петък, декември 15, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Cottage Garden – по-добрият Patchwork?
Cottage Garden – по-добрият Patchwork?

Cottage Garden – по-добрият Patchwork?

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Patchwork беше една от любимите ми игри за двама, които нямах и дълго време си я търсих на изгодна цена. И тъкмо, когато най-сетне я открих и гордо си я добавих в колекцията… я продадох. Защото се появи Cottage Garden.

Не, това не е игра за двама, но концепцията и механиките толкова си приличат, че ми беше абсолютно невъзможно да имам и двете. Това е като да ви предлагат вкусна сьомга и спаружена сьомга. Колкото и пъти да ви я предлагат, колкото и да ви е връснала, освен ако не сте прежаднели за смръдливи чорапи, вие винаги ще посегнете към вкусната сьомга.

pic3159206_lg

Добре де, сравнението не беше уместно, защото Patchwork е далеч от спаружена игра. Напротив! Patchwork е страхотна игра! Но… Cottage Garden е малко по-добра (за мен) и може да се играе до 4 човека.

Но да кажем, вие никога не сте играли, или дори нечували за Patchwork, нито за Cottage Garden.

Това са игри на един от най-големите евро дизайнери – Уве Розенбърг и игрите основават механиките си около „тетрисова” система, в която се опитвате да запълните бордове с тетрисови форми по оптимален начин. Разбира се, Уве не е хванал съвсем мързеливия път и е поразметил малко правила, добавил е други и козметично игрите изглеждат различни. Въпреки това… трудно ми е да кажа, че имате нужда и от двете (освен ако бройката на играчи е важна за вас).

dsc02307

В Cottage Garden всеки играч реди тетрисови формички върху своя градинка, като се опитва да не запълва определени полета от този борд, защото след като всичко се запълни, именно тези полета ще му дадат точки. Едните полета са саксийки, а другите покривала за цветята.

След като играчът е готов, заменя този борд с нов, който има различно разположение и бройка на тези специални полета.

Играта пристига със задоволително количества двустранни бордове и в геймплея има правило кога и как се обръщат, така че няма да останете с усещането, че запълвате едни и същия градинки. Освен това, всеки играч ще има пред себе си два такива борда (градинки) през цялото време, така че опции да искате.

dsc02302

Както и в Patchwork, Уве се е постарал и тези компоненти да изглеждат красиви и тематични. В Cottage Garden обаче детайлите по арта са стигнали нови висоти, а когато градите градинката си, всичко изглежда много по-цветно, по-ярко и по… весело. Да, Cottage Garden e… весела игра с комични елементи и доста приятен семеен хумор вложен в нея.  Нека любителите на котките се чувстват привлечени към тази игра, защото те са неотменна част както откъм хумор, така и откъм геймплей. По време на играта, можете да си вземате котета, които да ви запълват дупките в градинката, защото, както знаем, котките са чудесен декор за всеки двор. Относно хумора, въпреки че книжката не е написана по най-добрия начин, мога да оценя котешките препратки в нея и най-вече – в допълнителния лист, с който пристига Есенското издание на играта. Оказа се, че в това първо издание има тук-таме грешки както в книжката, така и по-централната дъска. Този лист е пълен с малки смешчици, които хвърлят обвиненията за тях върху малка и „невинна” котка, която е стъпвала върху клавиатурата преди принтирането на версията.

dsc02301

В средата на масата се слага 4х4 дъска, като във всяко поле се мушка по една случайна тетрис форма. Около дъската се нареждат всички останали тетрис форми и когато трябва да се запълва някое поле се взема първата форма от редичката. Първата се отбелязва с една страхотна 3Д градинарска количка (в която ние държим допълнителните саксии).

По границите на този борд се движи зар, който никога не се хвърля. Той просто отбелязва рундовете (завъртане около борда). Броят на тези рундове зависи от броя играчи. След като зарът се придвижи, играчът, който е наред може или да вземе която си иска тетрис форма от реда/колоната/диагонала до който/която/който се намира, или просто да вземе една саксия. Саксиите служат за дпълнителни точки при запълване на градинките, а и помагат, като заемат някое трудно за запълване място.

Ако в реда, до който се намирате има само една форма или няма изобщо, то той се запълва автоматично от колонката с градинарската количка.

dsc02303

Тази механика ме спечели. Предлага много повече контрол, отколкото Patchwork. Понеже дъската е разграфена по определен начин, вие няма нужда да смятате кога ще бъде вашия ред, за да направите някакъв план, а директно можете да погледнете по краищата, където е отбелязано кога ще бъде ред на първия, втория, третия или четвъртия играч. (затова и тази дъска е двустранна). Можете да погледнете и най-предните тетрисови плочки от колонката с количката. С други думи, имате повече опции от Patchwork и ако сте опитни с играта, можете наистина да играете тактически.

