неделя, август 20, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Broom Service – номинирана за Kennerspiel 2015
Broom Service – номинирана за Kennerspiel 2015

Broom Service – номинирана за Kennerspiel 2015

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Продължаваме серията с Ravensburger и днес ще говоря за още една игра, която беше победител в конкурса Kennerspiel. Този път говорим за 2015-та година.

В този конкурс обикновено се номинират геймърски игри, но не твърде тежки, а по-скоро такива, които често ги наричат „Next Level Games”. Тоест – „Игри, които можете да играете, ако сте пробвали вече една-две други игри“.

Говорих за Concordia (също номинирана за Kennerspiel) преди няколко дена и за нейната дълбочина, но с прости правила. При Broom Service е малко обърната ситуация. Това е игра със сравнително особени правила, но без кой знае каква дълбочина. Това не е задължително лошо нещо, защото не винаги сме в настроение за дълбокомислие.

Както забелязвате от готиното име на играта, тук говорим за Вещици, и по-скоро за „пощенски“ услуги от вещици. В основата си играта е „pick up and deliver” (земи и донеси) тип игра, в която ще събирате колбички със странни вещерски течности и ще ги продавате на магьосници.

Broom Service пристига със сума ти модове, като дори дъската е двустранна. Играл съм играта само със стандартните правила, както съм я и играл с всички възможни модули. Като изключим сравнително бавния сетъп, ви препоръчвам винаги да играете с всичко. Няма да добави кой знае колко усложнения, но  разнообразието определено ще ви освежи, като дори ще ви даде още допълнителни цели, към които да стремите – нещо, което определено е нужно в базовата игра.

В Broom Service, освен отлични компоненти има и немалка доза приятен пародиен вещерски хумор, който си извира с темата и геймплея.

Всичко в играта се върти около това колко смела вещица сте вие. Да, точно така. ВИЕ!

Когато играете карти, играта ви инструктира да четете текста по картите, които гласят или „Аз съм смела вещица/друид/облачна фея“ или „Аз съм страхлива вещица/друид/облачна фея“.

Много ми е трудно да ви обясня всички правила, защото са доста особени и различни от повечето неща, които сте играли. Абе какво се притеснявам, то на дизайнерите му е сложно да ми ги обясни, аз за себе си мисля. Въпреки сравнително добре подредените правила, книжката не помага много в това да разберете доста от особеностите. Е, все още трудно може да достигне до апокалиптичния ужас на книжките на Argentum или тази на Bright Future (Гад, обичам те!), но все пак трябва да се подготвите на поне няколко препрочитания, както и вероятно на няколко игри с грешни правила.

Като успеете да преодолеете тази спънка ще стигнете и до това да обясните играта на хората, което също няма да е най-лесната работа, защото всъщност Broom Service е от онези игри, които се схващат чак след ход-два. А един път щом схванете всичко, геймплея започва да лети интуитивно, така че не се притеснявайте, просто трябва да имате търпение.

Всеки играч има едни и същи 10 карти с базови действия, като в началото на рунда (играе се 7 рунда) всеки си избира само 4, които ще може да ползва този рунд. Преди това се тегли Event, който може и да помодифицира това правило, но ивентите са нещо толкова стандартно за повечето игри, така че дори няма да навлизам там.

След това, играчът, който е бил „смел“ предния ход (или най-стария, ако е първи ход – Ravensburger обичат старите си играчи), избира една от картите и я слага на масата. Всяка карта има две опции. Една силна и една доста по-слаба. Можете да изберете която искате, но има голям риск, ако изберете силната. Ако изберете слабата, просто си признайте, че сте страхлив и си направете действието. Ако изберете силната обаче, казвате „Аз съм смел…“ и четете действието. След това следващия играч има опцията да да играе, ако има същата карта. Ако я има, той също има изборът да каже дали е смел или страхлив. Ако е страхлив, просто си извършва действието и не пречи на смелия преди него. Ако обаче е смел, тогава действието на първия тотално се губи и след това следващия играч поред казва дали има тази карта. И така, докато всички се изредят. След това последния смел играч избира втора карта и така, докато всички си изиграят и четирите карти. Понякога, всъщност доста често, се случва така, че някой да е останал сам с карти и тогава просто си играе смел всичко.

Първият и последният играч имат най-голяма сила в тази игра. Последният, защото винаги може да играе смела вещица, ако има тази карта, и първият – защото определя какво действие ще се играе.

И тук идва най-големият риск и случайност в Broom Service. Избирането предварително на четирите карти е нещо като планиране на хода. За съжаление обаче, на другите плановете не са като вашите и ако някой изиграе движение към планина, а вие сте планирали това движение за след два хода, еми сори… задължен сте да следвате действията на другите.

Донякъде това е „пушурлък“ (изпитване на късмета си при планирането на четирите карти), но до голяма степен и е нещо, което изобщо не зависи от вашите избори. При всички положения, този елемент е фокус на играта, който до голяма степен е и чарът й, но определено е и най-големият минус, на който много геймъри се дразнят и отхвърлят като добра идея.

Ако питате мен, аз смятам, че е добър елемент, защото играта не е толкова дълбока и е добре нещо да създаде елемент на напрежение.

Механиките работят добре, модовете са отлични, но въпреки това, лично за мен, играта ми „сухавее“. Да, сложили са хумор, готини рисунки, разкошни компоненти, приятна и различна тема, но колкото и да украсявате едно „pick up and delivery”, то си остава „pick up and delivery”. Всичко, което правите в играта е да събирате ресурси и после да летите до места, където ви дават най-много за тези ресурси. И това ще го правите отново и отново. Това „сухавеене“ според мен идва най-вече от липсата на развитие. Добре, че модулите поне дават някакви допълнителни цели, които да гоните, защото без тях всички ходове остават напълно безмозъчни. Въпреки това, дори и с тях, усещам, че всеки ход правим едно и също. Най-вероятно, защото всеки ход правим едно и също.

Заключение

Не искам да хейтя Broom Service, защото много хора харесват подобни механики и основните ми проблеми са изцяло субективни. Всичко, за което е замислена Broom Service работи и въпреки, че ми е напълно непонятно как е номинирана за Kennerspiel, все пак разбирам защо толкова много хора я харесват. Тя носи голяма доза Тери Пратчетско усещане и мисля, че феновете на фентъзи гуруто определено биха открили ценно преживяване.

Ако търсите нещо леко, с което да се посмеете за около час, също мога да ви препоръчам Broom Service. Ако някой ме покани да играя играта, вероятно не бих отказал… но може би не и скоро време, защото Broom Service определено не е нещо, което да се играе често. Иначе тази „сухота“, за която говорих ще започне да се пропуква и съвсем скоро играта би влязла в някой отвор в земята.

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинална тема
  • Отлични компоненти и арт
  • Ангажиращ геймплей

МИНУСИ:

  • Усещане за повтаряемост
  • Базовата игра (без модулите) е направо скучна

Играта можете да откриете в сайта на производителите, като кликнете на бутона отдолу.

Купи: Broom Service

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*