Както сте забелязали от заглавието, това е ревю на базовата игра Kingsburg + единственото й разширение To Forge a Realm. Не мисля, че е редно да говоря само за базовата игра, защото без него, тя изглежда като незавършена. За да поясня какво имам предвид, накрая на това ревю ще напиша какво добавя това разширение и как би изглеждала играта без него.
В Кингсбърг вие сте губернатори на области в някакво фентъзи кралство, което постоянно бива нападано от всякакви гадове. Очевидно вече орките, зомбитата, демоните и драконите работят заедно. И очевидно не ви пука за кралството, защото защитавате единствено вашата област. Не ви пука за другите играчи. Дори се надявате другите да бъдат изядени. Защото реално така бихте спечелили повече облаги…просто защото другите губят облаги.
Как защитавате? Като се опитвате да подкупвате….извинете – „повлиявате” кралските съветници, които по някакъв начин биха ви помогнали я с някой ресурс, за да си построите полезна сграда, я с малко армия, я с малко скаути. Скаутите са ви нужни, защото реално не знаете какво се задава на бойния фронт. И бъдете сигурни – то се задава!
Темата, както виждате, не е нищо особено. И единственото, което прави играта фентъзи са гадовете, които се задават. Те можеха да бъдат просто някакви рицари, пирати, нинджи или октоподи с крила. Все тая. И другото – единият от съветниците на краля е маймуна. Защо е маймуна? Предполагам защото така.
По принцип съм тематичен играч, но нека ви кажа отсега – това не е негативно ревю. Съвсем, фактически, напротив. Обичам играта!
Да започнем от дъската. Огромна дъска, пълна с шарени и красиво илюстрирани 18 уникални съветника. По дъската няма текст. В книжката пише по малко за всеки един от съветниците – кой какъв е и как се казва. Не съм се старал да ги запомня, но по уменията, които се виждат над илюстрацията (изписани с икони), човек може да си направи извод с какво се занимава съответния човек…или маймуна. Въпреки, че ние почти никога не гледаме картинките, а само иконките, периферното ни зрение успява да погъделичка естествената ни нужда от малко цигански кич.
Преди да ви кажа как точно можете да повлияете на съветниците, нека ви дам кратко описание на това, с какво започва всеки един играч.
- Три зара с неговия цвят
- 6 маркера с цифри, обозначаващи военна помощ от краля
- Огромно табло с различни сгради
- Две малки табла с 4 сгради (изтеглени на случаен принцип), които евентуално биха заместили някои от първоначалните сгради
- Много маркерчета с цвета на играча, които се използват за отбелязване на построените сгради
- Карта с роля (изтеглена на случаен принцип), която дава бонуси в игра.
В играта има четири ресурса. Един от тях е маркер „+2”. Другите три са злато, дърво и камък. По някаква необяснима причина камъкът се добива най-трудно. Единствените три съвсем логички причини, камъкът да е най-ценният ресурс в кралството (МНОГО по-ценен от златото) биха могли да бъдат тези.
1. Липса на достатъчно добро икономическо образование в провинцията.
2. Пренаситеност на пияни алхимици.
3. Глобалното затопляне (Не знам, последно време сякаш е причина за всичко)
Ако някой от вас знае друга подобна вероятна причина, моля ви напишете я в коментарите под ревюто.
Играта се печели по иновативен метод, който не се среща често в настолните игри. Пригответе се!… Със събиране на точки.
В интерес на истината има една малка разлика от повечето игри с победни точки. В края на играта почти няма допълнително събиране на точки, освен тези, които вече сте натрупали. Следователно може да се получи така, че победителят да е ясен от по-рано. В нашите игри не се е получавало така никога, защото игрите винаги са били много близки. А и се печелят много малко точки, така че се борете за всяка една точка, до която можете да се докопате. Аз лично съм достигал максимум 44 точки.
Как се играе?
Играта се развива в 5 години. Всяка година има четири сезона. Пролетта, лятото и есента протичат по идентичен начин.
Тук идва интересна механика, която може да се открие в доста игри, но лично за мен беше нова. Заровете са вашите работници. В зависимост от резултата, вие можете да повлияете на някой от съветниците. Колкото по-голямо число сложите на дъската, толкова по-добър бонус ще вземете от някой съветник. Както в повечето игри с работници, щом сложите работник в дадено поле, вие го блокирате за другите играчи.
Затова може да сте хвърлили ниски зарове, но това пък ви прави първи и можете да блокирате ниските позиции. Ще кажете – хвърлил си 15, защо ще се занимаваш с ниските позиции? Ами първо защото можеш да не използваш общия сбор, а съставните части на трите зара (5+4+6) и второ, защото си глупав, понеже имаш право само на едно поле на ход и докато се е върнал твоя ход, със сигурност ще са ти заели другите две.
Да – случва се. Да – често. Да – хората по принцип са неприятни.
Между сезоните има няколко механизма, които награждават първите и няколко, които насърчават хората, които хвърлят ниски зарове. Въпреки насърчителната механика ще кажа нещо – ако хвърляш кофти зарове – хвърляш кофти зарове и това е. Вероятно ще загубиш.
След като всеки е сложил (или не е успял) своите работници на дъската, всички събират ресурсите или военната сила. След това всеки има право да построи една сграда.
Сградите
Всеки играч притежава почти еднакви сгради. Изключение прави началното избиране на допълнителни редове.
На таблото си, всеки има 7 реда сгради. Всеки ред съдържа 4 сгради. За да построиш втората сграда от даден ред, трябва да си построил предната. Всяка следваща от реда е по-скъпа от предишната. Звучи като подобрение на предишната, но не е така. Това са различни сгради и всяка носи своя ефект. Просто са с подобни ползи.
Сградите са интересни, но има един малък проблем. Има сгради, които почти никога не се строят и такива, които ВИНАГИ се строят. Пример за това са таверната (или „Инчето”, както ние й казваме) и „пазара”. Пазарът е второ ниво след Инчето, затова се налага и него да построиш. Пазарът ти позволява да повлияеш на съветник, който е едно ниво над или едно ниво под даден зар. Това е изключително мощно умение. По-мощно дори и от някои умения на четвърто ниво сгради.
След като съберете ресурси и построите сгради през есента, всеки има право да си купи войска за каквито и да е два ресурса. (това може да се модифицира от някои сгради).
След това, всеки избира един от своите шест маркера „кралска военна помощ” тайно и всички заедно обръщат маркерите си. Избират се тайно, тъй като може да се случи така че някои от играчите да знаят какви гадове се задават през зимата и ако другите ги видят, може да ги последват.
Тези маркери са с числа от 0 до 4. Хубаво е да имаш повече сила, но още по-хубаво е да си оставиш най-високия маркер за финала. В играта има 5 години. Вие имате 6 маркера. Един от маркерите не се използва и в края на играта се обръща в точки. А както казах – 4 точки са много.
След като всеки е натрупал някаква войска – с бонуси от съветници, бонуси от кралска помощ, бонуси от сгради и купени войски от края на есента, идва ред на зимата.
Битките
В играта има 5 нива гадове. Всяко ниво отговаря на съответната година. (Гадина на година! …ех ще ви удавя в хумор). От всяко ниво има 4 различни гада. В началото на играта се избира на случаен принцип с лицето надолу по един гад от всяко ниво и се поставят по ред на съответно място на дъската. В началото споменах, че гадовете са ограничен брой видове, така че можете да се подготвите с някои определени сгради. Примерно може да сте купили кула, която е добра срещу гоблини. Или пък църква, която е добра срещу демони.
Какво представляват тези карти? Всяка карта има картинка,сила, ефект при загуба и ефект при победа. Картинката е нормална – стандартна за всяко фентъзи. Числото със силата е най-важното. Трябва да сте акумулирали повече сила от това число през останалата част от годината. Ако сте успели – побеждавате врага. Ако имате по-ниско – губите. Ако сте равни – нищо не се случва, само гоните гадовете от областта си.
ВАЖНО! Всеки се бие с гадовете поотделно. Не събирате обща сила.
Ефектът при победата много често не е кой знае какво – най-често ресурс. Понякога обаче има точки. Според мен – това е най-ценното, особено ако имаш сградата за удвояване на наградата.
Ефектът при загуба обаче може да е опустошителен. Може да загубиш точка или ресурс – преживява се. Но има и такива ефекти, като например на гоблините…Ако не си успял да спреш гоблините на входа на областта си, те навлизат сред хората и разбиват ресурси, точки и сгради! Затова трябва да сте подготвени винаги.
За улеснение, всяка карта с гад има на гърба си вероятност за сила. Примерно на картите през първата година пише „2-4”. Все пак имате някаква идея какво може да ви се падне.
След зимата идва нова година и започвате всичко отначало.
Ако решите, можете да използвате тестето със „събития”. Така всяка година ще имате някакъв ефект, който повлиява на играта. Не е кой знае какво, но според мен е приятно. Ефектите могат да са положителни. Като например – „Нова златна мина” (всеки сезон, всеки играч има вероятност да спечели едно злато). Могат да са и отрицателни – Кралят е болен (не може да бъде повлиян цяла година). Могат да бъдат и интерактивни (Има такава, в която си заплюваш един съветник и цялата година единствено ти можеш да повлияеш на този съветник).
