Това не е стандартно ревю, защото това не е стандартна игра. За съжаление, заради естеството на игрите, не мога да ви покажа снимки, нито да говоря конкретно за отделните игри, затова ще се опитам да съм кратък и ясен.
Преди няколко месеца в България дойдоха готините пичове от GDM Games и поискаха да се видим, за да ми покажат най-новото си творение, с което много се гордеят. До този момент компанията беше издала няколко сносни игри, но нищо кой знае какво.
Когато се видяхме, всички те бяха изпълнени с ентусиазъм, но не и аз, особено когато ми връчиха едно мъничко тесте с карти – по-малко от цигарена кутия. Казаха – това е нова система от игри и смятаме да публикуваме десетки подобия. Бях още по-малко очарован, когато чух, че е нещо от типа на дедуктивните escape room заглавия. Честно казано, вече съм уморен от тях и ги избягвам. Въпреки това, аз никога не отказвам да пробвам каквото и да ми дадат, така че с голяаама доза съмнение предложих играта на геймърската си група, като се има предвид, че на масата имаше няколко по принцип мрънкави скептици.
Копието, което имах още беше прототип, а книжката с правила беше така изрязана, че доста от нещата не се разбираха или въобще ги нямаше. С други думи, всичко вървеше към тотален провал.
И както отдавна се досетихте, игричката се оказа тотален хит! Простите правила, отдаващи място на добър стори телинг и възможности за предизвикателна детективска работа отвориха геймърски чакри в мен, които нито една искейп руум игра не е правила.
И тук спирам да говоря за искейп руум игрите, защото игрите от Q системата не заслужават това сравнение.
Всяка игра пристига с много малко тесте от карти, като само най-горната се показва, а всички други се разбъркват. Раздават се три карти на играч. По време на вашия ход вие или играете карта с лицето нагоре в средата или изхвърляте карта с лицето надолу. След това си допълвате ръката. Играта свършва, когато цялото тесте се изчерпи. След това прочитате запечатани предварително въпроси и се опитвате да отговорите на тях. Ако успеете (вероятно няма) ще получите точки.
Ето и основата. Всяка игра, поне от Sherlock серията, е смъртен случай, който вие разследвате.
Всяка карта в тестето представлява следа към изясняване или решаване на случая. Играта е кооперативна, но вие нямате право да показвате, нито да четете картите на съотборниците си. Имате право да съобщавате единствено текста в удебелен шрифт.
И понеже картите са разбъркани, следите не ви идват подредени, а сами трябва да си ги навържете. Има врътка обаче. Не всички следи са полезни. Някои могат да ви отведат в съвсем друга посока, далеч от информацията, която ви е нужна. Но дори и тези подвеждащи следи не са лъжа. Просто може да нямат нищо общо със смъртта, която разследвате. В Q игрите вътрешната ви интуиция, или както я наричат по детективските филми, вашия “hunch” е от истинска важност, защото по време на вашия ход вие или слагате следа на масата, като смятате, че това ще е важно за решаването на случая или изхвърляте следа завинаги.
В края на играта всяка правилна следа в средата на масата дава точки.
Дори и да сте уцелили всички правилни следи обаче, това не значи, че сте решили случая. Във втората игра, която играхме бяхме открили почти всички следи и пак дори не бяхме и близо до заплетената история, която трябваше да разрешим. Разискванията са разгорещени и често ще сте на различни мнения, просто защото имате една голяма база от следи и всеки си ги навързва по удобен за неговата теория начин… а дори не сте сигурни кои следи са важни.
Трябва си акъл, за да можете да свържете разхвърлената информация, когато тя е точно пред вас.
И знаете ли кое е най-хубавото – цялата игра продължава не повече от 20-30 минути!
Сега идва онзи момент, който всички вие очаквате. Ами не – тези игри не могат да се преиграват. Но знаете ли какво – това важи за всички от този жанр. Разликата е, че Q игрите са толкова евтини, че ще платите повече за зелена зона, докато изигравате играта, отколкото цената на самата игра. И не, няма значение къде играете. Навсякъде е зелена бе, да му. Освен там къде не е. Ама там е синя.
GDM и по-скоро новата компания Enigma Studio, специално създадена за Q поредицата, прави опити да докара системата на българския пазар и има надежда дори по някое времет тези игри да се преведат на български. Усещам, че и ако планът да излизат десетки и десетки игри от тази система се спази, Q Games ще бъде феномен.
Освен това компанията е обявила конкурс за измисляне на истории, като победителите печелят проценти от продажбите на публикуваните игри с тяхната история. Доколкото чух, вече има над сто участници и конкурсът продължава и продължава.
За повече информация можете да посетите сайта на Q System, като кликнете на линка отдолу.
Вече можете да купите първите игри от тази система от магазина на нашите партньори от Time2Play.
Sherlock: Tomb of the Archaeologist Sherlock: Death on the 4th of July (най-добрата от трите) Sherlock: Last Call