петък, декември 15, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Hoyuk – дълбока семейна стратегия
Hoyuk – дълбока семейна стратегия

Hoyuk – дълбока семейна стратегия

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

pic1938883Тази година излязоха доста иновативни игри с механики, които не бях срещал. Hoyuk е поредната игра от този тип… Момент. Всъщност не. Hoyuk e игра от 2006 година, преиздадена през Кикстартър тази година от гръцката компания Mage Company.

„Хоюк“ идва от турски и означава хълм или могила, но се използва и за праисторически села, в които новите къщи са се строили върху стари къщи и в които е нямало инфраструктура, защото хората минавали от една къща в друга директно през вторите етажи на къщите си.

Тематично това се връзва с играта, тъй като ще строите къщи и втори етажи и ще ги трупате една до друга.

С други думи, в играта вие сте заселници в праисторическо време и се опитвате да развиете малкото си езическо селце колкото се може по-добре от другите. И явно дори в онова време, хората се сравнявали едни други с победни точки (Какво? Вие не си ли мерите точките с колегите в офиса?) така че това е към което се стремите.

Какво има в кутията?

Първо трябва да се отбележи, че кутията е доста обемна и тежка. Това говори или за много компоненти или за масивни такива.

Всъщност още с отварянето на капака ще забележите множество плочки, защото основната механика в играта е „слагане на плочки“. Самите плочки са наистина масивни и с добро качество на материала. Има нещо приятно в това да си играете с тях като с покер чипове. За сравнение, плочките са почти двойно по-дебели от тези на Каркасон и дори малко по-големи.

Друго, което ще откриете е едно неголямо тесте с карти с много топли и красиви илюстрации. Всъщност артът в цялата игра е добре изпипан, глуповато забавен и семеен. Рядко се срещат толкова добре изрисувани игри.

Освен картите ще откриете страшно много фигурки. И всички – уникално изглеждащи. Не са кубчета, нито стандартни каркасонени човечета. Фигурките са фурни, капища, добитък, един шаман и фигурки „семейство“ – голямо човече, с две малки залепени за него.

Само още едно нещо има в кутията и което дори не беше напълно нужно – огромна дъска! Върху нея има място за всички компоненти, както и централна част върху която се строи селцето. Илюстрациите по дъската отново са прекрасни, но цветовете са леко размити, за да могат да се различават плочките на играчите.

За да влезете в духа на играта, ще се опитам накратко да ви обясня основния принцип на играта, без да навлизам в подробности на ходовете, но поне да имате сравнително представа…

IMG_4948

Картата на Хоюк!

Как се играе играта?

Всеки играч получава по 25 плочки от неговия цвят. Всички 25 плочки са еднакви и са с различна илюстрация от тези на другите играчи. Това са къщите, с които ще правите квартали и които ще пълните с хора, фурни, капища и други неща.

Целта на играча е да образува квартали, заедно с другите играчи, да строи различни компоненти в тях и да има повече от тях от другите играчи. След това ще дойде инспекция и ако види, че вие притежавате повече от другите играчи ще ви награди. Тези награди вие можете да използвате за още постройки или директно за точки.

За да бъда по-ясен ще разгранича тези неща.

В началото на хода се раздават с лицето надолу няколко правоъгълни плочки на случаен принцип. Върху тях са изобразени действията, които са разрешени на играча да извърши този ход. Действията винаги са три и първите две от тях са поставяне на къща от вашия цвят върху дъската. Третата част е да постави определена фигурка или обор върху легално място – където избере играча.

IMG_4956

Страхотни компоненти!

Къща може да се поставя навсякъде по картата. Може да е в квартал, в който вече играча има къща. В този случай – трябва да постави новата къща до някоя своя стара. Може да постави къща в квартал на друг играч или играчи като постави плътно къщата си до къщата на някой друг. Може да постави къщата си и на отделно място – на празно поле. По този начин създава нов квартал. Може дори да сложи къщата си върху своя стара къща – така образува втори етаж. Вторите етажи се използват предимно за решаване на равни.