Тук е моментът да спомена за нещо доста глупаво в тестето със „събития”. В тестето има две копия на картата „Кралят е болен”. Ако изтеглите едната се случва ефекта. Ако изтеглите втората, кралят умира и играта мигновено свършва. Всички си броят точките. Това е просто тъпо. Цяла игра се бориш за нещо и изведнъж нещо такова прецаква всички. Или по-лошо – приготвял си играта на масата 20 минути, обяснявал си правилата на нови играчи – 30 минути и накрая на втория ход, играта просто свършва…(това се случи в първата ни игра. В ПЪРВАТА! ) Както и да е. Няма да мрънкам повече затова, тъй като можете просто да махнете едната от двете карти от тестето. Ние така направихме.
В играта съществуват още няколко механизма, които не съм обяснил – маркера „+2”, белите зарове, фигурката „пратеник на краля”, нулиране на военната сила, как можете предварително да погледнете какво ви чака в края на година, някои специфични ефекти на карти и други. Това са малки неща и едва ли биха променили мнението ви за играта, ако сте харесали това, което съм написал досега.
Преди да кажа заключителните си думи, обещах да спомена какво има в задължителното разширение:
- Два нови реда сгради
- 14 нови (7 различни) допълнителни реда със сгради, с които можете да направите вашата област уникална
- Тесте с роли (увеличава още повече персонализирането на вашата игра)
- Маркери с военна сила (в базовата игра просто се хвърля зар и се добавя към силата на всички. С маркерите са намалява случайността)
- Тесте със събития (увеличава преиграваемостта и дава малко тематичност в иначе не толкова тематичната игра)
Виждате защо разширението е задължително. Без него вие ще играете едно постоянно хвърляне на зарове без никакъв шанс за персонализиране на вашата игра. Преиграваемостта ще е изключително ниска. След петата игра вече ще ви е писнало. Всеки един от тези 5 „модула” както ги наричат в книжката не е задължителен. Можете да използвате само един или всичките пет. Ние използваме всичките. Не съм играл просто базовата игра и няма да го направя. Купих си играта директно с разширението. Препоръчвам да го направите и вие.
Така и така споменах ключовата дума „препоръчвам”, нека мина до заключението. Ако някой се интересува от мнението ми или следи ревютата ми и смята, че имаме сходен вкус го казвам веднага – Купувайте! Това е лека игра за схващане, но предлага толкова много избори и вълнение, че особено в последната година ще късате парчета от мозъка си, за да изчислите какъв да бъде най-оптималния ход, за да спечелите играта. В Kingsburg има и блъф. В една от игрите ни, на последния ход – точно преди зимата, трима знаехме какъв ще бъде последния гад. Само съпругата ми не знаеше. Тя се двоумеше между сграда с много точки или военна сграда. Тук идваше блъф елемента. Тя се опитваше да разбере според нашите изражения какво е най-добре да построи. Аз, разбира се, като последния идиот се издадох. (никога не съм бил добър на покер). Направи си сградата за точките и накрая се появи дракон, който влезе в територията й, за да изяде няколко точки, но нищо не направи, защото жена ми имаше вече сграда, която й казваше, че не може да губи точки от гадове. Тя победи, а аз си оставам идиот.
Интерактивност. Тя идва от блокирането на другите играчи и възможността да бъдете г**. В много игри да бъдеш такъв означава само да пречиш, но не и да си помогнеш. В тази игра можеш по този начин да направиш и двете. Разбира се, това не променя факта, че си г**.
Kingsburg е достатъчно проста игра, която можете да извадите да играете и с начинаещи играчи. Имайте предвид, че по дъската може да няма текст, но по таблата със сградите има много описания. Така че английски си е необходим. Или поне на един човек, който да обяснява кое какво е.
ЛЕГЕНДА:
Г** – Гад
ПЛЮСОВЕ:
- Страхотни компоненти
- Работниците са зарове
- Огромно разнообразие
- Лесни правила
- 56 различни сгради
- Интерактивност между играчите
- Тактическа игра
- Лека игра, но с вълнуваща напрегнатост. (особено към финала)
МИНУСИ:
- Не си заслужава без разширението (допълнителни разходи)
- Ако заровете те мразят и тази игра ще те намрази
- Много текст на английски по сградите (но няма начин)
- Трябва да играете поне 4 човека, за да видите истинската сила на играта