петък, ноември 24, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » 10 to kill – 10 минути дедукция, мемори и яко концентрация
10 to kill – 10 минути дедукция, мемори и яко концентрация

10 to kill – 10 минути дедукция, мемори и яко концентрация

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Тази игра мина някак си между капките миналата година и въпреки, че има почти изцяло позитивни мнения, в момента не знам защо никой не говори за нея. Компанията зад играта е малка и френска, със сложно за нефранкоговорящите име,и като цяло, сравнително нова. Зад гърба си имат няколко заглавия, но 10 to kill е първата им игра на английски. Няма нужда да ви казвам, че това е кикстартър игра, защото… коя не е.

10 за убиване е хитро заглавие, което се заиграва с темата и времето на изиграване. В играта играчите са наемни убийци, а времетраенето се предполага, че е около 10 минути. Е… 10 точно ще ги нацелите трудно, но на теория, ако сте я играли достатъчно много пъти може и да посбръчкате някое друго разиграване в този диапазон.

Убийците обаче не са какви да е. Те са животни. Не, по-скоро хора. Абе нещо между двете. Костюмиран тигър, секси мишка и панда механик са само част от десетките странни, но някак си оригинални и, всъщност, доста добре нарисувани персонажи. В кутията няма фигурки, но прокситата сякаш работят по-добре тук.

pic2761517

В началото на играта се нареждат всички плочки в каквато формация желаете, като символите в средата са на случаен принцип. Препоръчвам ви първата игра да строите картата сравнително квадратна, за да схванете основните концепции.

След това слагате всички животни върху полетата.

После всеки играч си тегли по една малка плочка от купчината плочки, които олицетворяват всички проксита. Това е животното, което е играчът.

След като вече всеки знае кой е и къде е време да изтегли по още три плочки, за да разбере кого трябва да убие. И персонажите и целите са тайна.

Играта започва. По време на хода си, играчът има две действия. Той може да направи едно действие два пъти, ако иска. Действията са:

  • Да премести персонаж. Взема който си иска от някъде и го слага където си иска
  • Да залови престъпник. Избира плочка, на която има полицай. Избира един от персонажите на същата плочка и обвинява конкретен играч, че той е този персонаж. Ако познае, персонажът е заловен, а собственикът му излиза от игра до точкуването. Позналият получава точка. Ако не познае, нищо не се случва.
  • Да убие някого.

Убийствата са центърът на играта.

pic2749402_lg

Когато убиете някого, не казвате как сте го убили или кой сте вие. Просто казвате – ето този е умрял и го махате от картата. Ако е ваша цел си показвате целта. В края на играта е една точка. Ако е невинен персонаж е минус една точка. Ако е друг играч е 3 точки.

Тук идва най-интересната и оригинална част от играта.

Има три начина на убийство:

  • С нож
  • С пистолет
  • Със снайпер
  1. За да убиете когото и да е било, трябва в полето и в съседното поле да няма полицай.
  2. За да убиете с нож, трябва вашият персонаж да е в същото поле с жертвата.
  3. За да убиете с пистолет, трябва вашият персонаж да е сам на плочка и да е на съседно поле от жертвата.
  4. За да убиете със снайпер, трябва вашият персонаж да е сам на плочка, да е на която и да е плочка в същия ред на жертвата (няма значение разстояние и персонажи между тях), както и да е на плочка със символа за снайперисти.

След като умре персонаж, всички останали персонажи от тази плочка се разбягват. Съседният играч ги мести където иска, а върху полето с трупа се слага ново прокси с полицай. Това е начинът да се множат полицаи. Когато движите персонаж, няма проблем да движите и полицай.

Както виждате, трябва много да внимавате кого убивате. Трябва да оставяте максимално много възможности за убиец, за да не се разкриете лесно. От друга страна, не е и добре да се бавите твърде много, защото ако някой вече ви е заподозрял много лесно може да ви изнесе, а това са цели три точки.

Когато местите персонажи ще се опитвате да не се издавате, като например да не местите вашият човек-животно, но от друга страна, всички знаят това, което значи, че можете да правите твърде очевидни неща, защото другите си мислят, че не са такива… О, да! Главата ще ви заболи!

Ако играете с 4 човека, следенето е много трудно, но ако играете с двама, всичко е прекалено лесно и изгубва смисъл. Все пак с трима и четири е най-добра, а ако се добави и разширението, защо не и с пет.

 

pic2725449_lg

Е, па ето го и 10 to kill разширението

То пристига с няколко модулчета, които няма проблем да се „турят“ всички в играта без  това да усложнява геймплея кой знае колко.

  • Компоненти за пети играч
  • Три плочки със специални умения
  • Три специални персонажа, които са малко по-трудни за убиване. Гес уот! Единият от тях е Ктулу!

Мисля вече да направя отделна секция в сайта за Ктулу.

О, да. Освен тези неща, експанжънът пристига с бонус референси, което е странно… Защо няма достатъчно в базовата? Има и… няколко трака, по които да следите точките си… Точките, които вероятно ще бъдат само 5-6 и се виждат, тъй като държите убитите си персонажи пред вас.

Заключение

10 to kill е бърза и забавна игра с шарен и игрив арт. Но нека това не ви заблуждава. Играта се опира на чиста дедукция и мемори, така че ако си мислете, че ще разцъкате някое бързо десетминутно филърче се пригответе да се овъргаляте в стабилно количество мозъкосбръч и сивобол, защото 10 to kill изисква концентрация. Да, за съвсем кратко, но без нея всичко е шанс.

Това не значи, че играта е скучна и математическа. Напротив. Тя се вписва в категория, която не се среща често – супер кратка игра с много мислене. Да не говорим, че цялостната концепция е колкото проста, толкова и уникална.

Темата няма защо да ви притеснява, защото топлите илюстрации и светкавичният геймплей замазват „убийствата“. С други думи, спокойно можете да играете играта с деца.

Разбира се, има някои негативи. Поради сложното следене, често стават грешки. Понякога се оказва, че сте убили някого без да имате право и в момента, в който го разберете и си признаете, цялата игра се разваля. Не че е толкова дълга игра като цяло, но все пак е досадно.

Ако те заподозрят пък няма как да се измъкнете. Трябва да минат няколко хода и да правите сложни и странни маневри, но в момента, в който убиете някого, вие ще бъдете открити. Затова ви препоръчвам следното: Ако сте разбрали, че някой ви подозира, по-добре направете едно рисково, или направо очевидно, убийство, но поне си набавете точки, преди да си отидете.

Въпреки това, 10 to kill е толкова различна игра, че смятам да си я запазя.

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинални механики
  • Лесни правила
  • Бърз геймплей
  • Игриви и шарени илюстрации, които правят играта подходяща за деца, въпреки темата

МИНУСИ:

  • Изисква повече мисъл, отколкото бихте предположили
  • Ако направите грешка, цялата игра се чупи

Играта тепърва набира разпространение, така че засега ви препоръчвам да започнете с изследването си от сайта на производителите:

La Boite de jeu

Източник на снимките: boardgamegeek.com

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*