Site icon Big Box Gamers

Необичайните Топ 7 – Дървени компоненти в игри

Доста от америтраш игрите хващат окото с детайлни пластмасови миниатюри. Те определено привличат вниманието, но дървените стилизирани компоненти придават класическо и ретро усещане отличавайки добрата настолна игра от комерсиализма и „лъскавината“ на някоi подобни хобита. Евро игрите обикновено включват дървени компоненти и макар че в миналото обикновено се свързваха с ниско качество и бутането на кубчета, сега често качеството е доста високо. Мийпълът (дървеното човече от Каркасон) е един от символите на настолните игри, но има и не малко „пипнати“ дървени компоненти, които привличат вниманието и повишават удоволствието от играта. Класацията е за единични компоненти, а не цялостно за всички такива в играта.

Top 7 Дървени компоненти в игри

Къпещият се бобър от „Духовете на Ниагара“

Почетно място – Бобъра от Spirits of Niagara. Нямаше как да не почета бобъра от разширението на „скандално“ спечелилата Spiel des Jahres игра Ниагара. Фигурката е голяма, детайлна и изглежда, и дори на се усеща на пипане, като издялкана край реката. Дори очите, носа и зъбите му са боядисани. Все пак реших, че не мога да го класирам спрямо другите компоненти тъй като е твърде различен. Също така игровата му функция е разочароваща – възможно е да не се появи цяла игра. Но със сигурност ще привлече вниманието на всички, дори в тази тъй или иначе ефектна (макар и не отлична като геймплей) игра.

Катедралата от „Pillars of the Earth“

Маркера за първи играч от Lancaster

7. The Pillars of the Earth – Катедралата. Всичко в играта „Устоите на земята“ се върти около строежа на внушителна катедрала. Дървените компоненти, от които се „построява“ катедралата са внушителни. Те са сравнително детайлни, огромни, и цели 6 на брой – колкото са рудновете в играта. Доста хора са разочаровани, че всъщност служат само за това – да показват текущия игрови рунд. За мен обаче си заслужава. Първият играч за съответния рунд поставя следващата част и даже може за майтап да ги постави където иска (тип Дженга).

Самата игра не е никак лоша – има интересен механизъм на поставяне на работници. От торбичка се тегли работник и собственика му може да реши дали да го постави пръв на висока цена или да изчака всички останали. С всеки следващ изтеглен цената ще е все по-ниска, но пък интересните места може да са заети. Играта също е тематична (ако сте чели книгата или сте гледали сериала) и включва изграждане на двигател за точки, който обаче е малко „сух“ за моя вкус. Също така продължителността й е повече от колкото трябва. За 7-мото място в класацията Катедралата се сбори с друг масивен компонент – Първият играч в Lancaster, който е солиден трапец със стикер, но го победи и като размер и като детайлност.

Подводниците от Antarctica

Загубилия претендент – октоподите от Aquasphere

6. Antarctica – Корабите. Антарктика има доста интересен арт и компоненти. Не съм фен на смесването на дървени и изправени картонени компоненти, но дървените тук са доста добри. Сградите са причудливи и отлични, но компонента, който ми хареса най-много са корабите. Функционални, тематични и детайлни. В играта има интересна смес от механики, както пише BigBoxGamer за нея, но след шума около излизането й вече почти не се говори за нея. Няма кой-знае какво запомнящо се. Освен някои от компонентите. За мястото в класацията се бореха и октоподите от Aquasphere – друга игра с близа тема и арт от същия илюстратор. Все пак подводниците надделяха.

Петлите в Viticulture определят кога ще се събуждат играчите

5. Viticulture – Петелът. В тази много харесвана worker placement игра, както и във всички игри на Stonemaier games дървените компоненти са отлични. Всички сгради са уникални и детайлни, но компонентът, който избрах е петелът. В много игри има стилизирани овце, крави, прасета дори и кокошки, но петелът тук е класа отгоре. Също така не е ресурс, а маркер показващ кога „се събужда“ всеки играч – изключително тематично предвид аграрната тема на играта. Механиката на избиране кой играч кога се събужда е доста интересна и не се използва в много игри. Ако станеш рано ще играеш първи, но срещу някакъв негатив – получаваш по-малък бонус, спада ти морала или нещо подобно. На мен лично играта не ми допадна напълно поради доста голям късмет продиктуван от тегленето на картите, които са толкова важни, че омаловажават останалата част от играта. Петелът се справи с конкуренцията на маркерите за градове представящи уникални сгради от Париж, Лондон, Сидни и други световни градове или монументи от играта на същата компания Between Two Cities.

Рицарите в Barony

Претендентът бяха конете от разширението на Colt Express

 

4. Barony – Рицарите. Игрите на Матагот обикновенно са тематични и с невероятно, но най-често пластмасови компоненти. В Barony се запазва това, че компонентите са превъзходни, но пък играта е по-скоро абстрактна, и компонентите са дървени. Вероятно повечето биха се впечатлили от замъците, които са огромни и детайлни, но моят избор са рицарите. За замъците имат усещането, че са „overproduced“ – което понякога е недостатък, а и единствената им фукнция е просто да стоят на определено квадратче. Виж, рицарите са ъпгрейд на обикновения войник, обикалят по картата, бият се. И изглеждат чудесно. Рицарите имаха конкуренция от конете в разширението на Colt Express – Horses and Stagecoach. Това че се оценява единичен компонент даде предимството на рицарите, иначе каубой „възседнал“ кон би спечелил безапелационно.

Красивите крави от Homesteaders

Шантавите коне от Horse Fever не влезнаха в класацията

3. Homesteaders – Кравите. Homesteaders е малко остаряла и позабравена евро игра с наддаване и с много видове ресурси. Играта протича в няколко рунда, във всеки от които се теглят все по-добри сгради и играчите наддават за тях. Сградите правят нещо като двигател, като използват ресурси, за да ги активират и печелят други (повече) ресурси и/или точки. Има интересни елементи, но като цяло не е на нивото на модерните евро игри. Все пак многото ресурси са интересни и най-скъпият от тях са кравите. Вече споменах за „анимийпълите“ – овца, прасе, крава, кон… Тук кравите обаче надминават всички стандарти (явно са щастливи, пасящи био трева). Те са едри, детайлни и дори оцветени. Като ги гледам си мисля за превъзходен стек, което им помага да стигнат до третото място. Претендент им бяха комичните „коньове“ от Horse Fever, но… не обичам конско месо.

Палмите в Tobago

2. Tobago – Палмите. Когато става въпрос за отлични компоненти няма как да се мине без Тобаго. Палмите пасват чудесно в тропическия остров пълен с пиратски съкровища. Джиповете и колибките също изглеждат много добре, а статуите са един от най-добрите компоненти в настолна игра изобщо, но те са от материал наподобяващ камък. Друго предимство като геймплей на палмите е, че се виждат кубчетата поставени под тях. Играта Тобаго е една от любимите ми семейни/леки игри въпреки че късмета играе голяма роля в нея. Много ми харесва уникалната механика на локализиране на съкровища намалявайки възможните локации с играене на карти, които показват, например, „върху плочка с пясък“, или „на една плочка разстояние от палма“. Визуалния релакс от играта спомага за насладата ми от нея и палмите са не-малка част от нея. Като конкурент тук бяха черепите за корупция от разширението на Lords of Waterdeep, но макар и да ми напомнят чудесните кристални черепи от Tzolkin (които са пластмасови), малко не им достигна да влезнат в класацията.

Замъкът за майстор-строителя от Castles of Mad King Ludwig !

1. Castles of Mad King Ludwig – Замъка. Емблематична за играта е илюстрацията на кутията представяща замъка Нойшванщайн – един от най-известните и красиви баварски замъци, вдъхновили също така и Уолт Дисни. В самия надпис на заглавието шрифтът на буквата C е опасан от красив замък с три кули. Същият този замък е претворен и в детайлен дървен компонент представящ първия играч, или в случая – Майстор строителя. В тази игра играчът, който е първи играе доста по-различно от останалите играчи, за разлика от повечето други игри, в които първия… просто играе първи. Тук, освен че на практика играе (купува сграда) последен, той определя цените на наличните стаи. Останалите играчи вместо да платят на банката за стаята, плащат на майстор-строителя. Това е уникалността на играта, тъй че подобаващ дървен компонент за това е нужен – както краля има нужда от корона. Друга особеност е, че в играта няма други дървени компоненти (освен маркерите за точки), което още повече вдига акциите на замъка. Ако пък се сдобиете с полското издание (надяваме се да има и ново английско), в което илюстрациите са подобрени, ще получите и страхотен стикер правещ замъка още по-внушителен. Bezier games имат и други игри с добър дървен маркер за първи играч – като небостъргача в Suburbia, но тук надминават себе си.

Замъкът „облечен“ – за съжаление за сега само в полската версия на играта.

Източник на снимките: boardgamegeek.com

Exit mobile version