Ако къщи на даден играч са единствени в квартал, този квартал не е обект на инспекция. За това след малко.

След като играчът сложи къщите си, той може да сложи определената от правоъгълната плочка фигурка върху легално място. Тук има и доза късмет, защото лично на мен ми се е падало три пъти поред право да сложа добитък, но добитък може да се слага само върху обор. А оборът се слага по същия начин като останалите фигурки.

IMG_4951

Шаманът

След като всеки е сложил всичките си къщи и фигурки, това действие се извършва още веднъж. След това идва…

Инспекцията

Кварталите се инспектират един по един. Тоест – гледа се кой има най-много от всичко – капища, фурни, добитъци, обори, семейства, втори етажи, къщи като цяло. Който печели категорията взема най-горната карта от тесте, което предварително се е разбъркало и сложило над категорията. Може да се случи така че един играч да обере много карти, ако почти няма конкуренция в даден квартал. Така че тактически е много важно да се следят другите играчи какво правят и да им се пречи максимално много, но от друга страна не твърде много, защото другите пък ще започнат да набират скорост, докато вие се занимавате да си ги мерите… кварталите. Тоест, в играта има огромно количество индеректно взаимодействие между играчите.

Какво значение имат тези карти?

Всъщност всичко се върти около тези „аспект карти“. Те имат различни рисунки върху тях, но това, което трябва да гледате се намира в малко квадратче в горния ляв ъгъл на картата. Странен дизайн, но за това ще поговоря малко по-нататък.

В това квадратче е нарисувана фигурка. Това е една от фигурките в играта. Между ходовете ви е позволено да играете карти. Можете да играете толкова карти наведнъж в колкото квартали имате къща.

Картите имат две ползи. Първата е просто да си вземете фигурката, която е изобразена върху картата.

Втората е, че аспект картите са единствения начин да печелите точки (освен остатъчните неща, които ви дават някакви точки в края на играта). Целта ви е да събирате карти с еднакви символи. Колкото повече карти с еднакъв символ изиграете наведнъж, толкова повече точки ще спечелите. Тоест първо трябва да имате къщи в поне 3-4 квартала, за да има смисъл да правите това нещо. След това изигравате натрупаните карти и печелите някакви точки. Няма да имате кой знае колко много карти, така че внимателното подбиране на печалбата от инспекцията е жизнено важно, ако изобщо имате някакво въжделение да спечелите.

IMG_4955

Аспект картите

Трябва винаги да знаете какви аспект карти има във всяка категория, за да можете да се насочите към конкретна категория и да я печелите. Освен това реда на инспектиране е много важен, защото някой от друг квартал може да ви изпревари. Първият играч определя първо кой квартал ще се инспектира… което ме подсеща за още една много важна част от играта.

Определяне на първия играч!

Лично аз за пръв път срещам механиката, в която в края на хода си, първия играч определя кой ще бъде първия играч следващия ход. Оказа се, че съществува и в други игри, но просто не я бях срещал.

В първия момент си казах – добре де, какво пречи двама играча да се разберат и да си подават правото на първия играч всеки ход.

След като изиграх няколко хода обаче осъзнах, че да си пръв в тази игра както помага, така и наврежда. Защото първият играч прави пръв избор в инспекцията, но последният играч прави последен избор в слагането на къщи. С други думи, той ще види кой къде създава квартали и може да реши в кой квартал да участва и къде има смисъл да се бори за надмощие.

В общи линии, това представлява играта. Да, има и още подробности. Например – събития, които се случват всеки ход и променят по интересен начин протичането на хода. Като ураган, който разрушава половин квартал или суша, която пречи на инспекцията в определен квартал. Всъщност събитията придават стабилно количество преиграваемост на Hoyuk!

Събитията могат да бъдат доста случайни, както са винаги във всяка игра, но тук има начин да се предпазите от тях. На една от правоъгълните плочки ще откриете фигурката с шамана. Той предпазва цял квартал от гадории, които могат да ви се случат на вас и на всички в този квартал. Хм… момент за изнудване! Съжалявам, Архипелага в мен се надига.

