които има различни специалности. Освен това, този играч има тесте с чудовища, които ще са част от племената, както и тесте с „Тайни”. Тези тайни са нещо като стандартни „екшън” карти, които сме срещали в други игри. Тук ще спомена, че една от тези карти, според нас, е твърде счупена. Във всичките ни игри се появи и във всички беше твърде голяма болка за рицарката. В две от тези игри даже и напълно я изкараха от битката. Това е картата с „отрова”, която премахва две от екшън кубчетата на рицарката и ги връща на входа на пещерата, откъдето после потърпевшата трябва да мине, за да си ги прибере. Ако в този момент рицарката е на отдалечено място и недай си боже има само две кубчета, то тогава рицарката ще трябва да загуби 5-6 хода в безцелие. Да не говорим, че тестето с тайните се завърта два-три пъти в играта и това може да се случи отново. И се случва.

Гоблините са страната с най-много правила, но бързо ще свикнете с тях, защото са доста интуитивни. Изберете си тях, ако обичате контрол на ресурси и малко случайност в играта си.

Драконът

Драконът се е събудил, но все още е твърде сънен, за да може да тероризира каквото и да е. Целта му е да се освободи от своите „лениви” кубчета, като за целта яде гоблини от картата, за да му се напълни търбуха и събира съкровища, за да си подхрани алчността, която всеки самоуважаващ се дракон трябва да има. Има и още няколко неща, които да му помогнат, като например да разкрива все повече територии.

След като се събуди, той се появява над земята в пещерата от място с кристал и целта му е да излезе от пещерата.

Играчът с дракона ще разчита основно на управление на ръка от кари, защото всеки ход ще комбинира символи от карти, за да може да направи конкретни действия от множеството изброени на личното му табло. Е, от време на време и ще хвърля един специален зар, което отново – добавя малко напрегната случайност.

Всеки ход той ще тегли карти спрямо това колко е „събуден” и комбинира с тези карти и няколко драконови кристали, които му помагат. Трябва да внимава къде ги оставя обаче, защото те привличат и другите играчи.

Крадецът

Това е най-големият досадник в играта, който привлича твърде много внимание към себе си. Това е основно поради факта, че почти никой няма причина да се бие с него, но дори и да иска, това е адски трудно. Той също не се бие с останалите, но ги краде. МНОГО ги краде. Освен това събира и така ценните за всички ковчежета от картата.

Целта му е да събере  определено количество съкровища и да избяга от пещерата. Всяко съкровище, до което се докопа му дава много силни подобрения на уменията, което би превърнало крадъцът в огромна заплаха след средата на играта. Той обаче не се притеснява много от смъртта, защото е прокълнат на вечен живот. Когато някой го убие, той просто се появява отново на входа на пещерата.

Играл съм две игри, в които крадецът беше в играта и стигнах до извода, че предпочитам да играя без него. Не, той не е твърде силен, но просто е толкова досаден, че на практика всички трябва да се съобразяват с него през цялото време. Той краде и забавя всички. Особено проблемен е към рицарката, защото почти без проблеми може да й отмъква ценните предмети и съкровищата от картата.

Ако все пак си падате по мръсните номера – гоу фор ит.

Пещерата

Любимката на всички. Още от форумите съм чел, че всички обичат да играят с пещерата най-много. От опит мога да кажа, че наистина е вълнуващо да бъдете най-важният фактор в играта, но! Има едно голямо НО! Трябва да сте адски опитни с играта и толкова прецизни, че дори и да си помислите, че имате шанс за победа.

Пещерата е часовниковият механизъм на играта. Всеки ход тя слага нови и нови плочки в игра, докато сложи напълно всички. След това обаче започва да ги срутва, докато срути определен брой кристали. Ако успее – печели.

Пещерата слага плочките както си иска, Пещерата слага съкровищата както си иска, Пещерата слага важни събития както си иска, Пещерата върти и размества предмети и герои по картата както си иска. Изобщо, това не е просто Пещера, а живо същество, от което зависят всички. Пещерата се храни от съществуващите кристали и съкровища в нея и заради това се опитва да затрудни играчите да ги вземат.

Всеки ход тегли токънчета „мана“ спрямо съкровищата и кристалите и ги харчи за умения.

Целта на пещерата е да забави другите, за да може нейната цел да се изпълни. За целта, тя доста често ще помага на някого известно време, за да може той да пречи на друг. След това пък този някой ще бъде предаден от пещерата, за да може отново силите да се балансират. С други думи – Пещерата е вашият най-добър приятел, но и най-зъл враг, така че внимавайте с дипломацията.

20161004_224944

Това са всички роли в базовата кутия. Няма да се учудя скоро да има разширение, което добавя нова роля. Даже някъде дочух, че вече се подготвя подобно нещо.

В началото споменах, че играта не е точно това, което очаквах. Веднага казвам – това НЕ Е лека игра. В никакъв случай. Нека приятелският и топъл арт, топлите компоненти и дори донякъде рекламата на играта не ви залъгва. Това си е средна към тежка игра, която е по-скоро евро тип игра с немалка доза америтрашизъм.

Освен това, препоръчвам ви всички да са си чели правилата преди да започнете играта. Или поне да са си избрали роля и да са си прочели ясно правилата само за нея и преди началото на сесията ви всеки да си каже кой какво цели и прави отгоре-отгоре.

