четвъртък, март 28, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Swamped – немалка игра в малка кутия
Swamped – немалка игра в малка кутия

Swamped – немалка игра в малка кутия

Обичате ли приключения изпълнени с напрежение? Мистериите с неясен завършек? Предателствата и напрежението между играчите, било то директни или не? Ако отговорът ви на всичко това е „Да!“, тогава „Stay a while and listen!“, както казва Декард Кейн от Диабло. Днес ще разгледаме нещо настолно, ново и нестандартно, интересно по един странен начин и притеснително по друг. Без повече излишни приказки – Swamped е полукооперативна приключенска игра от Bellwether Games със скрити роли, имаща за цел да пораздруса сухото ви ежедневие с динамичен геймплей и няколко различни режима на игра. Тематично, идеята е следната – вие сте на лодка и обикаляте из огромно блато, като всеки има тайна цел и се стреми да движи лодката според нея. Има и един гладен крокодил. Да, крокодил! Няма да ви разкривам повече, има си ред за тези неща!

За такава малка кутийка всеки би предположил, че вътре има нещо лекичко и простичко, елементарни правила и малко компоненти. За ваше и мое учудване, въобще не е така! Да, компонентите не са кой знае колко много и разнообразни, всъщност са само две дървени фигурки и не много голямо тесте карти. Отворете книжката с правилата обаче и веднага ще се откажете от идеята за проста игра, гарантирам ви. Вътре има няколко основни механики, които поотделно не са сложни, но заедно лесно се бъркат при първото изиграване. Като добавим и двата мини-експанжъна в кутията към играта, ситуацията става съвсем сложна и трябват постоянни обяснения поне за първото изиграване, иначе става голям хаос и смут сред играчите. „Този тигър сега какво правеше?“, „Не си спомням кога точно се активира ефектът на този водопад…“ и най-честото „Моята роля какво точно представлява?“ са само част от въпросите, които ще получите като водещи и обясняващи играта. Разбира се, всичките въпроси ще са относно геймплея. Та, след като вече имате идея за какво става въпрос, нека поговорим за основната част от играта, геймплеят!

Swamped е разделена на рундове, като във всеки рунд се борите кой накъде да мести лодката, в която всички сте натрупани, и междувременно един крокодил ви гони. Защо ви трябва да местите лодката? Всеки има тайна цел, както казах в началото, и тази цел е да събира от определен вид ресурс, който се намира по картата. Това е некооперативната част на играта.

Коя е кооперативната? Инстинктът за оцеляване. Крокодил ви гони, плочките ви свършват (а ако свършат, всички губите), трябва да съберете определен брой бели цветя (Kingsfoil), за да спечелите (иначе ако минете през изхода пак губите), не трябва да влизате във водопада (отново, и отново губите). Това беше един от моментите в които си казах „Не разбирам смисъла от това.“И то не защото не разбрах правилата, а защото играта става доста безинтересна по този начин. Полукооперативна игра с много варианти за губене на играта? Това значи, че когато играч реши, че не може да спечели, много лесно може да провали играта на останалите, при това без да си дава зор. Дори само да изхвърля карти до края на играта, това му дава опция да движи лодката с по едно до две полета всеки път, и като бонус крокодила се движи към лодката с всяка изхвърлена карта.

Не казвам всичко това чисто теоретично, щеше да е супер да е само на теория. Случи ни се точно това – един от играчите реши, че няма да спечели и докара крокодила за един-два рунда. Най-забавната част? В повечето случаи дори заедно няма какво да направите, за да спрете пъклените планове на един недоволен играч. Странно решение. Като изключим този средно негативен елемент в играта, всичко върви плавно, мини-експанжъните са интересни, но честно казано единия от тях ми се вижда леко безсмислен – водопада. Така и не успяхме да се затрудним с този водопад, а толкова ни се искаше да има някакво напрежение, поне като влезем там. Преминахме през плочката за един ход, като дори не се усети кой знае колко действието му. Оставяйки и водопада на страна, хареса ми механиката с картите за движение, картите за събиране и набирането на скорост на крокодила (става все по-бърз!)

Избързах да си кажа негативите относно играта, но истината е, че играта ми хареса! Разбира се, не бих играл с водопада и според мен мини-експанжъна с тигъра е задължителен за играта, но дори без него, Swamped притежава интересна съвкупност от механики. Нямам проблем със сложността на играта (между лесна и средна), както и с външния вид на компонентите. Единствено този полукооперативен елемент в комбинация с многото варианти за губене ми е проблемен. Определено не трябва да играете с лесно сърдещи се хора, защото точно това нещо може да докара доста ненужно напрежение. Swamped е интересна смесица от механики в половинчасово приключение, така че определено я препоръчвам на хората, които харесват приключенската тема. Колкото до феновете на кооперативните и полукооперативните игри… не знам дали ще ви хареса. Може да ви хареса много, а може да се подразните на прецакванията от друг играч. Пробвайте я на своя отговорност. За мен лично – засега ще си я пазя, защото нямам друга толкова сложна игра в малка кутийка.

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Камен Цветанов

Казвам се Камен, програмист съм по професия и геймър по душа. През свободното си време се занимавам с най-различни занимания, преобладаващо играя футбол и свиря на китара, но напоследък настолните игри изместват всичко останало лека-полека. От една година те са ми най-силното хоби, като от известно време организирам хора за игри в Студентски град и си прекарваме весело заедно. Обичам да играя както с близки приятели и познати, така и с непознати, важното е да е весело и все пак… нека най-добрият победи!

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers