петък, февруари 23, 2018
Заглавна страница » Настолни игри » Black & White – военна игра с плочки за начинаещи
Black & White – военна игра с плочки за начинаещи

Black & White – военна игра с плочки за начинаещи

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Още отначало да кажа – аз не съм играч на военни игри. Никога не съм намирал особено привлекателни класическите военни игри. Множество токъни и кубчета се движат из карта, която изглежда скучно и тематично безинтересна за мен. А и до скоро не играех много игри за двама.

Има една друга група военни игри обаче, която винаги съм оставял някъде в страни от очите ми и мисълта, и сякаш не съм си позволявал да определям по какъвто и да е начин. Все едно съм знаел, че това ще са тип игри, които не само ще харесам, но даже ще заобичам. Засега съм играл само една такава игра, но определено мога да си се представя да играя и доста други игри от този тип… Говоря за военните игри с плочки / блокове. Говорим за блокчета – плочки, изправени нагоре. От тук нататък ще ги наричам плочки, въпреки че блокове е по-точно… но звучи тъпо. Също така и блокчета. 🙂

Пазарът е пълен с тях и най-големите представители са на GMT Games, водещи с Command and Colors системата. Все още не съм играл такива (въпреки, че Battlelore е с подобна механика) , но и това ще се случи. И то съвсем скоро.

Сега обаче ще говорим за едно малко бижу, което макар и да се отличава с много от системите на големите компании също предлага нещо ново и различно.

pic2210279

Black & White е военна игра с плочки /блокове на полската компания Bomba Games, която е съвсем от скоро на пазара. Всъщност, засега те имат само две игри – Black & White и Amber Route. Едната изключително хитра и елегантна, а другата… е Amber Route.

Темата

В някакво измислено средновековно–ренесансово-стийм пънк фентъзи, две фракции влизат във война. Няма тема. Просто абстрактна игра с плочки, карти и зарове. И както се досещате от заглавието – единият играч е с черните, другият е с белите. Целта е да съберете точки. Който пръв събере нужната сума – печели играта. Дали с изтрепването на противника или с контролирането на територия, всичко зависи от сценария, който изберете. Играта пристига с над 20 сценария с различен сетъп и няколко различни цели.

blac___white_06

 

Но… Деяне, артът?!

Точно така. Артът! Всички видове единици са изобразени на голям формат карти със страхотни илюстрации – детайлни, леко мрачни и привлекателни за окото.

Плочките са с добро качество, а стикерите, които се лепят върху тях са… в повечето случаи отлични.

Има три основни символа – пехота, конници и артилерия. Това, което играчът ще вижда от плочките на противника са точно тези символи. Тоест – той ще знае кога се бори срещу пехота, конник или артилерия, но няма да е сигурен срещу точно каква.

От другата страна плочката е изобразена конкретната единица. На черната армия всичко е ясно – различните видове единици са ясно разграничени и без да виждате предната част на плочката си можете да разберете дали е пехота, конник или артилерия.

blac___white_07

Следва единственото ми оплакване с тази игра – стикерите за белите единици. Всички символи са неясни, неинтуитивни и макар в измисления свят да имат някакъв смисъл и логика, то в процеса на игра, ако си нов в играта, е почти сигурно, че ще се объркаш кое беше какво. В наши игри се е случвало аз да напомням на собственика на армията дали някоя единица е конник или пехота. Защото аз мога да видя предната част, но той не. Задната част на белите плочки са символи от типа на скорпион, риба или пък лъв. След две – три игри ще свикнете, но препоръчвам ако играете с нов играч да му давате винаги черната армия – тя е лесна и интуитивна.

pic2375323_lg

Двете армии са много различни

Черната армия разчита на сила и удържане на позиции, докато бялата армия е по-мобилна, удря и бяга. Дори, черната армия използва допълнителни токъни. Сред нея има инженери, които могат да слагат плетове и да копаят окопи, а артилерията им може да подпалва цели региони или да пуска димна завеса.

pic2289968_lg

Лидерите!

Освен уникалността на армиите, всяка фракция има три лидера. При строенето на армия, играчите си избират един от тях. Всеки лидер има 4 умения. Едно, което може да ползва колкото пъти си иска и три, от които може да ползва едно веднъж на ход. Уменията на лидерите са крайно различни и ще насочат армията ви към определен стил на игра.

Строене на армията

 

Параванът

Параванът

В началото на играта се слага голям параван между двамата играчи и всеки тайно си строи армията. Има 20 точки, с които да си купи колкото и които иска единици. По-добрите струват по-скъпо, но пък евтините могат да бъдат много. Повечето от единиците имат специални умения от типа – щурмуване, стреляне на по-далеч, преминаване през иначе места, които не могат да се прекосяват и така нататък.

