четвъртък, април 2, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Star Scrappers: Cave-in – Когато не ти личи, че ти е за пръв път
Star Scrappers: Cave-in – Когато не ти личи, че ти е за пръв път

Star Scrappers: Cave-in – Когато не ти личи, че ти е за пръв път

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Aко разгледате сайта на Hexy Studio ще откриете, че това е компания основно занимаваща се с производство на миниатюри и аксесоари за игри с миниатюри.

Cave-in е първата настолна игра на компанията и бих могъл със смелост да кажа – не си личи.

Играта е изпълнена с балансирани и добре изпипани чисти механики, като надгражда с някои оригинални концепции. Тези концепции не са твърде различни от това, което сте виждали, че да трябва специална нагласа. С малко думи – Cave-in е геймърска игра от очевидни геймъри.

Надзаглавието на играта е „Star Scrappers” Cave-in, но никой не го използва, като стане въпрос за играта. Star Scrappers е света, в който се развива действието на Cave-in, като се очакват скоро и нови заглавия да се пръкнат в този свят на космически миньори.

Темата не е нещо ново. Използвали са я и други игри, като една от най-очевидните препратки е Darkrock Ventures.

Това обаче няма никакво значение, защото темата е параван, въпреки страхотните илюстрации върху картите. Да, артът на играта е великолепен и може да ви създаде подходяща атмосфера, но геймплеят е изцяло механичен и трудно бихте могли да „изкопате“ тема тук.

Правилата на играта са толкова чисти, че трудно се забравят, ако сте играли отдавна, а и има достатъчно ясни карти с референции, за да можете да си припомните за секунди и да обясните на останалите как се играe … за около 5 минути.

В общи линии, Cave-in събира в себе си „събиране на комплекти“ и „управление на картите в ръката ви“, но има много повече дълбочина, отколкото бихте очаквали.

По време на вашия ход имате само няколко опции, но всяко едно ваше решение може да доведе до избухване на комбинативно действие и хитро приготовление за следващия ви, дори по-добър, ход. В Cave-in има вградено усещане за динамично развитие с всеки изминал ход, което може да се определи като изграждане на двигател.

Всеки има ръка от няколко карти и по време на хода ви вие можете да направите две от тези неща:

  • Използвате картите да си купите нови, по-силни, карти
  • Купувате артефакт със счупено умение за цялата игра, отново използвайки картите в ръката ви
  • Копаете скъпоценен камък, носещ ви точки (но и който може да се ползва като бонус, ако имате нужните артефакти)
  • Използвате някоя от картите в ръката ви за специалното й умение

Как, кога и точно с коя карта ще си направите действието обаче има огромно значение, защото в края на хода вие не губите изиграните карти. Вместо това – вие ги пренасяте във вашата „мина“, където картата най-отгоре е вашият лидер. Всяка карта има умение, което автоматично се използва в началото на хода ви.

След като свършите хода си, вие не си теглите нови карти. О, не. Тук идва оригиналната част. В играта няма толкова много карти. Вместо това, вие ще въртите едни и същи карти, което бих могъл да кажа – работи брилянтно.

Вместо да правите двете си действия от изброените по-горе – вие можете да „нападнете“ мината на друг играч… или дори вашата собствена. Това става, като започнете да вземате картите на въпросния играч отгоре надолу, докато в ръката ви има седем. Играчът чиито карти вземате обаче си прибира лидера в ръката.

Освен, че вие можете да искате неговите по-добри карти, има значение какъв е бил лидера на този човек, защото в зависимост от неговия цвят, вие си вземате съответна фигурка от този цвят. В края на играта, всяка събрана фигурка от лидери ви дава точки, и то не малко.

Вървят с Kickstarter версията на играта. Иначе са от картон.

Ако ви звучи като „take that”, не се притеснявайте – не е. Това е просто… заемане на чужди карти и смесването им с вашите. Съвсем лесно е друг играч да вземе вашите. Според мен тази механика работи отлично, защото по този начин вие можете да си правите сметката за ходовете не само според вашите карти, но и според ходовете на опонентите ви. Както казах – от геймъри за геймъри.

В тестето с картите има 6 фракции в 6 различни цвята. От всяка фракция има 4 вида карти със стойности от 1 до 4. Колкото е по-висока стойността, толкова е по-силна картата и толкова по-малко копия от нея има в тестето. Всяка  фракция специализира в различни неща – някои обръщат цветовете на картите, други се занимават с минирането на кристали, трети се буустват една друга. Комбинацията между различните фракции е толкова хомогенна, че решенията ви стават все по-сладки с всеки изминал ход. Врътката е, че всяка игра влизат само 4 от тези 6 фракции.

Артефактите в играта се купуват сравнително лесно и биха могли да ви насочат към определени стратегии. Всеки артефакт дава две умения, като вие си го подпъхвате в левия или десния крачол, в зависимост от това какво ви е нужно. Обикновено от едната страна ви дава допълнителен начин за точкуване, а от другата някакво счупено умение, което ще ви помогне в играта. Можете да имате колкото си искате артефакти, но не забравяйте, че не те са фокуса на играта.

Не говорих за минирането на кристали, но и там си е отделна мини игра. Всеки кристал е с различен цвят, който е свързан с определена фракция на картите, а кристалите от фракциите, които не са в игра се вземат с какъвто и да е цвят. Кристалите се подреждат в пирамидална форма (като картите), като има евтини кристали и скъпи кристали. Евтините дават по-малко точки – duh. Освен това някои кристали дават символ (но свалят точките на самия кристал), но ако съберете достатъчно символи, ще се счупите от точки.

Краят на играта се определя от скоростта и изборите ви спрямо тези кристали. Някои от кристалите задвижват трак, който ако стигне до края – играта завършва. Най-скъпите кристали почти винаги задвижват системата към финал. Като заговорих за финал…

Заключение

Cave-in е завладяваща малка игра с изненадващо количество комбинации и възможности за хитри ходове. Уменията често са смели и счупени (Йес!), но механиките на играта са толкова добре балансирани, че едва ли ще усетите, че някой има предимство. Точките идват от разнообразни места и никога не сте сигурни кой ще спечели до самия финал.

Да, темата е „все едно“ и е невъзможно да влезете в историята на света, което може би е причината повечето от компанията ми да не останаха чак толкова впечатлени от играта, колкото бях аз.

Илюстрациите и арт дизайна като цяло са изпипани до детайл, а правилата са толкова ясни, че няма да имате нужда от книжката за странни въпроси. Единственото нещо, което ще ви липсва на масата като референция са точките, които събраните символи от кристалите дават… но и те се запомнят след една игра.

С други думи – Cave-in е прекрасна лека геймърска игра, която завършва за под час и предлага огромно разнообразие от решения и обрати, като гарантирам, че всяка една игра ще ви бъде различна. Препоръчвам с две ръце и я слагам в BBG Top игри от раз.

ПЛЮСОВЕ:

  • Великолепен арт дизайн
  • Интуитивни правила
  • Бърз и динамичен геймплей
  • Експлозия от оригинални и задоволителни комбинативни ходове
  • Всяка фракция се усеща напълно различна
  • Огромно разнообразие
  • Една от фракциите е базирана на Пришълецът

МИНУСИ:

  • Темата не се усеща. Играта е изцяло механична.

В ТАЗИ ИГРА ИМА ЛИ КТУЛУ? (нова графа)

  • Да

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*