неделя, декември 8, 2019
Заглавна страница » Настолни игри » Root – Платоничната игра!
Root – Платоничната игра!

Root – Платоничната игра!

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Vast все още е една от любимите ми игри и Leder Games ни изпраскаха втора игра с асиметричен геймплей. Въпреки че Vast скоро ще получи второ заглавие във франчайза, Root всъщност е едно съвсем различно животно. Дизайнерът е друг, геймплеят е друг, усещането е друго.

Ако трябва да се направи сравнение, Vast e по-скоро експеримент (за мен успешен), докато Root си е стабилна конфротационна игра, която според някои минава и за военна.

И все пак, ако никога не сте чували за Vast или за това, което прави играта, трябва да ви предупредия още тук – Root може и да не е особено тежка игра, но определено не е за нови хора. Причината е проста – правилата се обясняват 40-50 минути и ако нямате навик да попивате всеки малък детайл, вероятно не само, че няма да се справите добре, но и ще загубите интерес още в средата на играта.

В Root има няколко фракции, като всяка една има радикално различни правила, но за разлика от Vast, където често тези правила се усещат като мини игри, тук всичко се преплита по брилянтен начин. От една страна, това създава гладко усещане за елегантност, от друга обаче – означава, че трябва да знаете всички фракции, за да разберете напълно как вашата работи.

Най-силната черта на Root е нейната тематичност. Под залъгваща горска атмосфера, сладки компоненти и свежи илюстрации на животинки всъщност се крият очевидни аналогии с реалистични исторически сблъсъци. И понеже аз не съм политико-исторически фен на игри тип GMT, откривам стратегията на Leder Games за приветстваща.

Историята накратко е следната – в гората дълго време са владствали интелектуалци – аристократичната раса на птиците. Един ден се появява индустриалната армия на гадните котки (чиито фигурки дори са намръщени), които искат да изсекат гората, за да си строят фабрики и казарми. Други, които са против тази индустриална ревоюция са местните горски животинки, които до този момент не са били забележими, но вече са готови на революция. С други думи – простите мирни граждани скачат на агресивен протест. И някъде там, в средата на данданията, енотът опортюнист (или както култово е наречен в играта – вагабонт), решава да се възползва от ситуацията и да се присламчи към силните на деня. С други думи – който плаща по-добре, той ще бъде с него.

Root на повърхността си не е игра за унищожение. Тя се базира на състезание – който първи достигне 30 точки печели (в повечето случаи).

Въпреки това, ако не играете само опитни хора, има голяма вероятност някой да се отлепи отрано и да не можете да го стигнете до края на играта. В повечето случаи, това вероятно ще са горските революционери, защото въпреки че започват бавно, тяхната работа става все по-лесна с времето. Причината е проста – те започват без нищо и бавно градят силата си, но механиките им са така изградени, че за да се занимаваш с тях, трябва да си платиш солидно. Ако не се занимаваш с тях обаче – хвръкwат напред.

И понеже е състезание, може би геймърите веднага виждат потенциалния Мънчкин ефект – свалете лидера. Съществува подобно нещо, но това изцяло зависи от групата ви. Това е защото, и запомнете това, което ви казвам, защото е важно – Root е основно социална игра, разчитаща предимно на дипломация.

Тук редовно ще трябва да правите комбинативни ходове, за да спрете лидера, но и понеже е военна игра, ще е добре някой да пази гърба ви… поне за известно време, докато зарасне раната от предния нож, който бил там. Дори и да сте механични играчи, които не обичат много да си отварят устата, не можете да пренебрегнете вагабонта, чиято основна идея е да партнира.

Ако той успее да изгради добро приятелство с дадена фракция, той може дори да влезе в съюз с нея, като ако тя спечели и той ще спечели. А той може много да помага – раздава карти в замяна на ценни предмети. С други думи, той изгражда двигател, който може да захранва приятелите си. От друга страна, механиките му позволяват да антагонизира фракции, като колкото повече тормози някого, толкова повече ще взема точки.

Най-лошото при него е, че вие не печелите кой знае колко от това да го биете. Вие просто трябва да го нашамаросате, за да кротне и за да си научи мястото.

Ако си падате по строене на сгради, котките са вашата фракция. Те не само, че строят като невидяли, но произвеждат нови котки като зайци. Обикновено обаче те са разпръснати по всички краища на картата и са лесна плячка за точки, ако знаеш как да ги окастриш.

Досега не съм виждал да печелят птиците, но те изискват опит. Механиката им изисква правилно програмиране на действията, което с перфектна планиране и доза шанс може да доведе до експлозия от точки, но ако нещо не им се получи, не само, че ще започнат отначало, но и дори ще губят точки. Отново казвам, ако сте добър дипломат, бихте могли да залъжете противниците си. За съжаление, при мен няма как да се получи, защото стандартната стратегия вкъщи е с кодово название „Пребийте Деян, пък после ще му мислим“.

Заключение

Root е събитие. Всяка игра се усеща различно, дори и да играете с една и съща фракция. Тук всичко зависи от дипломатичните ви умения, защото дори и да сте най-красивият ум в стаята, тук има известно количество шанс от теглене на карти и рандъм ходове от новаци, които могат да ви прецакат плановете.

Тук няма детайлни пластмасови куулмини фигурки, но специално изработените мийпълчета вършат перфектна работа, която в синхрон с арта и тематичния геймплей създава запомняща се атмосфера, сътворяваща истории всеки път.

Предвид това, че обясненията са длъжки и това, че се изисква опит, за да знаете изобщо какво правите, най-добрият начин да играете играта е с ориентирани фенове. Това не е игра за веднъж-два пъти. Root изисква любовна игра и попипване тук-там, преди да пуснете език. Дайте й шанс и ще забележите, че дори да не е най-секси хита сред масата от зарохвъргачки, вие можете да изградите с Root една дълготрайна и ангажираща платонична любов.

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинален арт и тема
  • Тематичен геймплей
  • Асиметрични механики, които работят в перфектен унисон
  • Огромна преиграваемост
  • Вече има едно разширение, задава се и второ

МИНУСИ:

  • Играта блесва поне при трето изиграване
  • Обясняването на правилата трае поне 40 минути

Можете да се сдобиете с тази хитова игра от магазина на нашите партньори от Pikko Games.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*