събота, октомври 21, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Clash of Cultures – най-добрата цивилизационна игра?
Clash of Cultures – най-добрата цивилизационна игра?

Clash of Cultures – най-добрата цивилизационна игра?

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.
Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

pic1351042Честита нова година на всички и добре дошли отново в света на настолните игри! И говорейки си за света, защо да не погледнем към една цивилизационна игра – т.е. игра, където вие ще започнете с едно малко селце и един селянин и ще трябва да изградите империя, която да издържи теста на времето. Когато всички играчи се опитват да постигнат това обаче се стига и до сблъсък – Сблъсък на Култури!

Clash of Cultures (СоС занапред) е точно такава игра за 2-4 човека, в която всеки си започва в единия край на света и трябва да изследва нови територии, да открива нови технологии, да събира ресурси и да строи нови и по-големи градове, за да може накрая да бъде горд „собственик“ на най-влиятелната цивилизация. И тъй като това за голяма част от вас може би звучи познато от Sid Meier’s Civilization (SMC), която вече сме ревюирали, мисля да отделя малко време на разликите между двете. Но първо …

Обзор на играта

Стандартната СоС играе трае 6 рунда, всеки от които има по 3 хода на всеки играч и завършва с т. нар. Статус фаза, в която се проверява дали някой е изпълнил някои от мисиите си. Всеки получава по един безплатен ъпгрейд и се теглят нови мисии и карти за следващия рунд. По време на всеки от вашите ходове ще имате право на 3 действия, които могат да бъдат откриване на технология, придвижване на армии, селяни и кораби, подобряване на настроението в градовете ви, опит за културно влияние над чужд град или активиране на някои от градовете ви, за да съберете ресурси, да наемете единици, или да увеличите размера на града. Това са основите на играта и на тях е изградена една от най-добрите цивилизационни игри, които съм играл.

Сравнението със Sid Meier’s Civilization

И в двете игри има развиване на цивилизации, пътешестване по картата, откриване на нови технологии, строене на чудеса и битки, но тези неща се случват по доста различен начин в двете игри.

Първо, как се печели всяка игра – в SMC има 4 уникални пътя към победата и общо взето трябва от рано да решите по кой от тях искате да тръгнете и трябва да си го преследвате стриктно – доста е трудно да решите да спечелите по алтернативен начин, ако вече сте наляли солидно количество ресурси в един от тях.

В СоС нещата са доста по-гъвкави като всеки играч започва с по една мисия и всеки ход си тегли допълнителна такава. Като pic1365717_mdказвам 1 мисия, това е леко подвеждащо – картата е една, но всъщност на нея има 2 варианта за изпълнението на въпросната мисия – един „мирен“ и един „военен“.  Всяка карта може да бъде изпълнена само веднъж – т.е. или военно или мирно, но точките са винаги едни и същи. Разнообразието на карти стимулира играчите да бъдат гъвкави в нещата които правят, за да вземат точките от тях. Така например може да трябва да правиш неща свързани с културна част от играта, а накрая да се наложи да понатупаш някой и друг съсед за точките от някои от другите карти. Освен това, точки дават и чудесата, броят и размерът на градовете ви и дори броят технологии, които сте открили.

pic1637419_mdИ в двете игри картата е неоткрита между играчите и когато фигурка се опита да влезе в неоткрито поле, тя го разкрива. Дори и в тази графа, начинът на оформяне на картата малко повече ми допада в СоС, защото правилата за поставяне на новоокритите региони подпомагат по-органичния изглед на картата – вода се поставя до вода ако може и така могат да се получат големи водни басейни по средата на картата, каквито в SMC просто няма.

И двете игри градовете се строят от селяни и разликата тук е, че докато в SMC това се случва в началото на хода ви, то в СоС това си е едно от действията, които можете да правите. Същото е и с откриването на нови технологии – в SMC това става веднъж в края на хода ви, а в СоС е действие, което можете да предприемете – резултатът разбира се е, че в една стандартна СоС игра, играчите имат доста повече открития отколкото в SMC.