20161004_224939

Първият път, когато я играх обяснявах на абсолютно всички целите правила, въпреки че някои от хората бяха горе-долу запозначи с някои роли. Това отнема време, нека ви кажа. Освен това самата Vast си отнема време. Два часа не ви мърдат, а ако играете с пет човека ще стигнете и до три. Нека това не ви притеснява обаче, защото през цялото време ще сте ангажирани! Всички роли са толкова умело преплетени, че всеки си взаимодейства с всеки постоянно. Единствено рицарката е сравнително прецакана. Да, установихме, че всички много лесно могат да й правят мръсотийки и колкото повече роли има в игра, толкова по-трудно ще бъде за нея. Така де, имайте го предвид.

Не съм играл с двама и трима, но освен няколко игри с четири и пет, пробвах и един от соло вариантите – този с рицарката. Завършва за 15 минути и е доста приятен. Но все пак… играта не е направена за сам човек.

Освен всичко това, в играта има и допълни модове и плочки, с които да разнообразите играта си.

20161010_233919

Заключение

Vast: The Crystal Caverns е всичко, което искам от една игра. Визия, разнообразие, забавление и най-вече – истинско вълнение! Рядко изигравам толкова пъти игра в толкова кратък диапазон от време. И нека ви кажа – в момента ми се играе!

Vast напълно заслужава огромното количество пари, която е събрала. Тя е иновативна и създава усещане, което никога друг път не съм срещал в друга игра. Може би защото никога друг път не съм играл подобна игра. Въпреки абсолютната асиметрия, никога не сме усетили липса на баланс. Да, може би рицарката е малко по-склонна да получава шамари отляво-отдясно, но пък нейните умения и предмети са повече от силни, така че тя просто изисква повече опит… въпреки на пръв поглед лесните й правила.Vast не е за всеки, защото е малко откъм сложната страна, а и със сигурност трябва останалите да са поне малко въведени преди изобщо да си помислите да я играете.

Най-добрата игра на всички времена ли е? Не. Съвсем не. Не бих казал и че ми е в топ 10, но определено не е толкова далеч от там.Ако трябва да прогнозирам, бих казал, че в момента ми е в топ 3 на игри, излезли през 2016-та година… а дали не и в топ 1?

ПЛЮСОВЕ:

  • Прекрасни компоненти
  • Напълно асимитрична игра. Най-после!
  • Постоянно взаимодействие
  • Множество модове и модули
  • Безкрайна преиграваемост

МИНУСИ:

  • Изисква предварителна подготовка
  • Отнема повечко време
  • Не взех никакви пари за тази реклама на Пещера

Защо пък не вземете да разцъкате из сайта на Leder Games. Така и така скоро Vast ще е навсъкъде. Е па вземете се надъхайте малко!

Leder Games

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Един коментар

  1. Ох, котьо. Преди месеци узнах за нея (през КС) и моментално ме грабна (с главно „Г“), но отдавна беше станало прекалено късно, за да участвам. За съжаление, още една игра, която няма да мога да играя*. Единствена наличност в Ибей за космически суми, последващо отпечатване и евентуално търговско разпространение някога си след поне 7-8 месеца, може и далеч повече, но парички приемат отсега, че да могат да покрият разноските.

    *Причината: такъв ми бил късметът. Преди (вече векове) наринах бая средства в КС за добри и обещаващи игри, при това не 1-2, които трябваше да пристигнат в периода май (ранните) до октомври (късните) тази година, всяка със стабилен дълъг срок за разработка и доставка и гаранция как евентуалните неприятности са предвидени и отчетени в графика. Ето, вече е късният октомври, а срещу парите си мога да покажа само и единствено милиард и едно съобщения в стил „Много съжаляваме, играта ще закъснее. С още година. Или две. Може и три. Благодарим за клиентелата, заповядайте отново за бъдещите ни проекти, които можете да намерите тук, тук и тук“ или пък „Знаем, че играта вече трябваше да е готова и да пътува към Вас, но решихме да направим (тепърва) цялостна промяна на арта и визията. Съжаляваме, че вече чакате 15 месеца и сега ще трябва да почакате поне още толкова, но бъдете сигурни, че ще си заслужава – вервайте ни!“ (ей, ами ако новият арт не ми хареса? Платил съм отчасти именно заради стария – няма отговор…). Мерси, такива съобщения можех си ги имам и безплатно 🙂 Как нацелих де що има такъв проект в КС, не знам, но всичките са така (над 7 броя), при това от проверени, реномирани компании, уважавани в индустрията. Плати през 2014/5, получи през 2019, ако корабът не потъне или пощальонът не я изгуби. А междувременно други игри като Scythe, от които съм се отказал заради горните, си излизат в обещаното време, трети като Vast направо съм изпуснал, четвърти като Mechs Vs Minions се издават на пазара и без КС и хората си ги купуват, играят и се радват (но хей, от цял ЕС баш в България не доставяме, много съжаляваме, знаем, че във всички съседни държави правим доставки, но в тази точно между тях не можем. Проверете отново след 5 години, може би тогава вече ще доставяме и във Вашата страна). А пети като Mansions of Madness ги обявяват, отпечатват, издават, разпространяват и разпродават, всичко за около 3-4 месеца. И ти се иска да ги вземеш, защото, аджеба, буквално ти се играе, а нямаш какво, защото нищо не е пристигнало, но като знаеш колко пари вече си дал за хобито, почваш да се съмняваш в здравия си разум. И си седя и в устата ми горчи ли, горчи… и играем в компанията някакви стари игрици, ако и когато имаме интерес към тях. Като не му върви на кутсузлията, не му върви, ех 🙂 Ето заради всичко това не мога да се накарам да платя стабилна пара за предварителна поръчка на Vast през сайта им срещу обещанието, че ще я имам през март. Защото от март може да стане ноември, а от ноември ще се плъзне за следващия февруари. Органична непоносимост развих вече към неща „плати сега, получи някога си, ако още си жив“. Дори и да успеят да изпълнят мартенската си цел.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers