четвъртък, март 28, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Kiwara – Играта на Катала, за която не сте чували
Kiwara – Играта на Катала, за която не сте чували

Kiwara – Играта на Катала, за която не сте чували

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Бруно Катала е вече супер звезда, която доближава ранга на Книция. Сравнението не идва само от огромното количество игри на година, на които двамата си позволяват да си лепнат имената, но идва вече и от преиздаването на старите им класически игри.

За разлика от култовите класики на Книция, Kiwara e ново издание на стара игра, дело на Катала, за която никой, или поне почти никой, не е чувал. Играта се нарича Droles de Zebres и не е постигнала впечатляващи резултати.

Kiwara е нова, по-лъскава форма на ждролите на зебрите, като освен подобрението на компонентите и промяната на темата от Зоопарк до Савана, Kiwara вкарва и няколко мънички разлики, които да направят новата версия малко по-апетитна.

В основата си Kiwara е абстрактна игра за двама с… тематични механики. Нека обясня по-точно. Общото усещане на атмосферата е напълно абстрактно и тралала, но малките действия, които ще извършвате проявяват тематичен смисъл.

Kiwara е игра за контрол на територии. Картата в средата на масата е разделена от река на няколко територии, а всяка територия е с нечетен брой полета. Играта се играе, докато всички полета се запълнят. След това се гледа кой играч има повече животни във всяка територия. Хитростите обаче идват от точкуването.

Победителят в територията взема толкова точки, на колкото отговарят животните в нея. Независимо от това чии са те.

В играта има няколко вида животни, като по-мощните обикновено дават по-малко точки. Освен това, често животните ви ще се обръщат с лицето надолу, защото ще бъдат изяждани… извинете – ще се „Скрият“ (както пише в книжката), когато до тях има опасност.

Играта свършва, когато цялата дъска се запълни с животни.

Нека ви кажа какво усещане носят животните, така и така сме тук:

  • Зебрите са най-много и дават най-много точки, но появи ли се лъв до тях се… „крият“ и се обръщат с лицето надолу.
  • Слоновете ви дават много точки и никой не се бъзика с тях, но всеки играч разполага само с един слон така че трябва да внимавате къде го слагате.
  • Имате много антилопи, но крокодилите и лъвовете ги дебнат. Те не дават много точки, а когато се появи лъв до тях те „отскачат“ обратно при играчите.
  • Лъвовете си хапват. Имате два лъва и всичко около тях обикновено се крие.
  • Крокодилите често променят играта, защото ако от другата страна на реката има антилопа, те могат да тръгнат след нея, като си разменят местата. Крокодителите са най-добрият начин да отмъкнете победата под носа на опонента ви.

Как слагате животни на дъската обаче? Е… не е както си искате. Тук има подобен механизъм на Cottage Garden, като в края на вашия ход движите една фигурка на аборигенски тотем (от Oz Editions много си обичат тотемите) по ръба на дъската от едно до три полета. На който ред или колона спрете – там трябва да играе вашия опонент.

И понеже играта не е Кикстартната, този тотем е обикновена картонена фигурка, която често се срутва. Заради това – ние използваме шамана-тотем от Tiki. O, je!

Ако искате да си направите още по-интересна вашата игра – Kiwara пристига с тесте умения. В началото на играта вие теглите само една карта от това тесте и използвате само това умение. И то само веднъж за тази игра. И то само един играч може да го използва. И то само ако го спечели. И то само ако първи запълни цяла територии. Осъзнавам, че можеше да завъртя това изречение по по-нормален начин.

Ако пък и това не ви стига, можете да обърнете дъската на другата страна и да използвате специално пригодените за целта сини пръчици от кутията, за да си създадете свое игрално поле, като разделите таблото с реки. Можете сами да си измислите или да използвате някой от шаблоните в книжката.

Трябва да имате предвид, че играта е на ръба на филърското усещане. От една страна не е дълга и сложна, но от друга… може и да продължи 30-40 минути, което не върви за непланирана игра.

Заключение

Kiwara е достъпна тактическа игра за двама, която предлага интересни решения всеки ход. Ако я сравняваме с Tiki, тук вълнението е на нива по-високо.

Да, абстрактна е, но артът и тук-там създаването на тематично усещане би могло да украси преживяването.

Освен това, разнообразието и възможностите по време на вашия ход се разгръщат още от първия ход. И понеже свободните места по време на играта се свиват с всеки изминал ход, не е лошо да имате някаква, макар и бегла, стратегическа идея за това какво смятате да направите. Как ще реагира противникът ви на тази ваша смела идея вече е друг въпрос.

Тук допирът на Катала се усеща, заради лекия и безгрижен тон на правилата, но с достатъчно дресинг, че да ви направи обяда пиперлив. Ако търсите нещо ново, макар и не толкова ново, бих ви препоръчал да се почешете по главата за тази игра. Струва си. O, je.

Да, не беше печатна грешка.

ПЛЮСОВЕ:

  • Интуитивни правила
  • Възможности за вълнуващи ходове и обрати
  • Интересни тактически решения и понякога стратегическо планиране
  • Огромно разнообразие, благодарение на двата модула

МИНУСИ:

  • Може да продължи малко по-дълго, отколкото бихте очаквали

Казах го и вчера, казвам го и сега – тичайте към сайта на производителите и дано се изкефите.

Oz Editions

 

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers