сряда, септември 23, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Suburbia – най-играната игра в нашия дом
Suburbia – най-играната игра в нашия дом

Suburbia – най-играната игра в нашия дом

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

IMAG1100

Най-играната игра не значи и най-любимата, но всяко нещо по реда си.

За Suburbia бях чувал много преди да си я купя, но играта изобщо не ме привличаше, основно заради графичните решения. Къде ми е била тъпата глава обаче нямам идея. Защото Suburbia е не само красива на външен вид, но… и има добър характер.

Казвал съм го и преди, но преди време аз бях много запален видео геймър. Играх предимно шутъри, но от време на време разнообразявах тайно с разни соло стратегийки, което не споделях на моите приятели геймъри от срам. Такива стратегийки бяха Sims (не ме съдете!), Movies и доста игрички за строене на градове от типа Sim City. Още първия път, когато играхме Suburbia, спомените от този период се върнаха и ме досрамя, че в този момент не кампя зад някой кашон в Call of Duty. После осъзнах, че искам да си запазя нервите здрави и се върнах в играта. Вече много хора са го казвали, но е факт, че Suburbia е Sim City the Board Game.

Темата

Ако не знаете изобщо за какво става въпрос в тази игра, Suburbia (Предградиево) е игра, в която играчите влизат в ролята на управители на квартали от един голям общ град. Целта е да развиете квартала по ваш вкус и стратегия и в края на играта да сте привлекли най-много хора. С други думи, играта представлява борба между общините на голям град.

“Макар и да е малко абстрактна откъм визия, е много, много добра и неслучайно е избрана от Менса – наистина развива качества в играчите.

BigBoxTea

В процеса на играта, всеки от вас ще строи жилищни комплекси, имения, търговски сгради, общински декорации, IMAG1277административни отделения и тежки индустриални фабрики. Но трябва да внимавате дали няма да замърсите околните паркове или да не мине магистралата покрай жилищните квартали, защото хората ви няма да са доволни и може да напуснат този хаос, който вие наричате квартал!

От друга страна, можете да направите чудесен бизнес парк с перфектна инфраструктура, хубав жилищен комплекс с достатъчно забавления за хората в него – стадиони, музеи, магазини и гъзарски ресторанти, които да привличат хората от съседните квартали.

„Игра в която ресторантите като МакДоналдс са ви от някаква полза.“

BigBoxTyr

Освен това, далеч отвъд парковете и езерата, извън града можете да сложите шумните и токсични фабрики. Ето това е град за чудо и приказ…но пак може да завършите на последно място. Защо?

 Геймплей

Всеки играч разполага със собствено табло, от където започва да строи квартала си. Всички има стартово вече построени по едни предградия, един парк и една фабрика. Сградите представляват шестоъгълни плочки с добро качество и приятна рисунка.

Върху таблото има две скали. Една за вашия доход, една за вашата репутация. От дохода ви зависи…ами парите, а от репутация зависи редовното нарастване на популацията във вашия квартал. Има и други начини да вземате пари и хора, но това е основният. В началото на играта е добре да развиете здрава икономическа система под формата на стабилен доход, а в последствие да мислите за репутацията си. Това, освен че е тематично си го пише направо в книжката с правилата като съвет. Ако побързате с репутацията преди дохода,може да се случи така, че да идват твърде много хора, а вие да нямате как да отговорите на нуждите им и да дестабилизирате и малкото, което сте изградили до този момент. Така си го обяснявам тематично. От страна на геймплей, това е контролирано с интересна механика, в която няма да навлизам сега.

„Suburbia e страхотна игра, защото винаги печеля на нея… Е, има и някои други положителни качества, като например, че е супер тематична, върви лесно и най-важното – е изключително забавна!“

BigBoxGeek

В началото на играта се откриват няколко открити цели, които играчите да гонят. Също така, всеки играч получава по една собствена, която само той може да постигне. Това не е иновативна механика, но работи много добре в Suburbia, защото предава почти безкрайна преиграваемост. Целите могат да бъдат от „милионер“ – да имаш най-много пари, през „Номад“ – да имаш най-малко сгради, до „Безделник“ (не съм сигурен дали така се казваше, но звучи правдиво) – да имаш най-лоша репутация.

pic1780521_lg

Източник: Boardgamegeek.com

Как се строи сграда? В средата на масата има пазар за недвижими имоти, със сгради, чиито цени падат с времето. По време на вашия ход можете или да си купите сграда или да си вземете безплатно сграда и да я направите на езеро (един от начините да прецакваш играчите). След като си купиш сграда, трябва да я поставиш плътно до някоя друга, вече построена, твоя сграда. В този момент се случват най-различни неща, като понякога става и верижна реакция. Нека направим дисекция на една плочка.

