петък, март 29, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Splendor – игра на годината за 2014 (Golden Geek Board Game of the Year)
Splendor – игра на годината за 2014 (Golden Geek Board Game of the Year)

Splendor – игра на годината за 2014 (Golden Geek Board Game of the Year)

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Знам, че играта вече не е сред най-новите, но все пак получи приза игра на годината за 2014. Причината да не съм искал да пиша ревю за нея досега беше една – преди година и половина пробвах веднъж играта и съвсем не ми хареса. Стори ми се скучна и монотонна. Сега реших да й дам шанс, след като приятелите ни от Paladium Games предложиха да й направим ревю. Всъщност… предложиха ми преди около половин година. Тогава отказах пак по същата причина. Но… познати наоколо започнаха да я играят и да обясняват колко е добра. Пробвах я пак… и пак… Може и да не ми разби главата от оригиналност, но отношението ми към Splendor определено се промени.

pic1904079_md

Тема… няма. Вие сте търговци, които се сдобиват с благородници и правят пътища, за да се доберат до скъпоценни камъни, които използват, за да си купят мини за скъпоценни камъни. Тези неща ви дават точки, първият който стигне 15 – печели.

Стига сме говорили за темата. Две са нещата, които направиха Splendor Golden Geek Board Game of the Year победител – компоненти и простота на геймплея. Това е идеалната формула за кандидат за семейна игра на годината.

Компоненти

pic2661854_lg

Кутията е доста по-голяма от това, което можеше да бъде, тъй като компонентите не са толкова много – карти, малко плочки и чипове. Всичко обаче е иделно подредено и играта се слага на масата готова за игра за по-малко от 30 секунди.

Първото нещо, което ще забележите са чиповете! Играта пристига с 6 вида чипове, 5 вида по 7 и един с 5. Всеки вид е различен вид скъпоценен камък, който ще ползвате като валута.

Качеството на чиповете е страхотно! Който е играл покер с оригинални чипове знае усещането да си ги въртиш в пръстите или да си ги трупаш един върху друг. Не говоря за онези евтините – леките, не! Тези тук са тежки и… са „My precious“ тип компоненти.

pic2489315_lg

Останалите компоненти – карти със сравнително приятен арт и малко плочки с бонус точки.

Една игра обаче не е само компоненти, трябва и акъл. Да проверим второто нещо, което отличават една семейна игра като отлична.

Простота на геймплея

pic2672867_lg

Целта на играта е да се печелят точки. Първият, който събере 15, печели.

За целта има три тестета с карти. Обръщат се по 4 карти от всяко тесте. Картите имат цена, с която се купуват. Цената се плаща в чипове.

Някои карти дават точки, но всички карти дават вграден ресурс. Тоест, ако имате тази карта, няма нужда да плащате с чип, просто показвате картата си и готово.

По време на вашия ход можете да направите три неща:

  • Да си вземете три чипа от три различни цвята или да си вземете два чипа от един цвят. Второто може да се случи само ако има поне 4 свободни чипа от този цвят.
  • Да си купите карта от изложените. Плащате цената с чипове и/или показвате вградени ресурси, които имате.
  • Да си запазите карта и да вземете златен чип. Златният чип е жокер в играта – може да се ползва като какъвто и да е цвят. Запазването на карта става по следния начин – Вземате си която и да е карта в себе си и от тук нататък само вие можете да я направите, като й платите цената. Проблемът е, че можете да си запазите максимум три карти и докато не построите поне една от тях, не можете да запазвате нови.

В зависимост от броя на играчите се обръщат няколко плочки с „благородници“. Те дават по три точки, но имат тежки изисквания. Нещо от типа – да имате 4 червени и 4 сини карти или 3 сини, 3 бели и 3 зелени и т.н. Когато изпъните условието на някоя от плочките, просто си я вземате при себе си автоматично и БУМ! – вече имате три точки.

Когато някой направи 15 точки се довършва хода и се гледа кой има най-много. Е те тоя същия печели.

Това ще бъде едно доста кратко ревю. Играта е елементарна и вече много неща са казани за нея. Преди да мина до финалните ми мисли, нека дам думата на няколко други човека от екипа, които също са имали опит с нея.

Splendor ме грабна още от първото изиграване, най-вероятно защото имах изключително ниски очаквания към играта. Мислех, че ще е глупава и проста. За второто се оказах прав. Но простотата ѝ в случая е нещо добро – позволява ти да се насладиш максимално на интересния, бърз геймплей. Освен това в Splendor има предостатъчно дълбочина, която да те накара да искаш да я играеш пак и пак… и пак! – BigBoxDicer

Не са много игрите, които са едновременно прости и сложни. Splendor е една такава игра, не ти оставя спокойствие до самия край, бориш се за всяка карта, която ти е нужна. В същото време е толкова простичка, правилата са една-две странiци и се играе бързо, ако играчите знаят какво да правят. Една от най-добрите игри за въвеждане на нови хора в света на настолните игри, поне според мен – BigBoxYour

pic2524647_md

Заключение

Splendor е лека и тактическа игра, която не ви кара да мислиш дълбоко. Просто трябва да вземате карти, които ви обезценяват други карти. С вторите карти ще си вземате трети карти, които пък ще ви улесни докопването до четвърти карти, които дават много точки. Изборите обикновено са очевидни, но това не ми пречи да губя всяка поредна игра, която играя.

Вижте какво, Splendor е стабилна игра. Splendor е изпипана и върши чудесно всичко, към което се стреми. Гениална игра ли е? Със сигурност не. Ще остане ли в колекцията ми? Със сигурност да. Поне засега.

Последно време се ориентирам към по-леките и по-елегантни игри, казвал съм го често. Въпросът е, че се опитвам тези леки и елегантни игри да са лесни за научаване от нови хора и да могат да се слагат на масата за секунди, както и да се прибират толкова бързо. Да не говорим, че се опитвам да избирам и игри, които И на мен да са ми интересни.

Все по-малко време ми остава за игра и гледам това време да го прекарам качествено с колкото се може повече приятели и игри. Не искам да отделям твърде много време за сетъп или дълго четене на правила. Е, правя го често, все пак съм чел правила като Virgin Queen на GMT (което е предизвикателство). Правя го, да, но защото това ми е хобито – да разучавам игри и да ги тествам. Ако не се занимавах изобщо със сайта, вероятно щях да търся игри тип Splendor – леки, с лесни правила и които позволяват свободната комуникация между хората по време на игра.

Ако сте чели дори само предното ми ревю ще кажете, че звуча объркано или дори двулично. Може и да сте прави, може и това да е шумно емоционално изпускане, но често, последно време дори по-често, си задавам въпроса – Защо играем игри? Заради игрите или заради хората?

ПЛЮСОВЕ:

  • Страхотни компоненти
  • Бърз сетъп
  • Бърз геймплей
  • Бързо прибиране в кутията
  • Позволява свободни разговори по време на игра
  • Подходяща за… ами всъщност за абсолютно всички.

МИНУСИ:

  • Тема, на практика няма
  • Ако се играе твърде често, може да доскучнее

Благодарим на Paladium Games за предоставено копие за ревю. Ако на вас ви е харесала играта, можете да си я поръчате от онлайн магазина на Paladium, като кликнете на бутона отдолу.

Купете Splendor

Източник на снимката: Boardgamegeek.com

 

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

3 коментари

  1. Когато някой направи 15 точки, всеки има по още един ход и чак тогава се определя победителя, a не е автоматично първият, който ги направи. Пиша го, понеже няколко пъти в статията е написано така.

    • И това не е точно така – когато някой направи 15 точки рундът се изиграва докрай. Т.е. ако играчът, започнал първи играта направи 15 точки преди останалите, то всички други ще направят по още 1 ход. Но ако да кажем третия по ред играч направи 15 точки при игра с четирима, то само четвъртия ще направи ход и играта ще приключи.

  2. „Когато някой направи 15 точки се довършва хода и се гледа кой има най-много.“ Това съм имал предвид и аз. Вероятно е моя грешка, ако не е ясно. Съжалявам, ако съм подвел някого.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers