събота, февруари 24, 2018
Заглавна страница » Настолни игри » Talon – космическа игра с миниатюри… без миниатюри
Talon – космическа игра с миниатюри… без миниатюри

Talon – космическа игра с миниатюри… без миниатюри

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Игрите с миниатюри никога не са ме привличали. Това основно се дължи на сложните и абстрактни системи, с които ти отнема твърде дълго време да направиш дори едно движение. Не че има нещо лошо в това, просто липсата на подобна динамика за мен е изпържване на темата. Другата причина е, че обикновено тези игри имат нужда от сериозна инвестиция и отдаване, за да може човек да се наслади достатъчно ефективно.

Когато разглеждах Talon веднага разбрах, че това би била чудесна игра за хора като мен, които винаги ги е било страх да се пробват с игрите с миниатюри. Да поясня, в Talon няма миниатюри, но цялостното усещане е подобно. И други игри са правили подобно нещо, една от най-популярните е Warhammer Discwars. Разбира се, това ви го казва човек, който не е играл игри с миниатюри, така че може и да не разчитате на сто процента на това изказване.

Talon е голяма игра и може да се говори много за нея, така че ще избягвам многодумието.

581

Тематично Talon се развива в света на друга игра от GMT – Space Empires 4x. За разлика от нея обаче, Talon се концентрира върху конкретна тясна тактическа космическа битка между две фракции.

Светът и историята са дълбоки и развити до детайл, така че ако някой се интересува, може да зачете с интерес за застрашаването на Земята от досадната Талонска империя.

Първото нещо, което ще забележите след като отворите кутията на играта са огромното количество ламинирани плочки. Това са корабите, които симулират миниатюри. Ламинирани са, защото ще пишете по тях с маркер. За тези от вас с ОКР (обсесивно-компулсивно разтройство) GMT предоставят малък на брой листи, върху които можете да пишете. Ако ще ползвате тях ви препоръчвам първо да си ги ксерокопирате, защото са само няколко. Може би дори самите GMT искат да ви побутнат да не ги ползвате. Ако е така, ги разбирам напълно.

20160404_204912

За мен писането върху плочките е не само интуитивно, но направо задължително. Нанасят се статистики и се отчитат различни таблици, което прави играта визуално динамична. Ако ползвате хартиените таблици, всичко би се забавило.

Второто нещо, което ще забележите в кутията са двата тежки борда с обширен космос. Единият е просто двойно по-голям от другия. Само той заема цялата ми маса. Малкият се ползва, за да може да се удължи картата, ако някой кораб вземе, че излезе от ограничения космос. Тогава се добавя мъника. Ако и от него излезете, играта предоставя механика, в която да се симулира движение из космоса.

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

Разбира се, можете да ползвате двата борда и в собствени сценарии, но за това след малко.

Talon се продава като игра за от двама до шест, но в основата си е игра за двама. В играта има само две фракции и начинът за игра за повече от двама е като се разпределят корабите по равно между съотборниците. Е… в някои сценарии може да се биете и срещу кораби от собствената си фракция, така че окей, може и да бъде прилична с повече от двама. Просто аз не съм я тествал по този начин.

Второто нещо, с което се рекламира из медиите е достъпността. Я по-леко, GMT! Нека си изясним нещо. Играта Е достъпна, но  този термин може да се използва само за хора, които биха направили аналогия с други ваши игри. Вече съм насъбрал известен брой под мишницата си и наистина мога да потвърдя, че е една от най-леките им игри. Но „лека“ по принцип? Не мисля.

Правилата, макар и адвокатски написани (типично за GMT), са сравнително интуитивни. Мисля, че всеки геймър би ги схванал сравнително бързо, а основната система ще се стори позната на тези от вас, които са играли P500.

Принципът е следният. Всеки кораб има три основни статистики. Сила, Движение и Завиване. Всяко едно от тези неща започва с определена стойност в началото на играта и често ще се променя по време на геймплея. Тези три неща се записват върху кораба. Колкото е по-високо числото за сила и движение, толкова по-добре. Числото за Завиване обаче действа по обратен начин. Колкото по-малко, толкова по-добре.

pic2265323_lg

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

На специално табло, което служи и за Reference ще откриете таблица с буквите от A do F. Това са шест „импулса“, които се случват един по един. Когато се извършат, рундът свърша и могат да се направят някои опреснителни неща.

