вторник, февруари 18, 2020
It’s a Wonderful Game

It’s a Wonderful Game

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Голяма кутия – малка игра. Малка игра – дълбок геймплей.

Когaто получих играта, знаех доста малко за нея, освен че беше успешен кикстартър. От друга страна – коя не е последно време. Като видях голямата кутия очаквах правила върху правила. Отворих я и ме заляха тонове ресурси и просто едно тесте карти. Голямо тесте – но само тесте.

В крайна сметка, тази игра се оказа… елементарна. В никакъв случай това не е лошо. Даже напротив – It’s a Wonderful World е може би най-елегантната игра за 2019.

It’s a Wonderful World е чиста „драфтинг“ игра. За запознатите с игри като 7 Wonders, Among the Stars, Sushi Go и подобни – очаквайте напълно същото. Играчите имат определен брой карти в ръката. Избират си една и подават на другите. Разбира се, тук има няколко малки добавки, които различават тази игра от останалите и след малко ще поговорим за тях.

На първо място, не мога да обърна внимание на чудесните илюстрации oт Антъни Вулф, който не е от скоро в индустрията и е рисувал за доста популярни игри, най-известната от които е King of Freaking Tokyo.

Да, не всяка карта е уникална, но артът се набива на очи по простата причина, че картите са с нестандартно големи размери. Ако си търсите протектори за нея (а за тази игра ви трябват), то търсете 60мм на 100мм.

Освен картите, в кутията има табло, върху което ще поставите няколко вида ресурси под формата на полупрозрачни разноцветни кубчета. Освен тях има два вида токъни от дебел картон, които отново са вид ресурси, но действат малко по-различно.

It’s a Wonderful World поема малка и очевидно гениална стъпка встрани от обикновения драфтинг. Тук играчите събират 7 карти пред себе си, но чак след като са ги събрали, всеки решава в какъв ред и как да ги използваt.

Всички карти са един вид и тук няма епохи, като в 7 Wonders. Всяка карта е сграда, която изисква ресурси за построяване, но може и да се използва за определен ресурс, ако бъде изхвърлена без да се строи.

Сградите не се строят веднага, а се поставят „в строеж“. В момента, в който се запълнят всички изисквания за определена карта, чак тогава тя бива построена.

It’s a Wonderful World е игра на тайминг. Трябва добре да си направите плановете кое точно в кой момент да построите и кое кога да изхвърлите за ресурс.

Причината е следната.

След като построите сграда, тя отива над таблото ви. Всяка построена сграда дава бонуси по време на игра и/или точки в края на играта за определени неща, които сте събирали.

Тези бонуси напомнят леко на строенето на двигателя в Splendor, макар че работят по мааалко по-различен начин.

След като играчите са си избрали и сложили картите за строеж, се минава през няколко фази на производство. По време на всяка фаза всеки играч произвежда от определен вид ресурс. Всяка карта, която е над вашето табло е фабриката, която ще ви произведе въпросните ресурси. Ако след производство, можете да използвате тези ресурси, за да построите друга сграда, значи добре сте си изчислили стратегията. Ако тези ресурси няма къде да идат, те се конвертират в друг специален ресурс, но в общия случай това не е оптимално.

С други думи – за да сте успешни в It’s a Wonderful World, трябва така да направите, че да построите сграда, която да произведе в началните фази ресурси, които ще са достатъчни да построят друга карта, която по-късно още същия рунд ще произведе ресурси и така нататък.

Отгоре на всичко това, играчите, които произвеждат най-много ресурси от определен вид получават бонуси, които далеч не са за подценяване.

Играта свършва след няколко такива рунда и накрая се броят точки. Всяка карта дава определени точки, но доста от картите имат условности за зелеони точке, ако сте събрали нужните стратегически изисквания.

Да, да. Тук има някаква sci-fi тема, но на никой не му пука. Гледайте си готините картинки и си следете иконите. Иконографията е интуитивна и разбираема, а играта е напълно езиково независима.

Правилата са разбираеми до там, че бихте обяснили It’s a Wonderful World с пъти по-лесно от 7 Wonders. От друга страна – дълбочината на тактическите и стратегическите ви избори е с километри по-сериозна и е съвсем възможно някой да изпадне в криза на средната аналитична парализа.

Един от най-големите проблеми на 7 Wonders беше липсата на кадърен вариант за двама играчи. Тук проблемът е решен елементарно. Нищо не се променя в стандартното теглене на карти. Вместо това се добавят още три карти на играч и така всеки има по-обширни възможности. Причината е, че при по-малко играчи влизат по-малко карти и случайността би повлияла повече. Сега… така и така заговорихме за случайност. За съжаление тук тя е фактор и е негатив, който трябва да се отбележи. Понеже вие ще играете просто с едно огромно тесте от карти, които не са балансирано разделени в епохи или рундове, има голям шанс понякога просто да няма какво да построите, или поне нищо, което да ви свърши адекватна работа.

Заключение

It’s a Wonderful World e прекрасна хитра елегантна игра, макар и с не толкова оигинални механики. Тя не крие това и даже сваля шапка с името си пред известния си дядо 7 Wonders. Компонентите на играта са малко, но изпипани, а илюстрациите са повече от отлични.

Геймплеят се учи за минути, а дълбочината на преживяването създава възможности за стотици чаосве преиграваемост. Бързо заобичах тази игра и съм я пробвал с почти всички бройки играчи. Да, случайността тук играе роля, но все пак вашите решения накланят везните към успеха. Препоръчвам.

ПЛЮСОВЕ:

  • Отлични арт и компоненти
  • Малко правила – дълбок геймплей
  • Огромно разнообразие от възможности

МИНУСИ:

  • Случайността понякога може да е фрустрираща
  • Може да предизвика аналитична парализа

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*