четвъртък, ноември 23, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Progress: Evolution of Technology – прогресивно дълбока игра

Progress: Evolution of Technology – прогресивно дълбока игра

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

progress_evolution_of_technologyПроизводител: NSKN Games

Дизайнери: Андрей Новак, Анишка Копера

Тип игра: игра с карти

Играчи: 1- 5

Времетраене: 45-90 (реално 90-240)

 

 

Progress е успешен проект от кикстартър. Твърде успешен. Толкова успешен, че в играта са включени цели три разширения! Дали количеството оправдава качеството обаче? Да. Дали това е страхотна игра? Да. Дали е игра, която мога да извадя всяка вечер? Не. Дали не прекалявам с тъпите въпроси? Да.

 Progress: Evolution of Technology е картова игра, в която играчите развиват собствени цивилизации с помощта на технологии. Всъщност, в играта няма нищо друго освен технологии. Все пак това й е името.

Сигурно сте играли видео игри, в които развивате различни умения, политики и технологии в дървовидна структура, за да можете да утилизирате цивилизацията си по-добре. Е, ако трябва да се повторя с други по-известни от мен ревюъри (ужасна дума, май си я измислям) – Progress е всъщност едно огромно технологично дърво. Само това и нищо друго.

Звучи просто? Защото е просто. Но просто ли е? Не.

Искам да кажа, че правилата са прости, но играта е тежка. Нека го кажа от сега – това е игра за геймъри. Нека не се заблуждаваме, ако извадя Progress на събиране с нови играчи или дори с хора, които знаят какво представляват игрите, но не са твърде опитни…  повярвайте ми, те ще изтичат с писъци от апартамента!  (но ще трябва да ме изчакат пред асансьора, защото е с чип).

В Progress има доста познати неща, но едновременно с това и някои иновативни елементи, които са достатъчно отличителни, че да направят играта уникална.

Бърза и стегната игра, в която след много преигравания ще научите как технологиите са еволюирали от колетото до телевизията! – BigBoxTyr

Целта на всеки играч е да направи най-много точки за определено време. Когато някой направи известен брой от най-скъпите и най-развити технологии играта мигновено свършва. Просто така. Без шанс за обрат, без възможност за ответен удар. Каквито и планове да сте си правили за вашия рунд – бройте си мижавите точки и не мрънкайте! Това рязко приключване на играта може да подразни някои (всъщност ГО прави), но повярвайте ми, това е част от чара. Вие можете да предвидите кога се задава края, можете дори и да помогнете това да се забърза. Можете и да задържите в ръката си всички карти, нужни това да се случи. Ако следите внимателно какво правят другите и към какво се целят, трябва да нагласите стратегията си и да забавите малко темпото или пък обратно – да спринтирате към финиша. Защото в известен абстрактен и извратен смисъл, бих могъл да нарека тази игра „racing” (състезателна за бързина) игра.

Стига увъртане, какво има в кутията?

  • Много карти
  • Токъни с ресурси
  • Още малко карти
  • Лични табла на играчите с умения
  • Централно табло с три писти, по които ще гледате да сте най-добри, но няма да можете
  • Още малко карти
  • Големи листи за всеки играч с цялото технологично дърво
  • Кубчета и токъни
  • няколко карти

 Въпросните прости правила

(в петък ще качим и видео с обяснение за правилата)

Всяка карта представлява определена технология. Играчите започват с няколко карти в ръка и всеки ход, те се опитват да правят колкото се може повече технологии. Технологиите обаче имат цена. Тя може да се плати или с токъни (които не се изхвърлят, а се използват само веднъж на ход), с които ще се сдобивате по време на игра, или с други карти (подобно на Race for the Galaxy), или с нищо – ако вече имате нужното изискване (като в 7 Wonders).

Севън уондърс на стероиди … не, на амфетамини, но първо трябва да си ги откриете в съответната технология! – BigBoxCurlyLocks

Картите могат да ви дадат различни бонуси – ресурси, умения, движение по централното табло, точки или няколко от тези неща наведнъж. Някои карти са изискване за други карти. Често картите няма да ви дават много добри бонуси, но са изискване за някоя много добра технология. Доста боли като си пропилеете действието да си направите уж безполезна карта, но после …шом най-сетне избухнете с тази пуста „Философия“, която ви качва действията с едно… Ох, вуйчооо!

По време на вашия ход, можете да направите две действия. Можете да направите едно и също действие два пъти.

Действията

  • Да построите технология като платите съответната цена или ако вече имате нужното изискване. Това става като просто сложите картата пред себе си.
  • Draw. Да теглите три карти, но ако го направите, това трябва да ви е последното действие. Тук трябва да се отбележи, че можете да теглите както от тестето на определена епоха, така и от дискарда (изхвърлените карти) на тестето. Така че е важно да се следи кой какво изхвърля.
  • Shuffle and Draw. Да смесите тестето с неговия дискард и после да теглите една карта от горе.
  • Quick Draw. Просто да теглите най-горната карта от някое тесте или дискард.
  • Development. Можете да поставите технология в развитие. Това е едно от най-оригиналните неща в играта. Когато искате да направите дадена технология, но не можете или не искате да платите цената й, можете да я поставите в развитие. Слагате картата на масата и върху нея поставяте 4 черни кубчета. От тук нататък в началото на хода ви, вие махате едно черно кубче. Когато махнете и последното кубче, технологията влиза в игра и се изпълнява ефекта й. (вземате съответните бонуси). Хитрата част на това умение е, че дори и под развитие, картата може да се използва и като изискване. Тоест, ако някоя карта ви изисква точно тази технология, можете да си я сложите на масата безплатно. Така в един ход можете да си сложите в развитие някоя много скъпа карта и с второто действие да си сложите още по-скъпа карта, която има за изискване първата.

Уменията

Всеки играч получава табло с умения. Таблата са с малки дупки, където се слага кубче от цвета на играча, за да се отбелязва нивото на дадено умение. (като в Clash of Cultures).  Конкретни технологии вдигат нивата на конкретни умения. Затова когато играч реши да вдига определено умение на по-високо ниво, често се случва така че да се развива е в определена част на дървото. Какви са уменията?

  • Hand size.  Размер на ръката. Това представлява броя на картите, които всеки играч може да държи в ръка. В края на хода си, той трябва да изхвърли карти, за да си стигне до това ниво. В началото, човек започва с размер от пет карти, може да стигне до осем.
  • Draw. Теглене на карти. Това умение ви позволява да вдигнете броя на картите, които теглите по време на действието „теглене на карти“ до максимум шест.
  • Shuffle and draw. Това умение ви позволява да вдигнете броя на пътите, в които можете да ползвате това умение с едно действие. ВАЖНО! Умението не вдига броя картите, които теглите, а броя на пътите (каква хубава дума – пъти). Тоест ако вдигнете това умение до 3, можете да разбъркате три пъти което искате от тестетата, а може и двете. След всяко разбъркване, теглите по една карта.
  • Quick Draw. Бързо теглене. Това увеличава броя на картите, които можете да теглите с действието „Quick draw”, като на първо ниво теглите просто една карта, на второ теглите 3 и изхвърляте 1 от тях, а на последно – теглите 5 и изхвърляте 1.
  • Actions. Действия. Най-важното умение, към което всички винаги се стремят. Това умение вдига броя на действията, които играчът може да извърши всеки ход. На първо ниво са две действия, а на последно – цели пет! Технологиите, които увеличават умениеро „Действия“ са ограничени, така че играта често изглежда като състезание към тези технологии. Често ли казах? Исках да кажа – ВИНАГИ!
  • Development skill. Умение за развитие. На първо ниво, това умение ви позволява да имате само една технология, която в момента се развива (тоест да сложите 4 кубчета върху нея). На последно ниво, вие имате право на 4 такива карти, които да се развиват по едно и също време.
  • Research skill. Умение за проучване. На първо ниво, това умение ви позволява да слагате 4 кубчета върху карта, за да я развиете. На последно ниво, развивате технологии само с две кубчета – тоест за два хода!

Гигантското дърво с технологии

Това е най-ценното нещо, което играчът трябва да следи във всеки един момент. Без технологичното дърво… играчът няма да знае какво прави. Когато за пръв път играхме играта в TIC Con в Румъния (представена от самия дизайнер на играта Андрей Новак), ние играхме Progress без тези листи с дървета. Странното беше, че играта много ни хареса, въпреки че наистина не знаехме какво правим. Правихме технологии без да имаме идея до къде ще водят. Да, вземахме някакви бонуси от тях, но какво от това?

По всяко време на играта можете да гледате кое до какво води, кое какво изисква и коя технология какъв бонус ще ви даде. По този начин можете да прецените колко технологии от определен вид все още не са на масата и къде можете да ги откриете.

Андрей Новак е решил по хитър начин да се отърве от синдрома на „непростителност“ , които много игри имат. Тоест – ако не сте направили изискването на дадена технология, все пак можете не прекалено трудно да си я направите. Дали ще платите с други карти, дали с токъни, дали с „развитие“. Все пак не можете да огреете навсякъде!

Progress: Играта – технологично дърво, в която можете да откриете азбуката след университета и да спечелите! – BigBoxSolo

Съвет: Не се притеснявайте да изхвърлите някоя любима карта, която планирате за по-късно. Тестетата са малки и много бързо се въртят. А като имате предвид, че можете да теглите и от дискарда… Често се получава така, че да използвате една карта, за да платите друга, после с второто си действие да си дръпнете същата карта от дискарда, а с третото действие да си направите и нея.

Таблото с дървесата технологиите ги боли има два проблема.

  1. Заема много място. Това не е негатив, тъй като всичко по таблото трябва да е ясно, но ако играете с пет човека… играйте на земята.
  2. Трудно се следи. Трябва постоянно да гледате ту картите, ту дървото, за да разберете какво имате и какво нямате. За този проблем, моята прекрасна съпруга измисли разрешение. И то перфектно! Използвайте маркери от други игри или неизползваните кубчета, за да покривате технологиите на таблото, които вече сте направили и които водят до другите все още неразвити технологии. Няма нужда да поставяте кубчета на абсолютно всички построени, защото какъв е смисъла да следите нещо, което не води до никъде.

Последната, четвърта епоха, която е от експанжъна, също е отбелязана на таблото, но от другата страна. Ако използвате метода с кубчетата ще трябва пак да ги нагласите, но това не е нищо в сравнение с труда, който трябва да полагате всеки ход, за да сравнявате картите си с дървото.

Във въпросната четвърта епоха има малка грешка на една от технологиите. На таблото е показано, че една технология дава един бонус, а реално на картата пише друг. Това, което пише на картата е правилното. Няма да ви кажа коя точно е технологията, за да ви провокирам! (или по-точно защото не помня коя беше)Не го споменах в проблемите, защото наистина не е кой знае какво.

Играта е изпипана до най-малката подробност, НО ако искаме да се заядем, можем да открием някои кусури. (кусури – Днес употребявам уникални думи! Обещавам, повече няма да го правя) . Така:

КУСУРИ

Progress предлага огромно количество опции на играчите по време на техните ходове. А както знаем – с голямата сила идва и големата Анализ Парализа (Analysis paralysis) . Със силна убеденост мога да кажа, че това е играта с най-голям проблем откъм анализ парализа, която някога съм играл! На кутията пише, че можете да играете от 1 до 5 играча. Играл съм с двама, с трима и с четирима. Соло не съм пробвал, защото не обичам да играя игри сам, но пет… НИКОГА! Гарантирам ви – никога няма да си направя този самоубийствен експеримент. Играл съм два пъти с 4 човека и все още съм склонен да пробвам отново този вариант, но това ще се случи само ако се чувствам в особено извратено и мазохистично настроение ако преди това съм бил насилствено опиянен. Ще дам пример, който се случва твърде често в играта.

Играч Х (Хикс или Хъ, както решите) започва хода си. Той има пет действия. Започва да мисли на глас и си дудне нещо. През това време останалите трима си говорим, говорим, говорим… Минават десет минути. Всички: „Айде бе, Х!“ Х:“Добре, готов съм!“ Всички: „Нааай-после“. Х: „А сега второ действие!“

Склонен съм да вярвам, че този проблем може да се избегне с повторно играене.  На кутията пише, че играта продължава от 45-90 минути. Това е валидно единствено ако играчите са опитни и са играли играта поне два пъти преди това. Защото с 4 човека веднъж играта продължи два часа, веднъж три. С двама играчи е продължавала около час и половина – два. Последният път, когато играхме трима играчи обаче продължи около час и десет минути (Въпреки, че играхме без експанжъна, който добавя допълнителна епиха). Четох и по форуми, хората се оказаха прави. Progress е най-добра с трима играчи!

Друг кусур, това е темата. Още в Румъния споделих с Андрей, че играта изглежда по-скоро механична, отколкото тематична. Той ме опроверга и донякъде беше прав. Наистина усещате темата, когато играете играта. Чувствате, че развивате технологиите с всяка изминала минута, но… има вероятност играта да се превърне в „правя това, за да мога да направя това, а с него ще направя това и развивам това“.  Препоръчвам на играчите да влязат в темата и да разбират това, което правят, за да могат да се насладят на преживяването.  Освен това, според мен, дървото е изградено субективно в някои области, като най-отличителната за мен е дървото с Образованието. Според Новак, образованието води до атеизъм, а атеизма е висшата форма на технология. Първо, аз като християнин, очевидно имам проблем с това, но ако изключим вярата ми и погледнем исторически на нещата, това е неточно. Реформацията (кяото странно не е включена в играта) е довела до много неща, едно от които е масовото интелектуално образование. Да не говорим, че много от големите университети като Харвард и Йейл са основани от християни. Продължавам да не разбирам защо хората отделят науката от християнството, но да не навлизам в стара тема…

След толкова философствания е време да ви кажа, защо

Аз много харесвам тази игра! 

Това е играта, която дава най-добрo усещане за развитие на технологии! Progress е мислена игра, тествана игра, изпипана игра. Геймърското в мен обожава стратегическите опции, които ми дава всеки ход и макар играта да не изглежда интерактивна, вие трябва да следите ходовете на противниците си постоянно. Дaли ще изхвърлят карта, която ви трябва, какво строят и към какво се целят другите. Дали сте тръгнали по един и същи път. В играта има напрежение и то се качва с всяка изминала епоха. Да, отнема време, за да навлезете в играта, но ако сте постоянни и играете с едни и същи хора, ще откриете, че това е една много стегната, състезателна и дълбока игра!  Освен това, Progress пристига с цели три разширения!

  • Лидери (поне аз така ги наричам) – това са няколко карти, които можете да използвате и ще ви дават допълнителни умения
  • Крайъгълни камъни – това са технологии, към които всички се стремите и също дават бонуси. Специално този експанжън си е направо една мини игра.
  • Четвърта епоха! КАКВО? Още половин час? Не е ли твърде дълга играта и без нея? И да и не. Четвърта епоха вкарва технологии, които ви дават точки за всички карти от определен вид. Тоест – още по-тясна насоченост.

Обичам ли играта – не мога да кажа още, защото имам чувството, че ще я играя рядко. Но харесвам ли я – о, да! Мога също да кажа, че тази игра е от този тип, които ме карат да се вълнувам, когато някой предложи да я играем. Самата игра може да не най вълнуващата, но темата и усещането за развитие определено е!

Благодаря на нашите приятели от NSKN Games за предоставеното копие. Особено много благодаря за ексклузивната кикстартър версия на играта, която ни пратиха. Спокойно, дори не съм говорил за ексклузивните неща в това ревю.  Андрей Новак и Анишка Копера са пичове и им пожелавам да правят все така страхотни игри.

Progress: Evolution of Technology все още не е на пазара, но можете да я очаквате веднага след фестивала в Есен в магазина на BoardGames.BG.  Докато чакате, можете да разгледате сайта на NSKN Games и да видите какво още ви очаква от тази все по-популярна румънска компания!

ПЛЮСОВЕ:

  • Усещане за развитие на цивилизация
  • Състезателна и дълбока игра
  • Много и трудни избори
  • Чудесен арт дизайн
  • Включени разширения в базовата игра

МИНУСИ:

  • Тежка форма на синдрома на анализ парализа
  • По-продължителна игра от това, което пише на кутията
  • Опасност от твърде механична игра

 

 

 

 

 

Ако 7 wonders и Sid Meier's Civilization имаха дете... то щеше да завижда на тази игра!

Преглед на статията

Оценка

Накратко: Mоля подкрепете ни като дадете оценка, харесате и споделите това ревю! Ако се чувствате разговорливи можете да ни оставите и коментар. Уверяваме ви, четем всички коментари!

Потребителска оценка: 4.15 ( 2 гласове)
0
Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*