Говорейки за начинът, по който работят технологиите – в SMC имате пирамида на технологиите, която изисква да имате определен брой технологии по-ниско ниво, за да можете да откриете някоя технология по-високо ниво, докато в СоС имате категории открития (напр. селскостопански, строителни, военни и т.н.) и условието е, че трябва да откриете първата технология в тази категория, но после можете да си откривате които искате други от нея, в какъвто искате ред (с малки изключения).

pic1449130_lg

Нещо, което пряко зависи от технологиите е разрастването на градовете ви. И тук двете игри имат еднаква идея – различни технологии ви отключват различните сгради, които можете да строите. В СоС те са само 4, за разлика от SMC, където са значително повече, особено ако броим факта, че могат да се ъпгрейдват. Това, което на мен ми допада в случая е, че градовете също са фигурки и когато надграждате селцето си с новите сгради, новополученото населено място изглежда много готино.

pic1562978_md

Последни 2 неща за сравнение, защото започнах много да се разпростирам. Как могат да се сбълскват културите ако не с военна мощ? Битките в двете игри са доста различни. SMC използва карти и една малко странна система тип камък-ножица-хартия, докато СоС използва добрите стари зарчета като казва, че за всяка от военните си единици в дадено поле (максимум 4) хвърляте по 1 зарче, после събирате резултатите, които са се паднали и делите сбора на 5. Това са пораженията които нанасяте на противника. Освен това, в SMC има 4 различни вида единици (което кара системата к-н-х да работи), докато в СоС военните единици са само 1 – пехота (е, и кораби, но те се държат точно като пехотата, само че във водата). Като цяло вариантът на SMC като че ли е малко по-малко зависим от късмет (въпреки че все пак единицте, които си правите се теглят от тестето на случаен принцип), но фактът че пораженията в СоС са зависими от сбора на резултатите води до това, че статистически нещата са по-предвидими от други игри, където пак се хвърлят зарчета.

Последното сравнение, което ще направя между двете е с различните цивилизации, които можете играете. Ами … тук SMC печели доста едностранчиво, защото в СоС просто няма различни цивилизации. Всеки играч започва по абсолютно един и същи начин и само технологиите, които изследва с течение на играта го разграничават от останалите (което никак не е малко при броя технологии, които се откриват, но трябва да си го споделя).

И в крайна сметка?

pic1412322Ами в крайна сметка СоС ми харесва много. В началото имах опасения дали фактът, че се играе само 6 рунда, че няма различни цивилизации, че няма различни военни единици и че сградите са само 4 няма да я направи скучна, но за щастие се оказа, че не – играта далеч не е скучна, а напротив, има много моменти, в които ще седите на ръба на стола си и ще внимавате някой да не ви развали пъкления план, който сте замислили за глобално господство.

9/10

На играта ѝ давам 9/10 без да се замислям, като причините да не е 10/10 са следните:

– Няма различни цивилизации

– Няма слонове и коне (а на кутията отпред ги има!!!)

– Всички градове максимален размер са еднакви откъм сгради

След тези неща, които лично на мен ми правят впечатление, ето и някои, с които аз нямам проблем, но може да не се харесат на всички:

– Битките се водят със зарове

– Количеството технологии води до забиване на поглед в таблото пред теб в опити да решиш кое точно ти трябва в момента

– Случайните събития, които се случват с разрастването на цивилизацията ви могат да бъдат доста груби от време на време (някой вулкан или някое земетресение да затрие някой ваш град)

– Има конфликт (това се подразбира и все пак има хора, на които това не им се нрави)

А ето и нещата, които мисля, че са страхотни:

+ качеството на фигурките

+ гъвкавостта на подхода към победата

+ правилата и съответно играта са доста стегнати и елегантни

+ технологиите наистина имат значение – почти всяка има голямо отражение върху играта ви занапред

Ако само имаше разширение на играта, което да адресира малките нещица, които ми се щеше да видя в нея … Какво? Има казвате? Хмм, ами сигурно за него ще чуем другия вторник тогава, когато ще разгледаме СоС: Civilizations и какво ново добавя това разширение към една и без друго чудесна игра!

До другата седмица и приятна игра!

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Clash of Cultures можете да закупите от:

Pikko Games

Ако сте харесали ревюто и желаете да правим дори още по-качествени ревюта, моля да ни подкрепите! Ако го направите, имате шанс да получите подарък!

Дарение за сайта
Магазинът, в който се тества.

За Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'
От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*