понеделник, октомври 26, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Pharaon – ‘Feel Good’ евро игра
Pharaon – ‘Feel Good’ евро игра

Pharaon – ‘Feel Good’ евро игра

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Това е една от последните игри, които пробвах от купищата игри, донесени от фестивала в Есен преди около два месеца. И въпреки това, вече е една от най-играните ми игри за 2019.

Phаraon е странно животно, защото на теория изглежда като най-обикновена средняшка игра от европейски стил с бутане на кубчета и тракове. И на практика е такава – това е стандартна нетематична (макар и с лепната отгоре египетска идея) игра, в която наистина бутате тракове и менкате ресурси… но… машината във Pharaon е толкова добре смазана, че те кара да се чувстваш доволен от себе си.

На първо място – правилата на играта са толкова изчистени, а геймплеят върви толкова гладко, че ще завършите цялата игра за около час, а ако сте само двама може и за трийсет минути. Това, само по себе си, за такъв тип игра е постижение.

Второ – в нито един момент няма да усетите скука, защото ходовете са бързи, решенията, които вземате имат значение, а всяко едно действие, което вземате ви придвижва напред. Можем да кажем, че Pharaon e игра с изграждане на двигател… за няколко хода напред. Нека обясня.

Тук дори, когато пасувате имате какво да правите.

Във Pharaon има пет полета, които дават точки, ресурси и специални умения по различен начин и динамично зависят едно от друго. В средата на дъската има въртящ се борд, който не е само „gimmicк“ . Върху този борд има пет различни места, където ще поставяте ресурси (работници) с цел да използвате действията. Цената за всяко действие е оказано с цвят, който се сменя всеки ход. Тук има две врътки. Първо – вие много ясно виждате какво ще дойде следващия ход и можете да си прецените и планирате действията. Второ – и тук идва оптимизацията на двигателя ви – цената, която плащате за действията влиза във всяка допълнителна цена, която бихте платили във съответното действие. Пример – Едно от местата е пирамида. За всяко ниво от пирамидата трябва да плащате различни ресурси. Отделно има цена за използване на самото действие. Ако тази цена съвпада с един от изискваните ресурси за нивото, то вие няма нужда да плащате този ресурс два пъти.

Разбрали – неразбрали, идеята е, че с правилни сметки и малко безболезнено мин-максване, ходовете ви могат да доведат до задоволителни резултати.

Това, което прави играта вълнуваща (като за евро игра) е симбиозата между различните действия. Всяко едно действие изглежда полезно и дори да имате малко ресурси някак си винаги можете да завъртите малко двигателче, с което да изработите още ресурси и с тях да купите силно умение, което ще ви донесе още ресурси, пък и точки.

Обясненията са сухи, защото Pharaon е чисто механична игра и ако очаквате да откриете някаква история вътре, ще ви разочаровам. Въпреки това, разнообразието тук е повече от стандартна игра от този жанр.

Въртящият се борд създава различни възможности за създаване на двигател за няколко хода напред. Всеки играч започва със силно специално умение и по време на играта може да се сдобие с още умения, които да му заформят комбинирана стратегия.

Освен това дъската е модулна и в зависимост от това как се построи, то в края на играта ще имате различно точкуване… което е и единственият ми дразнител за цялата иначе страхотна игра. Във Pharaon има няколко египетски богове под формата на рaзлични изисквания, които трябва да постигнете. Тези изисквания се комбинират по двойки на случаен принцип и дават god точки. Да, точките са доста и могат да бъдат определящи за победителя, но всъщност те не се постигат толкова трудно. Ако просто правите по малко от всичко, ще можете да покриеш напълно всички изисквания. Играта е приятелска, бърза и плавна, но ми се щеше поне тези точки, които стигат до една четвърт от целия ти резултат да бъдат повече като цел, а не като „задължително изискване“.

Заключение

Pharaon e това, което наричаме „салата от точки“. Тя няма нещо крайно оригинално и невиждано в други игри, но невинаги иновативността прави една игра добра. Тук хомогенната смесицата от познати идеи и изчистването им до кокал, в комбинацията от ранзообразие всяка игра превръщат Pharaon в една от най-добрите игри за 2019 за мен.

Дъската е модулна и като нищо могат да се пръкнат разширения. Това четвъртата отлична игра на Catch Up Games след Sapiens, Fertility и Paper Tales. Тази компания се е насочила към семейните игри с малко правила, но с дълбочина и започвам да усещам как ми влизат под кожата.

Играл съм Pharaon вече 4-5 пъти, което за ревюър, който пробва нови и нови неща е показателно. Препоръчвам Pharaon жестоко и й дайте шанс, дори и да ви изглежда като поредното сухо „евро“.

ПЛЮСОВЕ:

  • Елегантни механики
  • Бърз геймплей
  • Огромно разнообразие
  • Работи еднакво добре с всяка бройка играчи

МИНУСИ:

  • Темата я няма. Нещо с Египет.
  • Точките с боговете са незадоволително лесно постижими

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*