четвъртък, септември 24, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Chimera Station – Когато играчките не са само за децата
Chimera Station – Когато играчките не са само за децата

Chimera Station – Когато играчките не са само за децата

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Започваме откровено с най-отличителната част на играта, нещото, което гърми още щом отворите кутията, съмнителният маркетингов трик – сглобяемите извънземни.

В кутията ще откриете 4 цвята извънземни… по-скоро по няколко глави и крака от цвят.

Освен тях получавате още крайници – пипала, листа, щипки и мозък, които се щракват между краката и главата. Можете и да смесвате – извънземно с листа и мозък, или пък с пипала и щипки. Можете да бухате и два мозъка на едно място, ако искате. Как така извънземното носи мозъка си под главата? Ами как – нали е извънземно.

Всичко това изглежда като „gimmick”, ама не е. Всъщност върши страхотна работа, тъй като в тази игра (както подсеща и името „Станция Химера“) вие ще си сглобявате индивидуални извънземни.

И въпреки сладкия си вид, не се заблуждавайте – Chimera Station е сериозна геймърска евро игра, която се върти по-скоро в над средния диапазон, леко към тежкия.

Основната механика е поставяне на работници, или в случая – извънземни. Всеки играч има своя собствена раса, поне ако играете варианта за напреднали. Абе… играта така или иначе си е за напреднали, така че тук не одобрявам сейф зоната.

Механиките са много, нека си го изговорим още от сега. Няма смисъл да ви ги обяснявам.

В играта има тракове, подобрения, хитри ходове и комбота… много комбота.

Понякога ходовете ви могат да бъдат толкова вълнуващи, че само с едно действие да избълвате 10 минутен ход, в който сте обрали толкова точки, че трудно да ви настигнат другите. И най-вече да останат будни, тъй като даунтайма тук може и да бъде проблем.

В Chimera Station започвате с няколко сравнително очевидни избора, а местата за работници и възможностите растат с всеки един ход. След два-три рунда,главата толкова ще ви се замае, че ако страдате от каквато и да е форма на аналитична парализа, вероятно ще получите удар.

Какво да направя – да взема нов работник или да изтегля някой от дъската? Да си сложа извънземното на тази плочка, която ми дава ресурс, с който да купя ценна сграда, или пък да го вкарам в сграда, която ще ми отбележи зилион точки? Или просто да си ъпгрейдвам работника с нова част… НО КАКВА?!

Тези главоблъсканици са мазохистични за любителя на тежките еврота, защото ви позволяват да си оптимизирате ходовете и да пресметнете математическите уравнения за няколко рунда напред. Играта е стратегическа и можете да подходите по даден план, но заради начина, по който излизат сградите, никога не можете да бъдете сигурни, че няма да излезе нещо по-добро.

Дизайнерът на играта се е погрижил да има сочни и задоволителни ходове, особено с най-привлекателното място по дъската – строене на сграда. Тук, когато строите, сградата не само отива върху общата дъска, като в зависимост от това къде я сложите ще получите някакъв готин бонус, но дори имате право да я използвате още същия ход.

Допаминовите дози обаче не идват единствено от задоволителния звук на кликване на частите, но и от това, че всяка една част дава яко умение, което изглежда задължително. И още повече! Ако имате две еднакви части – получавате даже екстра бонус умение! И още повече! Ако сте конкретна раса, този бонус е дори по-голям.

И понеже играта e тежка главоблъсканица, не очаквайте да я изпраскате набързо. Това си е дълга игра, която ще си я влачите 2-3 часа.

Заключение

Chimera Station е една от най-добрите игри, които съм играл последните месеци и със сигурност влиза някъде в моя личен топ 50. Играл съм я няколко пъти вече и всеки път я усещам като различно преживяване. Да, визията може и да е сравнително детска, но геймплеят е завладяващ и ангажиращ. Той дава свобода за гениални ходове и удоволствие от задоволителни комбота.

Темата е оригинална, но нарочно не говорих за нея, защото не се усеща. Артът по сградите е дребен и не му се обръща внимание, а всичко, макар и да звучи тематично, ако се замислите, си остава чиста механика.

Все пак това е евро игра с работници и не можете да очаквате дълбока история. Атмосфера реално има, но да източите някакъв сюжет – едва ли.

Chimera Station е сравнително тежка игра и въпреки свежите и шарени части, не я препоръчвам за новите хора в хобито. Базовите правила не са сложни, но има толкова много сгради и умения, че постоянно трябва да се ровите из книжките за изясняване на символите.

Това е бижу, на което не му се обръщаше много внимание миналата година, а вече сякаш се забрави. Грехота, хора. Говорете. Говорете за Chimera Station! Това е заглавие, което не бива да се забравя.

ПЛЮСОВЕ:

  • Уникални компоненти
  • Вълнуващи и задоволителни ходове
  • Тактически и стратегически възможности
  • Безкрайни вариации от комбинации
  • Напрежение до самия финал
  • Цената е повече от разумна за това, което получавате

МИНУСИ:

  • Темата е оригинална, но не се усеща, заради безличния арт по сградите
  • Не особено интуитивна иконография
  • Предизвиква сериозна доза аналитична парализа
  • Шарените извънземни могат да подведат към по-лек геймплей, отколкото е всъщност

Ако все още мислите по въпроса, я цъкнете на бутончето отдолу и влезте в сайта на нашите партньори от Pikko Games и разгледайте по-подробно играта. Може пък и да си я купите. Не мисля, че ще съжалявате. 

Купи: Chimera Station

 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

2 коментара

  1. Цонко 'BigBoxLan' Цонев
    Цонко 'BigBoxLan' Цонев

    Аз ще дам различно мнение, макар че съм играл само веднъж (и надали ще я играя пак). Очаквах доста играта заради интересните на хартия механики. Обаче се оказаха голямо разочарование за мен, тъй като я смятам просто за един проточен luck-fest. За стратегия въобще не може да се говори, нито за баланс. Всичко зависи от в хода на кой играч излезнат счупените карти и дали той е готов да ги купи, както и кой ще успее да се добере до счупените ъпгрейди и сгради (включително command centres). Щипките са най-важния ъпгрейд и който успее да си насложи повече е много напред. Това е така, понеже има места и сгради които дават пъти повече точки (и ресурси) от всичко друго, съответно ако ги заемат преди теб може да отидеш там само с щипки. Ако ги блокираш от другите играчи с двоен работник или счупена карта още по-добре. Вероятно има доста хора на които играта ще допадне, но за мен е фрустриращо всички механики, планиране и избори да са незначителни пред късмета.

    • Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

      Съгласен съм, че има доза късмет със сградите, но за щипките не мога да се съглася. Играл съм я няколко пъти и всеки път се говореше за това, че различно нещо е най-силното. Веднъж щипките, веднъж мозъците, а последната игра бяха пипалата, защото дават възможност за такова хордване и комбота, че някои ходове са наистина счупени. Единствено всички сме на мнение, че листата са добри, но предимно в началото.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*