събота, февруари 24, 2018
Заглавна страница » Настолни игри » Ancient Terrible Things – голяма малка игра със зарове
Ancient Terrible Things – голяма малка игра със зарове

Ancient Terrible Things – голяма малка игра със зарове

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Хората сме ненаситни животни. Когато три дена поред ядем боб, започваме да се оплакваме я на жената, я на майка си, я на себе си, че ядем все едно и също. Когато на четвъртия ден в чинията ни вместо боб се появи азиатски фюжън, ние си казваме: „Какви са тия модерни глупости! Какво стана с добрия стар боб?“

Моят опит с Ancient Terrible Things е нещо подобно…

Ancient Terrible Things е лека игра със зарове в Ловкрафтовиден несериозен почти пародиен хорър стил. Особено очарователно намирам, че компанията изработила игра с такова име и тематика се нарича „Pleasant Company Games” (приятна компания).

Играчите влизат в ролята на изследователи сред дълбока и мрачна джунгла, които откриват древни артефакти сред гора от гадове и проклятия. Да… относно това.

Темата

pic1734172Първо – изобщо не е хорър. И го казвам като нещо положително. Да, илюстрациите са сравнително мрачни, но някак почти хумористични и пародийни. Дори мога да кажа, че почти всички карти са подходящи и за по-млада аудитория. Артът даже е повече от чудесен. Професионалните художници си личат отдалеч. Бих казал, че повече от 50 процента от маркетинговия успех на играта се дължи точно на този арт. Сигурен съм, че много от хората не само биха си купили играта само заради илюстрациите, но и биха я задържали дори играта да се окаже нищо особено.

Второ – тема… няма. В играта не се случва абсолютно нищо тематично. Имам предвид нищо. Единственото, което може да се определени като тематичност е може би пътуването ви с лодка до някой забравен храм и после минаването ви през търговския пост… Търговски пост на такова място? Това какво е – туристическа атракция, пълна с древни злини? …да, забравете за тема.

Добре де, то всички подобни игри са абстрактни и нетаматични. King of Tokyo, Viva Java Dice Game, Dice Town, Roll Through the ages и т.н. Нали така?

Преди да формулирам точно какъв ми е проблема, нека набързо ви разкажа как се играе.

Играта!

Лот ъф стъф!

Лот ъф стъф!

По време на своя ход, играч избира локация с предизвикателство (така ще ги наричам, въпреки, че буквално са „Схватки“) и се опитва да пребори това предизвикателство. Всяко предизвикателство носи точки. Ако успее да го премине, играчът взема картата с него и си я държи за края на играта. Ако не успее – взема „Terrible” токън, който може да му донесе от 0 до 3 точки минус в края на играта.

След това минава през един бърз пазар и се прибира. Следващият играч започва и така докато не свършат предизвикателствата или “Terrible” токъните.

Предизвикателствата  (Схватките/Encounter-ите)

(или къде изчезна бобът на геймърите)

Всяко предизвикателство показва минимума, което трябва да се постигне с хвърлянето на зарове. Това може да бъде всякаква комбинация. Примерно – 4 еднакви зара, но да са поне двойки и нагоре. Или пък 4 поредни… или 5 поредни! Всякакви комбинации.

Играчът хвърля петте базови зелени зара и проверява дали е успял. Ако не, той има право да хвърли още два пъти. Както Yahtzee тип игрите, нали? Запазваш и хвърляш пак? Грешка! Тук, ако искате да хвърлите отново, трябва да хвърлите ВСИЧКИ зарове. Не можете да запазвате. Но! Ако искате, можете да похарчите зелени „фокус“ токъни и колкото похарчите толкова зарове можете да хвърлите отново. Само че внимавайте, защото това хвърляне влиза в двете ви възможности (нещо, което бъркахме в първата ни игра).

pic2033018_lg

Или както е в играта – Encounters

 

Тази механика може да обърка повечето хора, които са свиканли със стандартната механика на Yahtzee игрите.  Уверявам, че ако излезете от комфортната си зона и дадете шанс, ще разберете, че не е толкова зле. Да, не е най-интуитивното нещо на света, но е опит за нещо различно. А и ATB е игра, която се развива около различните токъни и карти, които подобряват хвърлянията ви, така че са открили още един метод за вияение с тези „фокус“ токъни.

Сините "героични" карти

Сините „героични“ карти

Друг начин да влияете на заровете са сините „Героични” карти. В края на всеки ход допълвате до три, така че винаги ще имате такива. Това, в общи линии, са умения за еднократно действие. Всяка една има различна цена, която се плаща със сините „героични“ токъни. Картите ще ви позволят да промените някой зар на определено число или пък да хвърляте наново, или… да получите нови зарове.

Заровете

В играта има няколко типа зарове. Всички зарове са с отлично качествено и леко прозрачни. Може би едни от най-добрите компоненти в играта.

Яко, а?

Яко, а?

  • Зелени зарове – 5 на брой и се хвърлят всеки път, когато се справяте с предизвикателство

Всички други са бонус зарове, които се добавят ако играете определени сини карти или използвате предмет.

  • Сини зарове (героичните зарове) – 2 на брой. Те не могат да се хвърлят наново със зелени токъни, но можете да използвате сините токъни, за да вдигате цифрите, които се падат на тях.
  • Жълти зарове (късметлийските зарове) – 2 на брой. Когато хвърляте наново, за тях няма нужда да плащате зелени токъни. Всъщност никакви токъни. Тоест, ако имате само два зелени токъна – харчите ги и хвърляте двата зелени плюс жълтите (ако желаете, разбира се).
  • Червени зарове (паник заровете) – Тях не можете изобщо да ги пипате след като сте ги хвърлили, но пък хей – допълнителни зарове.

И това е играта – справяте се с предизвикателства или ги купувате с помощта на лилавите „куражлийски“ токъни, вземате си предмети и така докато не свършат картите. Междувременно има и разни допълнителни награди – ако имате комплект от еднакъв вид карти. Също така има допълнителни начини за печелене на точки дават и някои предмети.  Общо взето е това – лека игра със зарове в голяма кутия.

Заключение

Бях много развълнуван за тази игра. Наистина. Но се случи отново ситуацията с Run, Fight or Die. Явно заровете звучат по „яко“, отколкото в действителност са. Не ме разбирайте погрешно, харесвам мятането на зарове, но съм трудно задоволим в тази област. В моя дом има само една такава в момента – Viva Java: The Coffee Game: The Dice Game. Сякаш това е играта, която е уцелила точно мястото, подвизаващо се в претенциозния ми лигав геймърски вкус. Кратка, разнообразна, малка и с малко неща.

Ancient Terrible Things гърми на всичките тези 4 точки.

Кратка не е. Играта трае около час. Малко по-малко с двама и малко повече с 4. Това за мен е недопустимо за такъв тип игра. Ходовете на играчите могат да бъдат доста дълги. Няколко хвърляния на зарове, ползване на карти, на умения, на локации, събиране на токъни, харчене на токъни… и всичко това само за модифициране на няколко зара.

Разнообразна не е. Да, имате най-различни предизвикателства, да имате много сини карти и всякакви предмети, но… усещането ще си остава едно и също. Нищо не чупи правилата главоломно, нищо не къса атмосферата. Повечето игри със зарове имат същия проблем, но както вече споменах – ATB продължава дълго, за разлика от преиграваемостта й.

Малка съвсем не е. Не само кутията е сравнително голяма, но си е и баш бая тежичка. Когато ви предлагат тази игра, няма да очаквате лека игра, колкото и да ви обясняват, че това е обикновена игрица със зарове.

С малко неща? Пф… Всякакви тестета карти, купища токъни, огромна дъска. В повечето случаи не бих се оплаквал от това, но отново – за елементарна игра, сетъпа и прибирането е твърде досадно. Сякаш върху нещо просто са слагани и слагани слоеве… неща.

За финал мога да ви кажа, че играта не е за мен, но тя определено има своите фенове. Защото аз може и да не я намразих, но не беше и кой знае какво. Просто вълнуващото ми усещане се изпари още в средата на първата игра.

Наречете ме старомоден, но си искам добрия стар боб…

ПЛЮСОВЕ:

  • Свеж ктулувски арт… Да, знам как звучи!
  • Отлично качество компоненти
  • Различен поглед на стандартното Yahtzee тип хвърляне на зарове
  • Разнообразие в предметите и уменията….

 МИНУСИ:

  • … но не и на усещане
  • Твърде голяма за това, което е
  • Твърде дълга за това, което е
  • Това, което е

 Ще остане ли в колекцията ми?

  • О, да!
  • Засега
  • Не
  • О, не!

 Защо?

  • Мразя игри със зарове
  • Не е това, което очаквах
  • Не ми харесва темата
  • Нямам място на рафта

Играта можете да закупите от: BoardGames.Bg

Ако ви е харесала статията и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра! Дарение за сайта  

 Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.