Играта

След като играчите си построят армиите, параванът се вдига и всички единици се намират на най-задната линия. По време на хода си, играчът може да активира 4 единици (или групи единици – ако са отряд на едно поле). Стандартните действия са:

  • Пехота – две движения или едно движение и бой на съседно поле (или стреляне на две полета)
  • Конници – три движения или до две движение и бой на съседно поле (или стреляне на две полета)
  • Артилерия – едно движение или стреляне на до 4 полета разстояние (но трябва да се хвърли зар за успешен изстрел)

blac___white_03

В момента, в който дадена единица направи действие, което трябва да докаже, играчът разкрива коя е единицата, като слага картата на масата. Тогава и противникът може да види каква е атаката, защитата, вида атака и специалните й умения.

Ако иска, играчът може да не прави стандартното умение на единицата, а нейното специално. Някои умения се използват често, а някои изискват специфична ситуация, в която може да се използват. Като например щурмът – трябва конникът ви да е на точно три право разстояние и никой да не му пречи, за да може да се засили и да удари някого. Това е трудно, но ако играчът успее, тогава бонусът към атаката е доста добър.

Сблъсъкът!

Това е моментът, който може да отблъсне част от вас. Битките се основават на зарове. Случайността играе голяма роля в Black & White. Да, можете да пласирате тактически единиците си, за да можете да маневрирате гениално и да накарате противника да попадне точно в капана ви, но ако хвърляте зле играете ще ви се изплюе в носа.

pic2375328_lg

За да ударите някого, хвърляте два зара. Вадите от по-големия по-малкия и получения резултат добавяте към атаката на единицата. Резултатът трябва да е по-голям от стойността на защитата на атакувания. НО! Ако хвърлите точно 7 (независимо от комбинацията), тогава правите критичен удар и автоматично уцелвате. НО! Ако хвърлите чифт, това е критичен фейл и автоматично си стреляте в краката. С други думи – пропускате.

Ако уцелите, противникът си завърта плочката на една страна – на задната страна на плочката е изобразен животът на единицата. Най-слабите единици имат две живот, най-силните – четири.

Без да обяснявам подробности като контраатака, отблъскване, избягване, печелене на точки, командни точки, област на влияние, модове и така нататък, мисля, че ви стана ясно. Единият играе четири активации, после другият игра четири и така докато някой не събере нужните точки.

В кутията има перфектно страхотни малки "джобчета" за плочките.

В кутията има перфектно страхотни малки „джобчета“ за плочките.

 

  Заключение

Black & White e невероятна лека военна игра, която се играе за около час. Не напряга много мозъка ви и имате ограничено количество единици, между които да избирате. Тоест, можете да планирате добре действията си и да нагласите тактически така армията си, че да можете да се възползвате оптимално от уменията им. Често ще се налага да движите единиците си, така че няма да зациклите с две-три единици на съседни полета и всеки ход просто да се млатят. А и трябва да внимавате, защото ако опонентът ви заклещи някъде, той може да докара артилерията си и да ви довърши с един изстрел.

Играта има усещане за шах, но с по-малко натоварване и по-вълнуващ геймплей.

Преиграваемостта е голяма, тъй като няма да използвате абсолютно всички единици всяка игра, а да не говорим за лидера, който ще промени тотално стила ви на военни действия.

Напомням, ако сте фен на военните игри, имайте предвид лекотата на геймплея, така че не я съдете заедно с големите й братя.

Ако не сте фенове на военните игри пък ви препоръчвам да пробвате тази бойна игра, защото ви предлага чудесен сблъсък между двама човека без да усещате, че правите тежки избори в историческа тематика.

Но може и да служи като интро към военните игри. Знам, че при мен послужи точно за това. Нещо, което Twilight Struggle не успя да направи (Да, знам, че са тотално различни!). Сега с нетърпение чакам да пробвам нови военни игри! Че и стари! Дайте ми военни игри!

Но тези „Джобчета“… ОХ! Как ме е яд!

 ПЛЮСОВЕ:

  • Бързи и динамични ходове
  • Голяма преиграваемост
  • Чудесни компоненти

 МИНУСИ:

  • Бялата фракция има неинтуитивни символи

Ще остане ли в колекцията ми?

  • О, да!
  • Засега
  • Не
  • О, не!

Защо?

  • Не съм сигурен за темата
  • Не играя често абстрактни игри
  • Не е чак толкова добра
  • Към моя дом пътува игра, която може и да я измести

Източник на снимките: Boardgamegeek.com, Bombagames.pl

Ако ви е харесала статията и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра! Дарение за сайта

 

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.