Взаимодействието също е много по-голямо от Patchwork, защото тук много по-лесно можете да  „хейт-драфтнете” (да вземете плочка, която отива повече на друг играч, само за да му пречите). Когато е ваш ред, понякога за вас е без значение коя форма ще вземете, но за вашите опоненти може да не е точно така. Така че вие можете да „откраднете” тетрисова плочка, да кажем, когато сте на някой ред, и когато опонент отиде на съответната пресичаща колона, тази форма вече да я няма.

dsc02289

Да. Доста е абстрактно, но „хей, това е Уве”. А и… още не съм стигнал до най-абстрактната част.

Стигнах.

Всеки играч има собтвено табло с два трака, по които се движат кубчета. Единият трак е за саксии, а другият за покривала. Кубчетата по двата трака се движат по малко по-различен начин и се движат само, когато играчът си завърши градинка. Тогава брои покривалата и саксийките. Всеки трак има по три кубчета и играчът трябва да прецени кога кое кубче да движи, защото когато кубче мине през определени полета, играчът получава „котки” (които запълват дупки.. и имате право на ограничен брой), а за да стигне кубче до най-големите точки се изисква малко повече прецизност. Абе… трудно е да се обясни, без да ви го показвам на живо. Идеята е, че това са напълно абстрактни тракове с кубчета, които трябва да управлявате, защото те са ви основните точки в края на играта.

dsc02290

Лично аз намирам това точкува за оригинално, но се страхувам, че много хора биха се отблъснали от на пръв поглед твърде сложните схеми, като за проста игра. Гарантирам ви, че няколко хода напред и вече ще се мастъри в тях. НО! Точно това точкуване е и повратната точка, която превръща Cottage Garden в по… „геймърска” игра. За мен това е добре, но никога не бих предложил играта на мъгъли в хобито. Докато Patchwork… да, тя минава за първа настолна игра и дори съм я виждал в действие като такава. Хм..

dsc02319

Заключение

Cottage Garden е по-геймърската и по-добрата пъзел пъзел игра на Уве Розенбърг (дори не смятам A Fiest for Odin – в която пак има тетрисов пъзел, но това си е чудовище!).

Компонентите са страхотни, илюстрациите разкошни, а изборите тактически. Patchwork е много по-лека и семейна игричка, която може да служи за вкарване на хора в хобито, така че ако ви трябва за това – тръгнете след нея. От друга страна, Patchwork е само за двама играчи, докато Cottage Garden работи добре и с трима, и с четирима.

Съжалявам за постоянните препратки към Patchwork, но ставнението е неизбежно. Страхувам се, че наистина повечето хора биха избрали едната или другата. Казах, че Cottage Garden е геймърската версия, но не се притеснявайте, играта е лека към средна като тежест и въпреки, че не може да мине за филър, тя е достатъчно приятно настроена към хората, че да можете да я играете за отпускане… дори и с привидно сложните абстрактни механизми.

Темата на Cottage Garden може също да отблъсне доста хора, защото дори и да искате играта само заради отличните механики, атмосферата в играта, през по-голямата си част, лъщи и ухае, така че ако изпитвате неустоима и анатемична омраза към цветята и градинките, по-добре стойте далеч.  Ще го кажа така – първия път, когато играхме играта бяхме само аз и Камен. Зад нас, на дивана бяха нашите половинки. През цялото време ни се смееха за изразните средства, които ползвахме – градинки, саксии, цветя, мотики, котки…, докато в същото време ние се потяхме над тежките избори – да си помогна, или да го прецакам.

Ако сте като мен – геймър, който не се възприема насериозно, мисля че Cottage Garden е за вас. Ако никога не сте играли настолни игри, ви съветвам да посегнете към Patchwork и ако ви хареса, може би тогава бихте искали да заместите Patchwork с нешо малко по-месно – Cottage Garden.

ПЛЮСОВЕ:

  • Силна тема и прекрасен арт
  • Идеален набор от избори всеки ход
  • Лекота на геймплея, подходяща за отпускаща игра
  • Добро взаимодействие, като за такъв тип игра
  • По-добра от Patchwork (краен субективизъм)
  • Може да се играе както с двама, така и с трима и четирима (във връзка с горния плюс)

МИНУСИ:

  • Точкуването е безпардонно абстрактно
  • Точкуването прави играта по-тежка, отколкото изглежда
  • Не е подходяща за нови играчи
  • Продукционни проблеми с първото издание

Играта е от нова немска компанийка, и ако гугъл преводач е ваш приятел, можете да го поразцъкате.

Edition Spielwiese

 

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*