Играта продължава по този начин, докато не ви свършат къщите. Накрая се броят точки спрямо няколко допълнителни критерия и каквото имате това е.

IMG_4950

Забавна игра с тактическо мислене!

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Хоюк е една на пръв поглед елементарна и повърхностна семейна игра, наподобяваща Каркасон, но всъщност се оказа доста дълбока и пълна с тактически решения надлъгваща стратегия.

Стратегията ви се оформя спрямо аспект картите, към които сте се насочили, но тактическите решения вземат връх през цялата игра. Къде ще сложите къщата, кога ще издебнете противника, втория етаж толкова ли ви е нужен точно сега… Хоюк е игра на оптимизирани решения. Имате ограничен ресурс от къщи и фигурки и трябва да го използвате максимално оптимално с минимално разход. Няма смисъл да се борите твърде много за надмощие в някои региони, но в други трябва да прекъснете постоянното точене на карти от определен играч.

Също така ако се насочите към слагането на определена фигурка и печелите навсякъде с надмощие с тази фигурка, скоро картите в тази категория ще бъдат твърде бързо изчерпани и повече няма да можете да точите от там. Тоест фигурките ви стават ненужни. За да сте добри в играта, трябва да балансирате между различните фигурки.

Свикнали сме в повечето игри да има много начини за печелене на точки и да трупаме ресурси като невидяли, защото накрая на играта ще вземем много наведнъж. В Хоюк пасивните играчи ще загубят. Не чакайте играта да ви даде наготово точки. Вие сами трябва да издействате победата си. Защото ако не направите точките си по време на играта, никой няма да го направи за вас в края. Хоюк награждава находчивите и тактически играчи.

В общи линии, мисля че това е една отлична игра с балансиран геймплей и стимулиране на мисленето. Точно поради това, играта може да страда от парализа на анализа. Тоест, ако играчите са склонни към преценяване на всички опции всеки ход, тук също ще имате затруднения в търпението си спрямо тези хора. Защото реално няма какво да правите по време на хода на другите. Нещата се променят с всяко действие и чак когато вие сте на ход, можете да бъдете оптимални в действията си.

Механиката с вторите етажи не се хареса на някои от компанията ни. Основно заради това, че не се вижда много лесно кога някоя къща има два етажа или не.

За мен това не беше проблем, но това което беше напълно непонятно за всички беше странния дизайн на аспект картите.

Според мен нямаше нужда да пишат на всяка карта точките, които получавате от комплекта на картите, тъй като те са еднакви, независимо от вида на картата. Тази таблица можеше просто да бъде отбелязана на дъската, както всичко останало.

Да кажем, че и това се преживява. Това, което беше твърде особено бяха обаче илюстрациите на картите. Защото всичко, което ви е нужно от тези карти се намира в горния ляв ъгъл. Самата илюстрация няма никаква функция откъм геймплей. В първия момент си казах – може би това е така, за да не се повтарят твърде много картите. Само че, така или иначе, илюстрациите се повтарят! И не само това, но даже има еднакви илюстрации, но с различна картинка в малкото квадратче в горния ляв ъгъл. Това е много объркващо, особено когато тези квадратчета се забелязват трудно отдалеч. Ако бяха всички илюстрации уникални поне, това щеше да оправдае аспект картите. Така както са в момента обаче… е нелогично и объркващо.

В крайна сметка, това са само малки дразнещи тикове в една иначе динамична, дълбока и стабилна игра. Ще го кажа така – Силно ви препоръчвам Hoyuk!

ПЛЮСОВЕ:

  • Тактическо и стратегическо мислене
  • Удивителни компоненти
  • Семейни и топли илюстрации
  • Иновативни механики
  • Голямо взаимодействие между играчите
  • Висока преиграваемост

МИНУСИ:

  • Предизвиква парализа на анализа
  • Сравнителна доза късмет
  • Странен и объркващ дизайн на аспект картите
Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*