вторник, март 19, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Cosmic Encounter – игра, която троши приятелства
Cosmic Encounter – игра, която троши приятелства

Cosmic Encounter – игра, която троши приятелства

Всеобятният космос – толкова просторен и величествен, толкова плашещо мистериозен и необятен, изпълнен с планети, черни дупки, звезди и други небесни тела, а защо не и с извънземни? Нима из тези хиляди галактики не може да съществува извънземна раса, скрита от човешките погледи и дори възприятия? Нима не е възможно някой ден тези извънземни да дойдат на нашата планета, стоварвайки чудно изглеждащите си кораби с трясък на повърхността върху някоя тучна ливада или пък напукана от ерозията скала? Но нека се върнем върху това, което знаем със сигурност.

Cosmic Encounter

Cosmic Encounter e настолна игра създадена от петимата американски дизайнери Bill Eberle, Jack Kittredge, Bill Norton, Peter Olotka и Kevin Wilson (игра с повече от трима дизайнери, защото това е римейк на много стара игра). В играта вие представлявате извънземни раси, които се стремят да създадат възможно най-бързо колонии в чужди планети, същевременно ревностно бранейки своите планети от чужди колонизатори. Играе се от 3 до 5 играча (като това се променя с включването на допълненията към играта) и едно изиграване приключва за час и половина до два часа (някои хора явно я играят доста бързо, пише един час на игра). Колкото до целта на играта, това е да имате космически кораби на различни планети (стартово започвате с 5 такива планети и трябва да се преборите да станат 10). Ще има съюзи и предатели, много напрегнати битки и неочаквани обрати. Целият космос е на ваше разположение, но не сте единствените, които искат да се възползват от това. Хайде да ви видим сега, колко сте добри на военни игри срещу извънземни!

Компоненти

В Cosmic Encounter има следните компоненти:

  • Книжка с правила
  • Warp
  • 5 маркерчета за колонии в различни цветове (по едно за всеки играч)
  • Hyperspace Gate (за построяване на мост между планетите)
  • 25 планети (по 5 на всеки играч)
  • 100 пластмасови космически кораба (по 20 на човек)
  • 50 големи карти с различни извънземни ( по мое мнение основната сила на тази игра)
  • 162 малки карти – 20 карти Destiny, 72 карти Cosmic, 50 карти Flare и 20 карти Tech
  • 42 Cosmic картончета
  • 7 Grudge картончета
  • Genesis планета
  • Картонче Lunar Cannon (Лунно Оръдие)
  • Картонче Prometheus (Прометей)
  • Алтернативна Filch Flare карта

Cosmic Encounter

Подготовка за играта

Warp-а се слага в центъра на масата и всеки играч си избира цвят за игра. Играчите взимат своите картончета за маркиране на броя колонизации и ги поставят на полето 0 на Warp-a.

Всеки взима космическите кораби от цвета който е избрал, след което от тестето карти Destiny се премахват излишните (махате цветовете които не участват в игра, ако сте 5 човека не махайте нищо).

Всеки взима две карти от тестето карти Flare и съответните карти на извънземни написани на картите. От двете извънземни всеки играч избира едно и го поставя с лицето надолу пред себе си, а другото изважда от игра. Всяко извънземно има определено ниво – със зелените се играе по-лесно от червените, но червените понякога дават повече предимства.

След като сте избрали извънземните си, всички съберете Flare картите които сте получили и ако са по-малко 10 общо, добавете толкова колкото не достигат. Ако не сте играли тази игра преди, по-добре не използвайте Flare картите за първата си игра (освен при избирането на извънземно, там са задължителни). Ако ще използвате Flare картите, добавете ги към Cosmic тестето и го размесете хубаво.

Всеки получава по 8 карти от Cosmic тестето които може да разглежда (но не и да показва на другите, все пак сте конкуренция), а останалите карти от тестето се слагат на достъпно централно място. Обръщат се карти от Destiny тестето докато не се падне цвета на някой от играчите – той ще е първи на ход за началото на играта.

Ход на играта

Всеки ход на играча представлява 7 стъпки: Regroup, Destiny, Launch, Alliance, Planning, Reveal  и Resolution. Това което играча може да направи по време на фазите е следното:

  • Regroup – ако имате жертви (пострадали кораби при битка намиращи се в Warp-а), взимате един от своите кораби там и го връщате в редиците си (на място където имате колония). Ако нямате колония обаче, кораба ви директно се слага върху Hyperspace Gate-а, надявайки се да превземе нещо или да договори взаимна изгода с някой от противниците си
  • Destiny – това са картите с вашите противници. Ако само една карта е останала неизиграна в тестето, добавете останалите и размесете преди да теглите. При изтеглянето на такава карта ще разберете срещу кого ще се изправите ( не е задължително да се биете постоянно за да ви се получат нещата, но за това малко по-късно). Има три вида знаци на Destiny картите – определен цвят, Wild или Special. При изтегляне на цвят директно се насочвате към дадения играч, освен ако цвета не е вашия. Ако това ви се случи, можете или да изтеглите нова карта, или да се опитате да си върнете колония на някоя от вашите планети (с вашия цвят) когато някой я е завзел.Ако ви се падне Wild, тогава си избирате какво да направите от описаните по-горе възможности (или си избирате играч към който да се насочите, или се опитвате да си възвърнете колония на собствена планета). А ако ви се падне Special, просто прочетете какви условия трябва да се изпълнят и това ще ви насочи автоматично към определен играч.
  • Launch – сега е време за екшън. Играчът избира от един до 4 кораба и ги поставя на Hyperspace Gate-a насочвайки някоя планета на играча, който му се е паднал при теглене на Destiny карта. Понякога може да имате случаи в които ви нападат на място където нямате никаква или почти никаква защита, но това не бива да ви плаши, в тази игра никога не се знае какво ще се случи след малко. След като целта е посочена е време да се събират съюзите и да става патакламата.
  • Alliance – В тази фаза нападащия играч казва кои играчи би искал за съюзници в евентуалната битка. Логично, не можете да поканите за съюзник играч, който след малко може да нападнете. След това защитника прави същото нещо – кани играчи за съюзници след което играчите трябва да решат какъв отговор ще дадат на тези покани. Движейки по часовниковата стрелка, всеки поканен за съюзник играч решава дали да помогне на някого, и ако да на кого. След като изкаже решението си на глас, ако помага на нападателя, поставя от един до четири космически кораба от своите на страната на нападателя ( върху Hyperspace Gate-а). Ако пък иска да сключи временен съюз със защитника, играча може да постави от един то четири космически кораба от своите на посочената от нападателя планета.
  • Planning – тук двамата играчи избират картите с които да играят. Ако защитника няма в ръката си карти приложими в битка, той може да махне всичките си карти и да изтегли 8 нови от тестето Cosmic карти. Ако това се случи на нападателя обаче, хода му приключва веднага и е ред на следващия играч.Картите за сблъсък са три вида – Attack, Morph и Ако и двамата играчи играят Attack карти, директно се пресмята изхода на битката. Както атаката, така и защитата числото на гледат числото на своята карта и добавят към него броя на корабите които участват в битката на тяхна страна. Вижда се кое число е по-голямо и съответната страна печели битката (при равенство битката печели защитата), след което се отива на следващата стъпка (Resolution).
    Aко един играч играе атакуваща карта, а другия играе Negotiate, тогава страната изиграла Negotiate автоматично губи битката и трябва да понесе последствията от това. Ако пък някой играч е изиграл Morph, тогава стойността на неговата карта се води еднаква като на неговия противник (при Negotiate имаме спогодба, при Attack имаме битка и всичко се смята както по-горе).
    При два резултата Negotiate нещата стоят по-различно – двамата играчи пряко участващи в битката трябва да се споразумеят за една минута. Това което могат да направят е да разменят карти от ръцете си и да позволят един на друг добавяне на колония в чуждата територия (съответно нападащия позволява на защитника и обратното, ако така са се разбрали). Ако не се разберат за минута, сделката пропада и нищо не се случва. Трябва да се разменят поне колонии или карти, за да има успешна сделка.
  • Resolution – Тук се решава изхода от сблъсъка. Ако победител е нападащия, всички защитни сили на планетата отиват в Warp-a, a всички атакуващи сили отиват на нападнатата планета (става въпрос за целите съюзи,ако има такива) и образуват колония там. Ако има кораби на играчи които не са участвали в битката на дадената планета, те остават там. Ако това е първата атака на атакуващия играч, той получава правото да нападне пак (тегли нова Destiny карта и т.н.).При победа за защитата нещата стоят по-различно – атакуващите сили отиват в Warp-a а съюзниците на защитника трябва да махнат корабите си от планетата му и да ги сложат някъде по своите планети. Като награда обаче взимат по една карта или взимат по един свой кораб от Warp-a и го прибират на някоя от своите планети, по едно действие от двете за всеки кораб с който са помогнали на защитата. Това дава някаква тактическа възможност поради възможността да комбинирате действията (ако сте дали повече помощ, разбира се)При успешна сделка, играча който е на ред може да направи още един сблъсък. При неуспешна такава обаче, всеки от двамата играчи трябва да махне по три от своите кораби и да ги сложи в Warp-a.Ако сте прецакани ( играли сте Negotiate, а другия ви е нападнал) утехата ви е, че за всеки кораб който сте изгубили по този начин, можете да вземете една карта от картите на нападателя си.