Във всяко поле на всяка буква има различни числа от 1 до 6. Колкото по-високо е числото, толкова по-често се среща. Например 6 се среща под всяка буква, докато 1 само под F.

Започва се от А и се гледа кой има числото, което пише отдолу. В зависимост от инициативата, играчите с 1 извършват или движение или получават точка действие, или в някои случаи – и двете (Движение или Сила).

Движението е задължително и се следва посоката на кораба. Корабът се мести точно едно поле по картата. Малко по-особената част от играта е завиването. В зависимост от числото ви за Завиване, вие можете да завиете чак, когато сте се движили толкова, колкото показва това число. Тоест, по-маневрените кораби ще имат по-ниски стойности.

Това движение, често ще води до сблъсъци, като няма проблем ако влезете в поле с противник, но ако се ударите в някакво препятствие или пък друг свой кораб, тогава се поемат някакви сериозни щети.

Ако получите точка действие, можете да правите всякакви неща – от изнасяне на кораба, през кражба на инициативата (която е критично важна)и купуване на допълнителен щит, зареждане на оръжие, до използване на специални умения на кораб и други подобни неща.

След всяко действие или движение, можете да стреляте с кораба си, ако виждате противник и сте си заредили оръжие. Върху самият кораб имате тракове с различни оръжия, които се зареждат по малко автоматично всеки ход, както и допълнително, ако ползвате действия. Щом ги изстреляте, те се изтриват (може и с пръст) и са готови отново да отбелязвате с маркер върху тях. Битките се извършват с нещо, което е сравнително стандартно за GMT – зарове и таблици.

След определен брой рундове или след като някой е изпълнил конкретната си мисия спрямо сценария, който играете, играта свършва.

Сега е моментът да поговоря за една от най-силните черти на игрите.

Играта е безкрайно модулна

pic2933760_lg

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

Типично за GMT, играта пристига с допълнителна книжка със сценарии. Можете да играете който искате от 12-те, като първите няколко са простички – абсолютно открит космос, в който имате конкретни базови кораби и целта ви е да се изтрепете. Следващите стават все по-интересни, като се добавят най-различни полета – планети, съзвездия, черни дупки, червееви дупки и всякакви други неща. Освен това мисиите ви са по-интересни и асиметрични. Да не говорим, че корабите, с които ще играете ще бъдат по-разнообразни и гъвкави.

Ако искате, можете да съставите собствен сценарий, като си избирате кораби. В тази игра това не е толкова сложно, както в други подобни. Сетъпът е изключително елементарен. Просто пльосвате няколко полета и си изграждате космическа флота.

Ако искате да бъдете още по-ангажирани, можете да играете кампания, куп Battle модове, както и един по-специален Empire War мод, който пристига със собствен борд. Можете освен това да използвате и нещо, което се нарича Lifetime Score, като след всяка игра си записвате разни статистики по определена схема.

О, да, ако притежавате Space Empires 4x можете да комбинирате двете игри.

Каквото и да изберете, на всеки мод е обърнат специално внимание, така че е не просто нещо, което да се ползва само като реклама.

Сега е време да поговоря за любимата ми част от играта!

Корабите!

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

Усещането за огромно разнообразие от кораби се дължи не само на количеството различни кораби, но и на тяхната уникалност. Въпреки, че в играта има само няколко различни вида оръжия, самите кораби действат по напълно уникален начин. Някои кораби разчитат на маневри, докато други се движат бавно, но могат да ви надупчат кораба за един ход. Други кораби пък се движат в комплект и кръжат около базата си. Има плочка с космическа база, която може само да се върти, но дава различни команди като се активира. Има кораби, които носят други кораби, както такива, които изстрелват свръх оръжия. Всеки един е фрашкан със статистики, които за щастие се следят изключително лесно, защото са върху самата плочка и просто запълвате или изтривате с маркер я щитове, я оръжия, я специални умения.

Това че корабите са толкова различни засилва тактическите решения, свързани с комбиниране на различните кораби. Да, ако играете фиксирани сценарии, вие имате предварително заложени конкретни кораби, но ако съставяте свои, тогава изборите ви са толкова отворени, че вероятно строенето на космическа флота ще ви отнеме повече време, отколкото самата игра.

Което ме напъва към моите напълно субективн…

Мрънкания

Според рекламата, това трябва да е бърза тактическа битка, и въпреки, че самият геймплей може да е доста бърз (с изключение на първата ви игра), тематично битките може да изглеждат доста тромаво.

Всичко в играта се концентрира около правилното пласиране на вашите кораби и прецизното ви планиране за следващите няколко хода. Като сложите борда на масата ще си помислете, че ще се гоните цял ден из необятния космос, но реално през повечето време ще кръжите и въртите като мухи без глави около себе си, за да се окажете в най-изгодната позиция срещу противника. Той обаче ще прави същото, от което следва, че през по-голямата част всичко ще прилича на двама млади тийнейджъри, които за първи път се качват в раздрънканите Чавдарки на бащите си и се пускат по калния селски хълм, като се опитват да избягват огромните кратери с помощта на огромните и ръждиви скоростни лостове, но разбира се, както във всеки добър Киану Рийвс филм, управлението на такова чудо, което няма спирка е под всякаква критика.

Да, след няколко игри ще схванете как работи движението на корабите и вероятно ще задобрите (което води до изключително предимство на опитните играчи с играта над новаците), но не мога да се отърся от усещането, че през цялото време ние просто се опитваме да се наместим така че дори да има смисъл да пробваме да стреляме.

Това, разбира се, не е минус, защото е тематично и вероятно напълно вярно и оправдано, просто аз очаквах да има повече „пиу-пиу“, а не толкова „Ръц, задна, опаа, на втора, хоп в страни, айде изнасяй!“.

Заключение

Talon е изключителен хит. Разбирам защо толкова време стоя на първо място в buzz класациите на BGG за нови и горещи заглавия. Играта носи усещане за тактическа битка с минатюри и в интерес на истината, липсата на миниатюри по никакъв начин не влияе на преживяването. Вероятно дори помага, защото плочките с корабите са съвсем интуитивни и практични. По тях пишете и триете през цялото време, за да следите статистиките по най-лесния възможен начин.

След като я опознаете, играта ще ви бъде сравнително бърза за такъв тип (час-два, зависи от сценария). Огромното разнообразие от кораби и модове ще ви държи влага с години. Това даже е заложено в правилата под формата на система за „Доживотно отбелязване на точки“. Въпреки това съм сигурен, че ще поизлязат някакви разширения за играта. Да, това не е нещо съвсем стандартно за GMT, но Talon има толкова силен отзвук, че ще е грехота да не го направят.

Това е моята първа игра от този вид и може да се каже, че въпреки съвсем позитивното ми отношение към нея, аз виждам защо никога не съм навлязъл в този жанр. Тактическа игра с пуцане на космически кораби звучи чудесно, но дълбочина на решенията и самият принцип на повече позициониране, отколкото стреляне, за мен не е толкова вълнуващо. Отново, това не е минус, защото наистина в играта има страхотни филмови моменти, като например когато изпратите малкото си корабче на самоубийствена мисия и то гръмне в средата на флотата на противника, което предизвика верижна реакция от гърмежи на чуждите кораби, или когато ви гони преследваща ракета и вие направите рязък финт, с който да можете да я унищожите. Да, има ги тези моменти, но те са много малка фракция от цялостния геймплей. През по-голямата част вие ще се дебнете и кръжите един наd друг. За повечето хора, особено тези, които се кефят на игрите с миниатюри това би било страхотно, за мен обаче тoва дърпа преживяването ми леко назад.

Бих ли играл отново играта? О, да! Особено сега, когато я познавам. Това за мен една от най-добрите тактически игри за двама ли е? Е, като се има предвид, че не съм играл чак толкова много… пак бих казал не.

Мисля, че най-добрият начин по който Talon се играе е от хора, които я цъкат на редовна база и такива, които обичат да си мерят, да кажем, оръжията. Това са хората, които ще я оценят истински. В моят дом, аз усещам, че играта ще потъне в прах. Ето това е истинска грехота.

ПЛЮСОВЕ:

  • Усещане за игра с минатюри, без да има минатюри
  • Интуитивни и оригинални механики
  • Всеки кораб се усеща и играе напълно различно
  • Доживотно разнообразие от модове

МИНУСИ:

  • Твърде голямото внимание към правилното позициониране отнема от реалния екшън
  • Някои хора не обичат да пишат върху компонентите си (а листите за статистики са непрактични)

Можете да очаквате скоро играта да се появи на българския пазар, но дотогава ви препоръчвам да посетите сайта на производителите и да си пощъкате там.

GMT Games

 

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.