Site icon Big Box Gamers

Моят настолен Рим Част V: Praetor (Претор)

Част I: Ave Roma Част II: Sylla Част III: Trajan Част IV: The Republic of Rome

Praetor (Претор)

Описание

Действието на играта се развива по време на управлението на император Андриан, известен със своите усилия да развие провинция Британика. Играчите влизат в ролята на талантливи архитекти-инженери, които са изпратени от императора да укрепят Андриановата стена, защитаваща “цивилизованата” Британика от набезите на варварите-пикти населяващи днешна Шотландия, а също така да развият временият гарнизон до стената в пълноценен град Сегедунум по образ и подобие на римските, за да насадят високата латинска култура сред местните. Но на римляните им е присъща неудържима амбиция и архитектите започнат да се състезават за благосклонността на императора и за високото звание Претор (губернатор, управител) на построеният с общи усилия град.

Кандидатите за високият пост ще трябва да планират и изграждат новите квартали на града, заедно с това опитвайки се за удовлетворят исканията на императора, предназначени да укрепят военният гарнизон и стената, но също така те трябва да се занимават и с финанси, тъй като в края на всеки период трябва да се платят заплати на работниците. А също така трябва да се грижат и за високият морален дух на гражданите. Надпреварата по-скоро обаче е джентълменска надпревара и играчите нямат голяма възможност да си пречат едни на друг. Атмосферата на играта е специфична, от една страна всичко е нагласено под определената фабула, но от друга не носи особено духа на историчност, най-малкото с платени работници, в една иначе доста рабовладелска епоха. Също така въпреки, че описанието е на град, който се стои в подножието на стената, постоянно атакувана от варвари, в играта вие няма да преживеете варварско нападение и можете само да предполагате, че щом императорът поиска пореден товар с оръжия, то явно наскоро пистите са поочукали до неизползваемост легионерските брони.

Механика

Играта предлага на играчите да създават мозайка от квартали, като кварталите съответно им носят определени ресурси, когато в тях се пращат работници. Работниците от своя страна пък с всяко назначение натрупваt опит и стават по-ефективни, но това не е безкрайна прогресия – в един момент работникът достига максималното си ниво на опит и пред играча се изправя избор, той може да използва този работник и да получи голяма възвращаемост, но след това действие работникът ще излезе на пенсия и повече няма да може да се използва.

Също така важен момент е, че колкото повече работници има играчът, толкова повече заплати ще трябва да плати в края на хода, но също така и излезлият на пенсия работник получава своята пенсия. Така че играчът, който експлоатира активно работниците си, трябва да се смири с факта, че в един момент ще трябва да плаща голяма издръжка за неактивни работници, и всяка недоплатена сестерция (римска монета) ще се отрази негативно на морала на работниците. Което от своя страна ще доведе до недоволство на императора. Тази оригинална механика (най-малкото за мен е нова, но аз не съм спец по игри с поставяне на работници), се съчетава и с мозаична механика на постяването на квартали, при което, освен че всеки квартал дава право на определено действие, но има и оптимално разположение на кварталите един до друг, което носи повече точки. Краят настъпва когато градът достигне своите максимални размери – тоест не останат непостроени квартали, или свършат пожеланията на Императора към неговите наместници, което значи че той е готов с избора си на Претор на Сегедунум. Както казах и по-горе, играта е доста миролюбива, и специално на мен ми лисва в нея интеракцията между играчите – вие дори не можете да търгувате помежду си!

ПЛЮСОВЕ:

МИНУСИ:

Субективни оценки

Крайна обща оценка: 5.3/10

Очаквайте продължение…

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Exit mobile version