След приключване на Resolution фазата е ред на следващия играч да се опита да се добере до заветните 10 колонии (ако вие вече не сте го направили). Когато някой стигне до тези 10 колонии, играта приключва и съответния играч е победител в играта.

Cosmic Encounter

Моето мнение

Първо, тази игра не е за всеки. Ако хората с които играете принципно се сърдят лесно и после ги държи така дълго време, не играйте Cosmic Encounter с тях. В тази игра има много възможности да направиш мръсно на другите и в повечето случаи се налага да го направиш, за да победиш. Както във всяка типична военна игра – разделяй и владей. Също така, трябва да се отбележи колко хитро е измислена частта с Destiny картите – може да ви се наложи да се сблъскате с доскорошен съюзник, а случи ли се това вече нещата опират доста до блъф. Той може да ви нападне когато най-малко очаквате и точно този елемент на играта най-много хора не харесват – предателството. Ако обаче възприемете играта като чиста форма на забавление (защото все пак това е идеята на игрите), определено няма да сгрешите с тази игра. Има блъф елемент, има битки, има карти, има стратегия и тактика, красива е, със средно ниво на сложност и страшно много преиграваемост благодарение на 50-те карти с извънземни с уникални умения. Има много неща в тази игра които я правят добра. Малко е произволна при избирането на противник, но точно това я прави забавна и я разделя от сериозните военни настолни игри – никога не знаеш кой какво ти мисли.

Препоръчвам Cosmic Encounter на хора, които обичат малко по-сложните игри, но не биха отделили 6 часа или повече за такава. Усещането е достатъчно сериозно и може да се мисли много в играта. Или пък да не се мисли. Вие си решавате.

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Камен Цветанов

Казвам се Камен, програмист съм по професия и геймър по душа. През свободното си време се занимавам с най-различни занимания, преобладаващо играя футбол и свиря на китара, но напоследък настолните игри изместват всичко останало лека-полека. От една година те са ми най-силното хоби, като от известно време организирам хора за игри в Студентски град и си прекарваме весело заедно. Обичам да играя както с близки приятели и познати, така и с непознати, важното е да е весело и все пак… нека най-добрият победи!

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers