понеделник, юли 24, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Pyramids – От строители на шарени некрополиси
Pyramids – От строители на шарени некрополиси

Pyramids – От строители на шарени некрополиси

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Iello е компания, която бълва леки, понякога детски, но в общия случай семейни игри с прости правила и сравнителна дълбочина, като за това, което ни предлагат.

Въпреки, че понякога механизмите им могат и да бъдат подложени на известна критика, то качеството на компонентите и визията определено лъхат стил.

Кутията отново е с познатия формат за Iello, ала Bibios, и също както в Biblios, нямате никакъв шанс да сложите протектори на картите, ако искате да ги поберете в иначе готиния инсърт/органайзер.

Всичко в Pyramids се базира на карти. Даже с изключение на маркера за първия играч, 5 плочки, листи за точки и няколко карти с референции, всичко останалото е един вид карти… и въпреки това всяка една карта е напълно уникална.

В Pyramids вие ще строите свой Некрополис, като в него ще изграждате три постройки – пирамида, обелиск и гробница.

Правилата на играта са доста прости на теория… но на практика забелязвам, че обясняването на точкуването отнема немалко време, поради факта, че всяка постройка има собствена система за точки, която няма нищо общо с другите две.

При пирамидите се стремите да имате еднакъв цвят камъни един до друг, при гробниците събирате цветове за мнозинство в края на играта, а при обелиските трябва да имате еднакъв цвят в колкото се може повече етажи. Освен това има и глифове, които ако отидат по местата си, носят също задоволителни точки.

Ей така се точкува.

Всяка карта може да се сложи навсякъде. Тя се състои от няколко камъка (от два до три) в най-различна комбинация от цветове, като в играта има пет цвята.

Какво и къде сложите в постройките си е от изключителна важност, а какво слагате в пирамидата си е направо критично. Понякога може да се случи така че и сами да се прецакате. Това се дължи на системата за взема на карти.

Ако сте играли Dream Home, ще ви е познато. Теглят се карти от тестето, докато на масата има толкова двойки от карти, колкото са играчите. След това по ред на номерата всеки си взема двойка и си строи постройки.

Чакайте малко! Не е толкова лесно.

На масата има пет плочки, които определят реда на вземане на карти, както и какво ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да построите. Колкото по-напред е плочката, толкова по-малко неща можете да построите.

Всяка плочка обаче задължително ви кара да строите пирамида, защото това е и часовника на играта. В момента, в който всеки е направил пирамидата си (с 4 карти основа), играта приключва.

В ръка можете да държите максимум една допълнителна карта, така че не можете да трупате големи избори. Често това да трябва да строите на две или три места не е толкова изгодно, защото се налага да използвате и трите карти за различни места, а вие може би искате да ги ползвате само за пирамидата.

Да, в Pyramids има решения, които на теория изглеждат агонизиращи, но ще откриете, че с течение на играта ще започнете да прежалвате една или друга карта.

Точкуването не е чак толкова елементарно, колкото да се схване за 5 минути, но лично аз го предпочитам така, защото прави всяка от постройките уникална. Не мисля да навлизам в конкретика, защото и на живо ми е трудно да обясня някои от тях, само ще го кажа така – Пирамидите със сигурност са центъра на играта (Заглавието, duh). При тяхното строене има най-голямо разнообразие, защото можете да гоните един много голям цвят, или пък да правите от всички цветове по малко. И двете стратегии са валидни и работят. Тествано е.

Строенето на гробници е изненадващата част, защото всеки си слага карти с лицето надолу с всякакви цветове, като в края на играта се дават доста точки за всяко едно мнозинство, а при равни (каквито често има), никой не взема точките. Казвам изненадваща част, защото не съм виждал някой да следи кой какво слага в гробниците, а и не мисля, че който и да е би се наел с тази непосилна задача като за такъв тип игра.

Обелиските са най… скучната постройка от трите, защото те са задължително условие. Не се строят трудно, но ако другите ги направят, вие почти нямате шанс да компенсирате.

Всъщност, това не е игра, в която можете да наблегнете на нещо и да пренебрегнете друго. Всички ще строите всичко, макар и с различно темпо. Цаката тук се крие в оптимизирането и грабването на правилните карти. Всяка карта, която не ви върши работа на практика ви вреди, защото губите ценен ход. А ходовете не са много. Точно 10 (в които ще строите от 1 до 3 карти).

Отрихме един физически „бъг“ в играта, който не знам дали е сложен целенасочено и въпреки, че може да ви звучи като чиста проба мрънкане, след всичките ми игри, все още досажда при обръщането на картите.

Картите в Pyramids се обръщат вертикално, а не хоризонтално. На гърба на картите има саркофаг. Ако го обърнете хоризонтално, по интуиция ще очаквате картата да покаже картинка в същата ориентация. Грешка! Ще ви покаже обърната пирамида. Не ми отнема от удоволствието на играта… ама е странно, бе!

Заключение

Pyramids продължава да допринася за страхотната 2017-та, в която излизат десетки отлични игри, макар и повечето от тях с лека или средна тежест.

Тази игра не може да се причисли напълно към „филър“ категорията, защото отнема около 40 минути, а и обясняването на точкуването може да бъде тегавко, особено сред мъгъли в настолните игри.

Въпреки това, мога да потвърдя, че след няколкото ми изигравния (основно с трима и четирима) играта определено остава в колекцията ми и както виждате от етикета, дори се вписва в моята лична топ класация.

Качеството на картите е добро, а артът, макар и минималистичен създава египетска атмосфера. Изборите са добри, решенията тежки, а ходовете изненадващо бързи.

Вярно е, тук нямате кой знае какви различни пътища към победата, но борбата за точните карти и оптимизирането им във вашия Некрополис създава напрежение и взаимодействие между играчите, което не е особено типично за подобен тип игра.

Препоръчвам силно!

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинално, макар и сложно точкуване
  • Трудни и интересни решения
  • Изненадваща интеракция за такъв тип игра, което се дължи основно заради напрегнатата борба за ред

МИНУСИ:

  • Сложно, макар и оригинално точкуване
  • Темата няма никакво значение
  • Продължава мааалко по-дълго, отколкото би ми се искало

Играта достигна до нас благодарение на шуробаджанаците ни от Pikko Games и ако ви харесва как звучи, можете да си я поръчате от там.

Купи: Pyramids

Източник на снимките: Pikko Games

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*