Без име

Източник: Boardgamegeek.com

Вижте местното летище. Вляво виждате цената – това не е 11 долара, а 11 милиона долара. В зависимост къде се е намирало на пазара за недвижими имоти, летището е струвало минимум 11 милиона. Летището е в жълт цвят – значи е индустриална сграда. Горе вдясно виждате едно кръгче с „1“. Това означава, че ви се вдигат доходите с 1 милион на ход. Вдясно виждате символ на самолетче. Това обозначава вида сграда, в случая – летище. След това вижте ефекта отдолу. +1 в квадратче означава, че ви се вдига репутацията. В случая +1 репутация за всяко летище. Важно! За всяко летище не означава само за всяко летище във вашия квартал, а изобщо в града. Тоест и в кварталите на другите играчи. След това виждате квадратче с -1. Тоест ви пада репутацията с 1 за всяка съседна на летището жилищна сграда. Съвсем тематично.

Летището е един добър пример затова как една игра,която на пръв поглед изглежда твърде соло се превръща в доста интерактивно преживяване. Защото всичко, което правите може да афектира чуждите квартали.

Ако не искате да купувате сграда, можете да инвестирате във вече построена такава като просто платите отново цената й и изпълните още веднъж действието й. Освен това от тук нататък, сградата ще ви носи двойно облаги.

Разширението

pic1722753_mdSuburbia inc излезе година след базовата игра и добавя някои нови елементи като бонуси, предизвикателства и мощни и скъпи граници на града (като планини, военни бази и увеселителни паркове). Интересни малки добавки, но най-интересното в разширението са новите сгради. Защото тези сгради засилват интеракцията между играчите и добавят малко агрсивност. Според мен, това разширение не е задължително, но ЗА мен – Е! Ако не играете твърде редовно, съвсем спокойно можете да си откарате само с базовата игра. Гарантирам, че няма скоро да ви доскучее. В нашите дом обаче, както споменахме – това е ВИП игра!

За съжаление с разширението се засилва и проблема, който съществуваше и в базовата игра. Твърде много сгради означава, че твърде малко от тях ще се използват в играта. Това може да направи някоя от целите безполезна. В една от игрите ни имах за цел – най-много летища. В играта не се появи нито едно. Разбира се, в книжката пише как може да се контролира това – като се извадят някои сгради предварително от играта. Но, честно казано, не ни се занимава с това, а и Suburbia почти винаги е последната игра за вечерта и обикновено не ни пука дали ще спечелим или загубим.

В началото написах, че играта не е любимата ни. Няма този „Уоу“ ефект, за който спомена BigBoxGeek в последната си статия. Но! Има едно лежерно усещане за спокойна, но състезателна игра с тематичен привкус и малко математическо мислене, което да ви поддържа свеж. Едно изиграване трае около час, което е рядкост за средно тежка игра. Побира се добре в една вечер на настолните игри, дори да не е основната игра. Освен това, играта е подходяща и за хора, които са нови в хобито. Не напълно нови, но да кажем са играли 1-2 игри и са свикнали с този начин на мислене. Освен всичко останало, Suburbia имa два варианта за соло игра. Напоследък това е мода в игрите и може би скоро ще напиша статия по този въпрос. По принцип не играя игри соло, но два пъти съм пробвал Събърбия с бота Дейл. (което не се брои соло! …а по-скоро шизофренично). Геймплеят се свежда до пъзелово мислене, което е най-добрата механика за за соло игри.

„Събърбия е най-добрата икономическа игра която съм играл, перфектна както за сам така и за повече хора.“

BigBoxTroll

ПЛЮСОВЕ:

  • Средно тежка икономическа стратегия, подходяща и за нови хора
  • Елегантен и изчистен геймплей
  • Една от най-тематичните игри на пазара
  • Безкрайна преиграваемост

 МИНУСИ:

  • Заради много сгради, случайност може да ви прецака плановете (особено с разширението)
  • Недиректна конфронтация, което може да липсва на някои

 

 

Най-добрата игра за строене на град, която можете да откриете!

Преглед на статията

Оценка

Накратко: Моля подкрепете ни като дадете оценка, харесате и споделите това ревю! Ако се чувствате разговорливи можете да ни оставите и коментар. Уверяваме ви, четем всички коментари!

Потребителска оценка: 4.73 ( 6 гласове)
0

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*