- Blood on the Clocktower – Събитие в социалните игри - март 27, 2023
- Страната на чудесата – Българският Dixit? - декември 14, 2022
- Tabannusi: Builders of Ur – За феновете на екселски таблици - януари 24, 2022
Започваме откровено с най-отличителната част на играта, нещото, което гърми още щом отворите кутията, съмнителният маркетингов трик – сглобяемите извънземни.
В кутията ще откриете 4 цвята извънземни… по-скоро по няколко глави и крака от цвят.
Освен тях получавате още крайници – пипала, листа, щипки и мозък, които се щракват между краката и главата. Можете и да смесвате – извънземно с листа и мозък, или пък с пипала и щипки. Можете да бухате и два мозъка на едно място, ако искате. Как така извънземното носи мозъка си под главата? Ами как – нали е извънземно.
Всичко това изглежда като „gimmick”, ама не е. Всъщност върши страхотна работа, тъй като в тази игра (както подсеща и името „Станция Химера“) вие ще си сглобявате индивидуални извънземни.
И въпреки сладкия си вид, не се заблуждавайте – Chimera Station е сериозна геймърска евро игра, която се върти по-скоро в над средния диапазон, леко към тежкия.
Основната механика е поставяне на работници, или в случая – извънземни. Всеки играч има своя собствена раса, поне ако играете варианта за напреднали. Абе… играта така или иначе си е за напреднали, така че тук не одобрявам сейф зоната.
Механиките са много, нека си го изговорим още от сега. Няма смисъл да ви ги обяснявам.
В играта има тракове, подобрения, хитри ходове и комбота… много комбота.
Понякога ходовете ви могат да бъдат толкова вълнуващи, че само с едно действие да избълвате 10 минутен ход, в който сте обрали толкова точки, че трудно да ви настигнат другите. И най-вече да останат будни, тъй като даунтайма тук може и да бъде проблем.
В Chimera Station започвате с няколко сравнително очевидни избора, а местата за работници и възможностите растат с всеки един ход. След два-три рунда,главата толкова ще ви се замае, че ако страдате от каквато и да е форма на аналитична парализа, вероятно ще получите удар.
Какво да направя – да взема нов работник или да изтегля някой от дъската? Да си сложа извънземното на тази плочка, която ми дава ресурс, с който да купя ценна сграда, или пък да го вкарам в сграда, която ще ми отбележи зилион точки? Или просто да си ъпгрейдвам работника с нова част… НО КАКВА?!
Тези главоблъсканици са мазохистични за любителя на тежките еврота, защото ви позволяват да си оптимизирате ходовете и да пресметнете математическите уравнения за няколко рунда напред. Играта е стратегическа и можете да подходите по даден план, но заради начина, по който излизат сградите, никога не можете да бъдете сигурни, че няма да излезе нещо по-добро.
Дизайнерът на играта се е погрижил да има сочни и задоволителни ходове, особено с най-привлекателното място по дъската – строене на сграда. Тук, когато строите, сградата не само отива върху общата дъска, като в зависимост от това къде я сложите ще получите някакъв готин бонус, но дори имате право да я използвате още същия ход.
Допаминовите дози обаче не идват единствено от задоволителния звук на кликване на частите, но и от това, че всяка една част дава яко умение, което изглежда задължително. И още повече! Ако имате две еднакви части – получавате даже екстра бонус умение! И още повече! Ако сте конкретна раса, този бонус е дори по-голям.
И понеже играта e тежка главоблъсканица, не очаквайте да я изпраскате набързо. Това си е дълга игра, която ще си я влачите 2-3 часа.
Заключение
Chimera Station е една от най-добрите игри, които съм играл последните месеци и със сигурност влиза някъде в моя личен топ 50. Играл съм я няколко пъти вече и всеки път я усещам като различно преживяване. Да, визията може и да е сравнително детска, но геймплеят е завладяващ и ангажиращ. Той дава свобода за гениални ходове и удоволствие от задоволителни комбота.
Темата е оригинална, но нарочно не говорих за нея, защото не се усеща. Артът по сградите е дребен и не му се обръща внимание, а всичко, макар и да звучи тематично, ако се замислите, си остава чиста механика.
Все пак това е евро игра с работници и не можете да очаквате дълбока история. Атмосфера реално има, но да източите някакъв сюжет – едва ли.
Chimera Station е сравнително тежка игра и въпреки свежите и шарени части, не я препоръчвам за новите хора в хобито. Базовите правила не са сложни, но има толкова много сгради и умения, че постоянно трябва да се ровите из книжките за изясняване на символите.
Това е бижу, на което не му се обръщаше много внимание миналата година, а вече сякаш се забрави. Грехота, хора. Говорете. Говорете за Chimera Station! Това е заглавие, което не бива да се забравя.
ПЛЮСОВЕ:
- Уникални компоненти
- Вълнуващи и задоволителни ходове
- Тактически и стратегически възможности
- Безкрайни вариации от комбинации
- Напрежение до самия финал
- Цената е повече от разумна за това, което получавате
МИНУСИ:
- Темата е оригинална, но не се усеща, заради безличния арт по сградите
- Не особено интуитивна иконография
- Предизвиква сериозна доза аналитична парализа
- Шарените извънземни могат да подведат към по-лек геймплей, отколкото е всъщност
Ако все още мислите по въпроса, я цъкнете на бутончето отдолу и влезте в сайта на нашите партньори от Pikko Games и разгледайте по-подробно играта. Може пък и да си я купите. Не мисля, че ще съжалявате.